پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
صنایع مرتبط با پتروشیمی انواع مختلفی از آلاینده‌های شیمیایی را تولید می‌کنند که قادر هستند اثرات جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم، محیط‌زیست و سلامت انسان داشته باشند؛ به‌همین دلیل پس از راه‌اندازی شرکت پتروشیمی در استان ایلام طی سال ۱۳۹۲ اخبار متعددی از وجود آلاینده‌های شرکت پتروشیمی و عوارض جانبی آن بر سلامت انسان و اکوسیستم ارائه شد که سال‌هاست سبب نگرانی مردم شهرستان چوار شده است.

شعار سال: آلودگی شدید هوای چند شهرستان ایلام، بروز انواع بیماری و تلف‌شدن ماهی‌ها تنها چند نمونه از بی‌توجهی به مشکلات ناشی از مجتمع پتروشیمی است که مردم را نگران و گله‌مند کرده و آنان خواهان توجه جدی مسئولان برای رفع این مشکلات هستند. با توجه به نقش کلیدی نفت و گاز در تأمین انرژی و افزایش روزافزون تقاضای محصولات پتروشیمی، احداث شرکت پتروشیمی در استان ایلام با هدف توسعه و ارتقای شرایط از اهمیت بالایی برای مردم استان برخوردار بود. صنایع پتروشیمی استان ایلام در منطقه‌ای قرار گرفت که مشرف به زیستگاه اصلی انسان‌ها و اکوسیستم است که همین امر موجب شد، بیش‌تر از این‌که شاهد توسعه‌ استان باشیم، شاهد انتشار اخباری باشیم که حکایت از نارضایتی مردم شهرستان چوار درخصوص مضرات آلودگی پتروشیمی بر زیست‌بوم و رهاسازی فاضلاب صنعتی مجتمع پتروشیمی در محل رودخانه داشت.
 
در همین راستا نیز در تاریخ ۱۷اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور کارشناسان پس از این‌که از خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی تا محل تلاقی ورود پساب پالایشگاه به‌طول تقریبی ۵/۵کیلومتر مورد نمونه‌برداری و پایش قرار گرفت، مشخص شد بر اثر آلودگی آب ناشی از پساب مجتمع بیش از چندین هزار قطعه انواع ماهیان و سایر آبزیان تلف شده‌اند.
 
از سوی دیگر نیز پس از احداث فلر در یک‌سال گذشته صدای آزاردهنده و بوی بد آن، یکی دیگر از عواملی بود که موجب افزایش معضلات مردم این منطقه شد.
 
گله‌مندی مردم شهرستان ایوان
 
اما در ادامه علاوه‌بر شهرستان چوار صدای نارضایتی مردم در دیگر مناطق نزدیک به پتروشیمی ازجمله ایوان که در چند کیلومتری پتروشیمی زندگی می‌کنند نیز به گوش رسید که حکایت از گله‌مندی مردم این شهرستان در خصوص عدم‌رسیدگی به درخواست‌های مکرر آن‌ها جهت رفع آلودگی پتروشیمی و جلوگیری از مضرات آن در طول زمان داشت.
 
جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی
 
علی‌اصغر محبی، از ساکنان شهرستان ایوان، در این باره به فارس گفت: این سوخت‌ها که می‌سوزند و دودش به چشم محیط‌‌زیست و مردم می‌رود، سرمایه ملی است که باید از هدر رفتن آن‌ها جلوگیری شود. وی افزود: تاکنون درخواست‌های زیادی برای جلوگیری از این آلودگی در شهرستان چوار، ایوان و روستا‌های اطراف ارسال شده که هیچ پاسخی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نشده است.
 
احداث واحد فلر آلاینده‌ها را چندبرابر کرده است
 
مهدی‌ ناصری، از دیگر شهروندان ایوانی، هم گفت: ممکن است آلاینده‌ها مستقیماً سبب بروز بیماری نشوند، اما از طریق تغییرات بیولوژیکی که در بدن اعمال می‌کنند، ریسک ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند. وی افزود: متأسفانه با وجود آلودگی‌های ایجاد شده، اقدامی از سوی نهادهای مربوط انجام نشده است و طی ماه‌های گذشته پس از احداث واحد فلر، آلاینده‌های تولید شده توسط پتروشیمی افزایش بسیاری داشته است.
 
هدر رفتن منابع‌طبیعی در استان
 
به‌دنبال بررسی عامل مؤثر آلودگی پتروشیمی دریافتیم که به‌علت عدم‌تجهیزات کافی در پتروشیمی تنها مقداری میعانات و سوخت در شرکت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی توسط فلر می‌سوزد که نه‌تنها منابع طبیعی استان به‌هدر می‌رود، بلکه تأثیرات مخربی نیز بر اکوسیستم دارد.
 
به گفته‌ منابع آگاه، شرکت پتروشیمی با در اختیار گذاشتن درصدی از میعانات به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، می‌تواند قدم بزرگی در زمینه‌ کاهش آلودگی بردارد. این درحالی است که اخیراً شاهد تعطیلی شرکت آریان تجارت مانا بودیم که البته طی اخباری قرار بود درصدی از میعانات پالایشگاه به این شرکت اختصاص داده شود تا مانع از بیکاری کارکنان شوند، اما دست‌های پشت‌برده به‌علت سودجویی خود مانع از تحقق این امر شد.
 
تأثیر شرکت آریان تجارت مانا بر کاهش آلودگی
 
مدیرعامل شرکت آریان تجارت مانا در همین راستا گفت: پس از این‌که قرار داد ما با وزارت نفت در تاریخ ۲۰آذر سال۱۳۹۹ به پایان رسید به پتروشیمی اعلام آمادگی کردیم که اگر تجهیزات در اختیار ما قرار داده شود، توان احداث پالایشگاه کوچک جهت تولید نفت و گاز را داریم که هیچ‌گونه پاسخی به این تقاضا داده نشد.
 
علی‌ فراهانی با بیان این‌که آریان تجارت مانا تأثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی دارد، افزود: در مواقعی که خطوط لوله و مخازن نشتی داشته باشند، آلودگی شدت می‌یابد که اگر میعانات توسط شرکت ما تصفیه شود؛ از این امر جلوگیری می‌شود و این مهم مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بوده است.
 
تلاش مسئولان پتروشیمی برای به حداقل رساندن آلودگی
 
فرماندار شهرستان ایوان نیز اظهار داشت: پتروشیمی ایلام با توجه به این‌که موجب پیشرفت استان می‌شود، طبیعی است دود و آلایندگی نیز داشته باشد که طبق پیگیری‌های انجام شده، مسئولان پتروشیمی بیان کردند در تلاش هستند که آلودگی پتروشیمی را به حداقل برسانند.
 
امید‌علی سبزی با بیان این‌که آلودگی در ایوان مقطعی است و دائمی نیست، افزود: قبل از این‌که درخواستی از سوی مردم ایوان به دستم برسد، پیگیر آلودگی پتروشیمی در ماه‌های گذشته شده‌ام و خوشبختانه هم‌اکنون آلودگی چندانی در هوای ایوان مشاهده نمی‌شود و امید است مسئولان پتروشیمی نیز در این زمینه اقدامات لازم را به‌عمل آورند تا دیگر شاهد هیچ‌گونه اعتراضی از سوی مردم نباشیم.
 
اخطاریه‌ای مبنی‌بر آلودگی پتروشیمی تا سال۹۸ دریافت نکردیم
 
رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام هم در نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا که در فرمانداری چوار برگزار شد، گفت: در سال۹۷ پتروشیمی ایلام موفق به دریافت تندیس سیمین صنعت سبز کشور شده است و در سال۹۸ نیز هیچ گونه اخطاریه سازمان محیط‌زیست مبنی‌بر آلایندگی پتروشیمی ایلام دریافت نشده است.
 
وی افزود: دود ناشی از سوختن گاز اتیلن پتروشیمی ایلام مقطعی است و فلرینگ پتروشیمی ایلام به تدریج روند کاهشی را شاهد خواهد بود و با نرمال‌سازی و تثبیت شرایط راه‌اندازی الفین تا پایان سال فلرینگ به اتمام خواهد رسید.
 
صحبت‌های این مسئول درحالی است که طبق گفته یک منبع آگاه تا ماه‌های آینده فلر دیگری نیز علی‌رغم مؤثر بودن در تولید آلودگی در پتروشیمی احداث شود.
 
پساب پتروشیمی عامل مرگ آبزیان در چوار شد
 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام هم در این‌باره گفت: طی چند روز گذشته مشخص شد پساب پتروشیمی باعث تلفات آبزیان در روستای پایین‌دست شده است که پس از بررسی‌های انجام شده، پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.
 
غلامرضا ابدالی افزود: در گذشته نیز درخصوص تصمیماتی اتخاذ شد که اگر آلودگی پتروشیمی و پالایشگاه در هوا از حد مجاز عبور کند، با آن برخورد ‌شود. این مسئول با بیان این‌که تاکنون چند مورد برخورد قانونی با پتروشیمی و پالایشگاه داشته‌‌ایم، تصریح کرد: مسئولان پتروشیمی و پالایشگاه هم‌اکنون مؤظف به پرداخت عوارض آلاینده‌ها هستند.
 
اما سؤال این‌جاست اگر اقدامات لازمه صورت می‌گیرد، چرا هر روز اعتراض مردم به آلودگی‌های پتروشیمی بیش‌تر می‌شود؟
 
اثرات جبران‌ناپذیر آلاینده‌های پتروشیمی
 
در سال‌های اخیر استقرار صنایع مرتبط با پتروشیمی را در اقصی نقاط کشور شاهد بودیم؛ زیرا محصولات حاصل از این صنایع نقش مؤثری در زندگی مردم دارند. این صنایع انواع مختلفی از آلاینده‌ها به‌صورت گاز، ذرات، لجن و پساب مایع در محیط‌‌زیست منتشر می‌کنند که ممکن است اثرات سوء جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم، محیط‌زیست و سلامت انسان داشته باشند؛ از این‌رو لازم است مسئولان مربوطه قدمی مؤثر در راستای عملی‌سازی وعده‌های خود انجام دهند تا در آینده شاهد پیامدهای مخرب ناشی از آلودگی پتروشیمی ازجمله سرطان، سقط جنین، سردرد شدید و... نباشیم.
 
سوتیتر: فرماندار شهرستان ایوان: پتروشیمی ایلام با توجه به این‌که موجب پیشرفت استان می‌شود، طبیعی است دود و آلایندگی نیز داشته باشد که طبق پیگیری‌های انجام شده، مسئولان پتروشیمی بیان کردند در تلاش هستند که آلودگی‌ها را به حداقل برسانند
 
سوتیتر: آلودگی شدید هوای چند شهرستان ایلام، بروز انواع بیماری و تلف‌شدن ماهی‌ها تنها چند نمونه از بی‌توجهی به مشکلات ناشی از مجتمع پتروشیمی استان است که مردم را نگران و گله‌مند کرده و آنان خواهان توجه جدی مسئولان برای رفع این مشکلات هستند

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1400، کدخبر:95625 ، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین