شعار سال: اخیرا کاربران اینترنت از افزایش تعرفه این سرویس در برخی شرکتهای اینترنتی خبر داده اند. کاربران فارس من هم با ثبت سوژهای با عنوان «گرانی چراغ خاموش اینترنت» خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند.
افزایش اخیر قیمت اینترنت در حالی است که پیش از هم کاربران در کمپینی با عنوان «اینترنت گران آن هم با این سرعت کم؟» از قیمت این سرویس گلایه داشتند.
این افزایش تعرفه حساسیت زیادی را ایجاد کرده است. زیرا در بودجه امسال مجلس مصوبهای داشت که هر گونه افزایش تعرفه اینترنت در سال جاری را ممنوع کرده بود. این مصوبه مجلس در راستای شفاف سازی تصمیم جدید مجلس درباره افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از درآمد اپراتورها پیش بینی شد.
درباره این موضوع با مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتگو کرده ایم.
چرا باوجود مصوبه قانونی مجلس برای ممنوعیت افزایش تعرفه اینترنت، اینترنت گران شد؟ پیش از قانون مجلس درباره ممنوعیت گرانی اینترنت، مصوبات فعلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که کف و سقف تعرفهها را مشخص میکند، تعیین کننده تعرفهها بودند. با در کنار هم قرار گرفتن این دو مصوبه قانونی تکلیف تعرفهها چگونه است؟حقی: قانون مجلس درباره ممنوعیت افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ باید اجرا شود و یعنی ممنوعیت گرانی اینترنت مربوط به بعد از سال ۱۴۰۰ است. اگر پیش از آغاز سال ۱۴۰۰، شرکتی در انطباق با مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات، درخواست افزایش تعرفهای را ثبت کرده باشد و به تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسیده باشد قیمت جدید میتواند در سال ۱۴۰۰ استمرار داشته باشد؛ البته بدون افزایش قیمت. یعنی آن قیمت دیگر افزایش پیدا نمیکند. حتی اگر افزایش قیمت در انطباق با مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات باشد. یعنی اگر طبق مصوبات رگولاتوری امکان افزایش قیمت برای شرکت مهیا باشد، اما با توجه به قانون مجلس دیگر در سال ۱۴۰۰ امکان افزایش قیمت وجود ندارد.
پس مصوبات فعلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که کف و سقف تعرفهها را مشخص میکند، امسال با وجود قانون مجلس درباره ممنوعیت افزایش قیمت اینترنت، در بخش افزایش تعرفه، دیگر قابل اجرا نیستند؟حقی: بله درست است. باید هر دو مصوبه رعایت شوند. مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات حدود کف و سقف را مشخص کرده، اما قانون جدید اجازه افزایش را نمیدهد.
گرانی اینترنت در سال ۱۴۰۰ تخلف است یا نیست؟
اما برخی از کاربران شرکتهای اینترنتی از جمله کاربران شرکتهای اینترنت ثابت آسیاتک، شاتل و ایرانسل (در بخش ارتباطات ثابت) و همچنین همراه اول (در بخش بستههای شبانه) از افزایش قیمت اینترنت یا حذف بستهها خبر دادند. پس این موارد تخلف است؟
حقی: ما در حال بررسی هستیم. مواردی که افزایش تعرفه داشته اند را شناسایی کردهایم و به آنها اخطار و تذکر داده ایم. تعرفههای جدید از پنل فروش این شرکتها خارج شده است و حتی فاکتورهایی که شرکت بر اساس تعرفههای افزایش یافته برای مشتریان صادر کرده اصلاح شده است.
مواردی که بر دو معیاری که توضیح دادم انطباق پیدا میکند، یعنی مستندات مبتنی بر این است که تعرفههای جدید قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ ارائه شده است و در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم است و در بعد از آغاز سال ۱۴۰۰ هم افزایشی در کار نبوده است، طبیعی است که جز موارد تخلف محسوب نمیشود.
متخلفان را اعلام کنید
از بین شرکتهای آسیاتک و شاتل، ایرانسل و همراه اول، که ما گزارش افزایش تعرفه و حذف بسته آنها را از سوی کاربران دریافت کردهایم در بررسیهای شما کدام یک متخلف تشخیص داده شده اند؟
حقی: یکی دو مورد بوده است که مجاز نبوده است و قیمتها هم به حالت قبل برگشته و همانطور که توضیح دادم فاکتورها هم اصلاح شد.
علاوه بر این، این آمادگی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وجود دارد که باز هم اگر هر موردی در این زمینه از سوی کاربران شناسایی و به سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات گزارش شد را بررسی کنیم. در این موضوع به صورت جدی وارد شده ایم. زیرا در هر صورت این قانون رسمی کشور است و هم برای ما به عنوان بخشی از بدنه دولت و هم برای همه شرکتهای ارائه دهنده اینترنتی فصل خطاب است. این موضوع که شما مطرح کردید ممکن است که به دفعات تکرار شده باشد، اما حتی اگر موارد کمتر و موردی هم بود رگولاتوری آماده است که همه مستندات مربوط را بررسی کند و اگر حقی از مشترک ضایع شده، هزینههای اضافه دریافت شده به مشترک و بازگردانده شود.
گرانی کدام شرکت غیرقانونی بود؟طبق گزارشی که کاربران به فارس داده اند و از خبرنگاران فارس خواسته اند که آن را پیگیری کنیم، به طور مثال در این پیگیری باید به طور مشخص پاسخ بگیرم که آیا افزایش تعرفه شرکت آسیاتک یا حذف بسته شبانه همراه اول تخلف بوده است یا خیر؟حقی: کاری که اکنون انجام میدهیم این است که یک تیم را برای بررسی این موضوع مامور کردهایم که تمام بستههای اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت را پایش کند. به این ترتیب همه تعرفهها به صورت روزانه رصد میشود. اگر تعرفهها تغییر کنند حتما با دو معیاری که توضیح داده شد سنجیده میشوند. اگر هر دو معیار در آن رعایت شده باشد میتواند ادامه داشته باشد و اگر غیر از این باشد باید حذف شود. اگر هم در مدتی که این تعرفه اعمال شده کاربری این بسته را خریده شرکت باید هزینه اضافه را به آن کاربر برگرداند.
همه اینترنتیهای ثابت و سیار مشمول منع گرانی میشوندیکی از مواردی که در باره این مصوبه جدید مجلس سوال میشود و جای شفاف سازی دارد این است که آیا این مصوبه شامل همه ارائه دهندگان اینترنت، از جمله اینترنت ثابت و همراه میشود؟ حقی: مصوبه شامل همه ارائه دهندگان اینترنت ثابت و همراه میشود و تفاوتی ندارد. وقتی بنا است قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند هر اپراتوری که سرویس اینترنت ارائه میکند مشمول این موضوع است.
وقتی اعلام نشود کاربر چطور بفهمد گرانی کدام شرکت مجاز یا غیرمجاز است؟میتوانید موارد تخلف را در شرکتها اعلام کنید؟ مثلا کاربران گفته اند که در شرکتهای آسیاتک و شاتل، ایرانسل و همراه اول، افزایش تعرفه و حذف بسته رخ داده است. به کاربران اعلام میکنید که بدانند کدام مجاز است و کدام مجاز نیست که تکلیف شان روشن باشد؟حقی: اعلام میکنیم؛ اما مواردی که تخلف بوده اکنون اصلاح شده و اضافه دریافتها هم به حساب مشترکان بازگردانده شده است. یعنی اگر مواردی از افزایش تعرفه را همچنان مشاهده میکنید از هر دو معیار تبعیت میکنند و مجاز هستند.
چرا بررسی تخلف این حد طول میکشد؟وقتی کاربران گزارشی از افزایش تعرفه ارائه میکنند و گرانی غیرمجاز را برداشت میکنند، توقع دارند که سازمان مربوطه در فرصت کوتاه تری این مسائل را بررسی و نتیجه را اعلام کند. برای مثال در بررسی این موضوع، از زمانی که این موضوع گزارش شده تا امروز و رسیدن به نتیجه ۱۰ روز طول کشیده است. این زمان برای پیگیری موضوع حساسی مثل تخلف افزایش تعرفه اینترنت با وجود منع قانونی مجلس طولانی است. کاربران دوست دارند زودتر جواب این موضوع را بدانند.حقی: واقعیت این است که آنچه مسلم است و باید اتفاق بیفتد این است که حقی از کسی ضایع نشود. یعنی حتی اگر مشترکی متوجه این موضوع نشد، لیست مشترکانی که در بازه زمانی افزایش تعرفه سرویس خریداری کردهاند را از اپراتور میخواهیم تا صورتحساب مشترک را اصلاح کند.
طبیعی است که همه مردم شاید دنبال کننده همه اخبار نباشند؛ اما وظیفه ما این است که حتی صورتحساب افرادی که متوجه موضوع نبودند را هم اصلاح کنیم و مبالغ اضافه دریافت شده از آنها را به آنها بازگردانیم؛ بنابراین لازم نیست کاربران در این باره نگرانی داشته باشند. ممکن است پنج روز یا ده روز کم و زیاد شود؛ اما این اصلاح انجام شدنی است.
علاوه بر اینکه برگشت مبالغ هم باید دقیق باشد؛ زیرا اگر بررسی به طور دقیق انجام نشود و طبق بررسی ناکافی مبلغی را به مشترک برگردانیم و بعد به او بگوییم که اشتباه حساب کرده ایم و بخواهیم دوباره اصلاح کنیم یا مبلغی را از او بگیریم، این رویه هم برای مشترک نارضایتی به وجود میآورد؛ بنابراین ما بررسیها را انجام میدهیم و همه مشترکینی که شامل افزایش تعرفه شده اند مشمول اصلاح صورت حساب هم خواهند شد. اینکه کاربران از ماجرا مطلع باشند یا نباشند چیزی را تغییر نمیدهد. ما به عنوان ناظر بخش خودمان این موضوع را پیگیری میکنیم.
گرانیهای غیرمجاز تعرفهای را شفاف اعلام کنیدکاربران در سامانه فارس من به اسم، شرکتهایی که افزایش تعرفه اینترنت داشتند را ثبت کردند و نام بردند و از ما خواستند که افزایش تعرفه در شرکت نام برده شده را پیگیری کنیم. این توضیح شما که رگولاتوری وظیفه نظارتی خود را انجام میدهد و هم اکنون هم تعرفههای غیرمجاز را لغو کرده است را کامل اطلاع میدهیم؛ اما با این حال در پاسخ به کاربر که پرسیده افزایش تعرفه در فلان شرکت اینترنتی تخلف است یا خیر چه بگوییم؟ اعلام اسامی بازدارندگی هم دارد. حقی: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال گذشته نشان داده که موارد تخلف اپراتورها را اعلام میکند و در این باره اطلاع رسانی عمومی انجام میدهد.
واقعیت این است که در حال حاضر در حال پیگیری قانون ۱۴۰۰ هستیم (قانون مصوب مجلس که افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ را ممنوع کرده است). این قانون در سالهای گذشته به طور متناوب نبوده است. یعنی به عنوان یک روال که تکرار شده و جا افتاده باشد نبوده است؛ به همین دلیل برای ما هم بررسی کردن اسناد ارائه شده از سوی اپراتور و تطبیق آن با اسناد فعلی و قوانین جدید ممکن است نیاز به زمان داشته باشد که بتوانیم دقت کافی را به خرج دهیم. طبیعی است که هر چقدر این موضوع ادامه پیدا کند و مستمر شود، هم اپراتورها به موضوع اشراف بیشتری پیدا میکنند و همه ما روی مستنداتی که در این زمینه ملاک کار است مسلطتر میشویم.
تشخیص برخی از مصادیق گرانی، پیچیده استدر زمینه ابعاد اجرایی قانون مجلس برای ممنوعیت گرانی اینترنت سوالات زیادی مطرح شده است؛ برای مثال برخی از کاربران گفته اند که بسته اینترنت شبانه در اپراتور موبایل آنها حذف شده است. آیا طبق قانون جدید که هر افزایش قیمت اینترنت را ممنوع کرده، حذف یک بسته ارزانتر که به صورت غیرمستقیم منجر به افزایش هزینه برای کاربر میشود، هم مصداق گرانی است یا فقط افزایش قیمت مستقیم به معنی گرانی است؟حقی: باید ببینیم که بسته شبانه را به چه استنادی حذف کردند. اگر بستهای از قبل وجود داشته و اکنون حذف شده طبیعی است که این کار نمیتواند مصداق افزایش قیمت باشد. این نکات، نکات ریزی است که ما هم در رگولاتوری باید بر اساس مبانی حقوقی آنها را تفسیر و بررسی کنیم. روی موارد این مدلی، باید صحبت و بحث کنیم و ببینیم چه معنی میتواند داشته باشد. مصادیقی که مشترکان به عنوان سوال و ابهام به آن اشاره میکنند را باید بررسی کنیم، زیرا اگر موضوع روشن و شفاف باشد مورد پرسش قرار نمیگیرد و در نگاه اول تشخیص داده میشود که افزایش است یا نیست. ما هم باید دلایل اپراتور را بشنویم، مستندات آن را دریافت کنیم، بررسی کنیم و با مجموعههای حقوقی مشورت کنیم، ببینیم جزء مصادیق گرانی قرار میگیرد یا خیر.
بسته شبانه همراه اول حذف نشده استکاربران همراه اول از حذف بسته شبانه در این اپراتور بعد از آغاز سال ۱۴۰۰ خبر داده اند، آیا بسته شبانه در این اپراتور حذف شده است؟حقی: این موضوع را بررسی کردیم و بسته شبانهای در اپراتور همراه اول حذف نشده است.
ایرانسل، اضافه دریافت مشترکان را باز میگرداندیکی از موارد گرانی اینترنت که به طور رسمی هم اعلام شده، افزایش قیمت سرویس اینترنت ثابت ایرانسل است. در این باره میتوانید اعلام کنید که آیا این افزایش قیمت مجاز بوده یا مجاز نبوده است؟حقی: این شرکت افزایش تعرفه را اعمال کرده بود. هم اکنون شرکت تعرفه را اصلاح کرده و به حالت قبل برگردانده و مبالغ اضافه دریافت شده را هم به حساب مشترکان باز میگرداند.
گرانی اینترنتی توسط آسیاتک و شاتل غیرقانونی بوددو شرکت اینترنتی آسیاتک و شاتل هم زیاد توسط کاربران مورد اشاره قرار گرفته بودند. افزایش قیمت در این دو شرکت مجاز بود یا غیر مجاز بود؟حقی: هر دو شرکت تعرفههای خود را اصلاح کردند.
ممنون از اینکه به سوالات پاسخ دادید؛ اگر مطلبی ناگفته مانده لطفاً بفرمایید.حقی: تاکید میکنم که درباره اجرای این بخش از قانون که با ممنوعیت گرانی اینترنت مرتبط است، تاکید داریم و به این موضوع اهمیت میدهیم.
به همین دلیل از اطلاعاتی که شما به عنوان رسانه به ما اعلام میکنید یا مشترکان به عنوان کاربران نهایی شرکتهای اینترنتی به ما اعلام میکنند، استقبال میکنیم.
همچنین به همه اطمینان میدهیم که در این باره موضوعات را به دقت بررسی میکنیم و با اسناد تطبیق میدهیم. اگر موردی مغایر با قانون وجود داشته باشد، حتماً اضافه دریافتها را به مشترکان باز میگردانیم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فارس، تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۲۲۹۰۰۰۴۹۵، www.farsnews.ir