پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۰۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
عضو شورای شهر تهران گفت: شورای شهر پنجم در مقابل رویه‌های قبلی نظیر شهرفروشی ایستاد. باغات تهران را حفظ کرد و به منابع و سرمایه‌های شهر به چشم گاوصندوق و منبع درآمد نگاه نکرد. نگاه ما حفظ این منابع برای آیندگان شهر و فرزندانمان بود و در این دوره دیگر خبری از صدور مجوز ساخت آسمان‌خراش و مگامال و تخریب باغات و… نبود.
شعار سال: حجت نظری عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره عملکرد شورای شهر پنجم و جلوگیری از شهرفروشی گفت: مردم حتما به خاطر دارند که مدیریت شهری پنجم در حالی آغاز شد که بسیاری از منابع شهر اصطلاحا پیش‌خور شده بود و هنوز هم شهرداری در حال پرداخت مطالبات آن سال‌ها به پیمانکاران است.

او ادامه داد: ما در این شرایط و در شرایطی که مازاد نیرو درپی استخدام بی‌رویه و خارج از ضابطه در شهرداری تهران هم وجود داشت، مسئولیت را در تهران برعهده گرفتیم. همین دو عامل بار مالی زیادی را متوجه شهرداری تهران کرد. از طرف دیگر در همین دوره شاهد تورم بالا و افزایش چندین برابر قیمت‌ها در شهر تهران بودیم و در یک سال و نیم آخر نیز شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای‌مان ایجاد کرد.

توقف مگامال‌سازی و ایستادگی در مقابل رویه شهرفروشی گذشته

نظری با بیان اینکه در این شرایط ساده‌ترین و البته بدترین راه برای جبران کمبود بودجه و جبران کسری‌ها، روی آوردن به شهر فروشی بود، اظهار کرد: اقدامی که در دوره قبلی مدیریت شهری رواج زیادی داشت و نتایج آن هم امروز در مگامال‌های ساخته شده، ساخت و ساز‌های مناطق غربی تهران و… قابل مشاهده است.

او با تاکید بر اینکه با حراج شهر مخالفیم، گفت: ما معتقدیم آنچه در شهر انجام می‌دهیم میراثی برای آیندگان است. ما حق نداریم برای تامین منابع مالی ماجراجویی‌های خودمان، منابع و میراث شهر که هویت تهران محسوب می‌شود و باید برای نسل‌های بعد حفظ شود را از بین ببریم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری پنجم، تهران را به زمین و عرصه رقابت سیاسی و جناحی بدل نکرد، گفت: از همین رو تلاش کردیم تا علاوه بر اینکه اشتباهات مدیران قبلی را جبران کنیم، شهر را در شرایطی بهتر از آنچه که تحویل گرفتیم به مدیران بعدی تحویل دهیم تا آنان بتوانند با سرعت بیشتری، روی ریل صحیح کار کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با طرح مثالی گفت: تصور کنید، مستاجری بعد از تحویل خانه، خسارات زیادی به آن وارد کرده و آن را تحویل مستاجر بعدی دهد. حالا مستاجر بعدی که آن را تحویل گرفته دو راه پیش رو دارد، یا اینکه همان روند قبلی را ادامه دهد، یا زیرساخت‌های آن خانه را ترمیم کند. ما راه دوم را انتخاب کردیم و بسیاری از خرابی‌های زیرساختی نظیر بدهی‌های بالا، پروژه‌های افتتاح شده ناقصی که صرفا برای تبلیغات افتتاح شدند و امکان بهره‌برداری نداشتند و امثال این‌ها را جبران کردیم. حالا ممکن است، آن خانه همچنان ایراداتی تا رسیدن به حالت مطلوب داشته باشد، اما آنچه در سال ۱۴۰۰ موجود است، در مقایسه با آنچه که تحویل گرفتیم، بهبود زیادی داشته است.

نظری اضافه کرد: در این میان ما در مقابل رویه‌های قبلی نظیر شهرفروشی نیز ایستادیم. باغات تهران را حفظ کردیم و به منابع و سرمایه‌های شهر به چشم گاوصندوق و منبع درآمد نگاه نکردیم. نگاه ما حفظ این منابع برای آیندگان شهر و فرزندانمان بود و به همین دلیل هم بود که در این دوره دیگر خبری از صدور مجوز ساخت آسمان‌خراش و مگامال و تخریب باغات و… نبود. مواردی هم که ساخت آن ادامه داشت، در دوره قبلی مجوزش را دریافت کرده بود.

منابع شهر را دستمایه نمایش‌های تبلیغاتی نکردیم

او در پاسخ به این سوال که، اما این اقدامات با انتقاداتی روبرو بوده است، اظهار کرد: برخی برای هجمه به مدیریت شهری فعلی، همین موضوع را که از افتخارات ماست دستمایه قرار می‌دهند و می‌گویند چرا پروژه عمرانی بزرگی را در شهر کلید نزدید؟ ما افتخار می‌کنیم که منابع شهر را دستمایه نمایش تبلیغاتی و انتخاباتی نکردیم و پروژه‌های بزرگ و بی‌حاصلی همچون پل صدر که نه ترافیک را کم کرد و نه آلودگی را و از قضا مشکلات فراوانی هم به‌وجود آورد را اجرا نکردیم. اتفاقا با صدای بلند می‌گوییم که در این دوره از مدیریت شهری ما سیاستگذاری‌های‌مان برای انسان‌ها و نه خودرو‌های شهر بود. به همین دلیل نیز به جای اجرای پروژه‌ای مانند پل طبقاتی صدر، روند ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه‌ها و خطوط جدید مترو را با سرعتی غیرقابل مقایسه با دروه‌های قبل انجام دادیم.

نظری ادامه داد: پروژه‌های کوچک مقیاس و محلی را با رویکرد انسان محور اجرا کردیم و تلاش کردیم تا شهر در خدمت انسان باشد، نه خودروها. حالا از شانس بد ما رسانه ملی و بسیاری از رسانه‌ها دل در گروی مدیریت شهری قبلی داشتند و این دستاورد‌ها را منعکس نکردند.

او با تاکید بر اینکه نباید تراکم پایه و مازاد تراکم را با شهرفروشی اشتباه گرفت، گفت: در این دوره از مدیریت شهر، هیچ تراکم‌فروشی خارج از طرح تفصیلی که مورد تصویب شورای عالی شهرسازی است، صورت نگرفته و به عبارت بهتر، شهرفروشی انجام نشده است.

نظری درباره ایجاد درآمد پایدار برای شهر تهران نیز گفت: ما علی‌رغم تورم ۳۰۰ درصدی در طول ۴ سال گذشته، اقدام به کم کردن هزینه‌های شهر کردیم. با وجود این تراکم بودجه شهرداری تهران در ۴ سال تنها ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر، شیوع کرونا نیز بر این موضوع و تحقق بسیاری از طرح‌های درآمدی پایدار شهر ضربه زد.

انتقادات جدی در زمینه تحقق منابع درآمدی پایدار به شهرداری وجود دارد

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ایجاد منابع پایدار درآمدی در شهرداری تهران چندان از سوی شماری از مدیران شهرداری جدی گرفته نشد، گفت: گرچه نسبت به دوره گذشته اقدامات خوبی انجام شده و ما توانستم منابع پایدار درآمدی را بر شهر تعریف کنیم، اما در برخی موارد نقد جدی به برخی مدیران وجود دارد که برخلاف سیاست‌های کلی شورا و شهرداری عمل کردند.

او ادامه داد: به عنوان مثال تنها در یک مورد، خانه معروف به شهرداران در محله اقدسیه تهران به فروش رسید. دلیل این موضوع را پرداخت بدهی اعلام کردند. درحالی که می‌شد با استفاده از همین ملک طی کمترین زمان ممکن نسبت به کسب درآمد متناسب با قیمت آن اقدام کرد و خود ملک را نیز به‌عنوان یک مکان-رویداد برای شهر حفظ کرد. مواردی از این دست در شهرداری قابل ذکر است، اما در مجموع می‌توان گفت که این دوره در ایجاد درآمد‌های پایدار نیز وضعیت بهتری از دوره قبل داریم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نتایج بسیاری از اقدامات این دوره از مدیریت شهری در سال‌های آتی دیده خواهد شد، گفت: ما برای شهر و مردم کار کردیم. گرچه کاستی‌های بسیاری هم داشتیم که برخی ناشی از سنگ اندازی‌ها و تخریب‌ها و کمبود منابع بود و برخی نیز به درون مدیریت شهری برمی‌گشت، اما تلاش کردیم در طول چهارسال سخت، بسیاری از زیرساخت‌هایی را که در طول ۱۴ سال گذشته آسیب دیده بود، احیا کنیم و گرچه مقایسه ۱۴ سال پرپول با چهار سال کم پول و پرتنش درست نیست، اما قطعا مردم متوجه آنچه که در همین مدت در شهر انجام شده، خواهند بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۶۹۳۸۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
در مورد زحماتی که شوراس شهر تهران کشید یکم رسانه ها مسکوت کار کردن ولی دم شعار سال گرم که هرچی حق هست رو میگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین