پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
با اعلام نتیجه احراز صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، یک پرسش بسیار مهم، ذهن را مشغول کرده است: معیار شورای نگهبان برای احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها چیست؟ مروری بر اسامی اعلام شده، این ذهنیت را تقویت می‌کند که معیار مشخصی وجود ندارد!

شعار سال: با اعلام نتیجه احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، یک پرسش بسیار مهم، ذهن را مشغول کرده است: معیار شورای نگهبان برای احراز یا عدم احراز صلاحیتها چیست؟  مروری بر اسامی اعلام شده، این ذهنیت را تقویت می‌کند که معیار مشخصی وجود ندارد! به چند دلیل:

 1-اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در هشت سال گذشته است؛ یعنی جانشین رئیس جمهور که تایید نشده است. اگر صلاحیت ندارد، چگونه هشت سال معاون اول رئیس جمهور بوده؟!

2-علی لاریجانی سالها رئیس مجلس شورای اسلامی بوده و الان هم نماینده ویژه رهبری در مذاکره با چین برای قرارداد ۲۵ ساله. او چگونه صلاحیت ریاست‌جمهوری ندارد اما مسئول انعقاد چنین قرارداد مهمی است؟!

3-محسن مهرعلیزاده بهمن ۹۸ برای انتخابات مجلس شورای اسلامی احراز صلاحیت نشد، اما برای انتخابات ریاست‌ جمهوری تایید شد! برعکس، مسعود پزشکیان و مصطفی کواکبیان که برای انتخابات مجلس تایید شده بودند برای ریاست‌ جمهوری تایید نشدند! یا علیرضا زاکانی که دو دوره برای انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شده بود این بار تایید شد.

4-عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که سوابقش اقتصادی است رجل سیاسی شناخته می‌شود اما مثلا مصطفی کواکبیان که دبیرکل یک حزب سیاسی است رجل سیاسی شناخته نمی‌شود! جایگاه احزاب و کاندیداهای حزبی در این انتخابات کجاست؟!

5-محمد شریعتمداری و عباس آخوندی و افراد دیگری که سابقه وزارت دارند تایید صلاحیت نمی‌شوند اما فردی مثل قاضی‌زاده هاشمی که نه سابقه حزبی و نه سابقه اجرایی دارد تایید می‌شود!

6-جایگاه رای اعضا در شورای نگهبان کجاست؟ آیا واقعا ۷ رای از ۱۲ رای اعضای شورای نگهبان برای تایید صلاحیت کافیست؟ اگر اینگونه است چگونه میتوان باور کرد فقط ۷ کاندیدا، موفق به کسب ۷ رای شده‌اند؟! چگونه میتوان قبول کرد که زاکانی و قاضی‌زاده، رجل سیاسی شناخته شده و احراز صلاحیت شده‌اند، اما بقیه نه؟ معیار انتخاب این ۷ نفر چه بود؟

نکته آخر: به نظر می‌رسد قرار به برگزاری انتخاباتی غیررقابتی است که نتیجه آن از همین حالا مشخص است و نه فقط کاندیداهای ردصلاحیت‌شده، بلکه حتی آملی لاریجانی عضو شورای نگهبان هم به آن اعتراض کرده و ابراهیم رئیسی کاندیدای احتمالا پیروز هم گفته به دنبال رایزنی برای رقابتی شدن انتخابات است. آیا این روند احراز صلاحیتها به معنای تهدید جدی جمهوریت نظام نیست؟

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال ،برگرفته از مردم سالاری آنلاین

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین