پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۴۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
دانشمندان نوعی غشای کریستالی فوق باریک ابداع کرده اند که به انسان ها اجازه می دهد در تاریکی هم بتوانند به راحتی روز اطراف خود را مشاهده کنند.
شعار سال : محققان با ساخت یک غشای کریستالی فوق باریک، اعلام کرده اند که عینک های معمولی به زودی به عینک هایی تبدیل خواهند شد که امکان دید در شب را به انسان ها می دهند. به طورقطع، این کار تحولی را در دید شب ایجاد خواهد کرد. 
 
غشای شفاف متالیکی حاوی کریستال هایی با مقیاس نانومتری است که صدها بار نازک تر از قطر تار موی انسان است. این غشا را می توان به طورمستقیم به شیشه های عینک اعمال کرد. این غشا، درواقع نور مادون قرمز را که برای چشم انسان غیرقابل مشاهده است، به تصاویر قابل مشاهده تبدیل می کند. 
طراحی این غشاء در حال حاضر در حد کانسپت است اما محققان امیدوارند با جایگزین کردن این غشای ارزان و سبک با شیشه های سنگین عینک هایی که برای ارتش و نیروهای پلیس بتوانند تحولی در دید شبانه ایجاد کنند. استفاده از این عینک های دید در شب، رانندگی شبانه و راه رفتن در شب را نیز راحت تر می کند. 
فناوری فوق فشرده ای که در تولید این غشا به کار رفته به هیچ منبع نیرویی نیزا ندارد و توسط یک گروه بین المللی شامل دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه ناتینگهام طراحی شده است. 
 
این غشاهای نازک وقتی روی شیشه عینک قرار می گیرند مانند فیلتری عمل می کنند که به دید در شب کمک می کنند. این غشا همان طور که گفتیم، از صدها لایه کریستال با مقیاس نانومتر ساخته شده از نیم رسانایی به نام «گالیم آرسنید» تشکیل شده است. 
 
تست هایی که روی این لایه غشا انجام شده، نشان می دهد که غشا تولید شده با تبدیل نور مادون قرمز، تصاویری سبز رنگ مشابه تصاویری ایجاد می کند که افراد با عینک های دید در شب مشاهده می کردند. این تبدیل نور مادون قرمز به تصاویر واضح در شب، با ایجاد الکترون هایی انجام می شود که سیگنال های آنها بار دیگر به یک تصویر قابل مشاهده تبدیل می شود. 
 
این نخستین باری است که در دنیا، محققان توانسته اند نور مادون قرمز را با موفقیت به تصاویر واضح و قابل مشاهده در شب تبدیل کنند. با این فناوری به طورقطع، تصویر ذهن آدمی از دید شبانه به کلی تغییر می کند. 
 
محققان امیدوارند که در درازمدت، می توانند به کاهش گسترده گازهای گلخانه ای مرتبط با جهانی کمک کنند به طوری که دیگر برای روشنایی در شب به ویژه در مناطقی با سطح پایین امکانات شهری حتما نیاز به نور نیست و تنها با استفاده از این عینک می توانید به محدودیت های بینایی خود غلبه کنید. 
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایستنا ، تاریخ انتشار 29 خرداد 1400 ، کد خبر: 125475 ، ictna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین