پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
«درک شووین» مامور پلیسی که «جورج فلوید» آمریکایی آفریقایی تبار را به قتل رسانده بود، به ۲۲.۵ سال زندان محکوم شد.
شعار سال: متن حکم دادگاه حدود ۲۲ صفحه است که هنوز متن کامل آن علنی و رسانه‌ای نشده است.

دادستان‌ها ۳۰ سال حبس برای وی خواسته بودند.

دادستان کل ایالت مینه سوتا می‌گوید این طولانی‌ترین حبس در تاریخ قضایی آمریکا برای یک افسر سابق پلیس است.

وی در اظهاراتی کوتاه قبل از قرائت حکم اش در دادگاه به خانواده فلوید تسلیت گفت، اما از اقدام خود ابراز پشیمانی و عذرخواهی نکرد.

قاضی دادگاه پس از قرائت حکم گفت که تصمیم وی «تحت تاثیر احساسات، صمیمیت یا فشار افکار عمومی» گرفته نشده است. وی همچنین گفت که با این تصمیم در پی «فرستادن پیام» نیست.
 
طولانی‌ترین حبس در تاریخ قضایی آمریکا برای افسر پلیس قاتل جورج فلوید

قاضی به هنگام قرائت حکم خود گفت که این مدت زندان را به علت «سوء استفاده» درک شووین در یونیفورم پلیس از «اعتماد و قدرتی» که به او اعطا شده بود و همچنین نشان دادن «بی رحمی» نسبت به جورج فلوید به این مجازات محکوم کرده است.

علاوه بر تحمل ۲۷۰ ماه زندان، دادگاه شووین را تحت عنوان «مجرم یغماگر» وارد فهرست دائمی دادستانی کرد و به همین علت او را تا پایان عمر از مالکیت و حمل سلاح محروم کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که امروز در کاخ‌سفید با «محمد اشرف غنی» همتای خود از افغانستان دیدار می‌کند در نخستین واکنش به حکم شووین گفته «متناسب به نظر می‌رسد، اما هنوز جزئیات آن را ندیده ام».

رسانه‌های آمریکا جلسه دادگاه را بصورت زنده پخش کردند و تصاویری از شادی مردم پس از اعلام حکم منتشر شده است.

وکیل خانواده جورج فلوید نیز ضمن استقبال از تصمیم دادگاه، آن را «آشتی ملی» خواند. «بن کرامپ» در توییتر نوشت: «این حکم تاریخی برای خانواده فلوید و ملت ما مرهمی است و ما را یک قدم به پاسخگو کردن (مجرمان) در برابر قانون نزدیک‌تر می‌کند».

«بریجیت فلوید» خواهر جورج، که بنیادی را در یادبود برادرش تاسیس کرده است، در بیانیه‌ای گفت حکم دادگاه نشان داد که «خشونت پلیس سرانجام جدی گرفته شده است».
 
طولانی‌ترین حبس در تاریخ قضایی آمریکا برای افسر پلیس قاتل جورج فلوید

در جلسه دادگاه بستگان جرج فلوید با جملاتی از او تقدیر کردند و «جیانا» دختر ۷ ساله فلوید، در ویدئویی احساس دلتنگی اش را نسبت به فقدان پدرش بیان کرد.

درک شووین افسر سابق اداره پلیس مینیاپولیس در تاریخ ۲۵ مه سال گذشته ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه زانوی خود را روی گردن جورج فلوید فشار داد و بی‌توجه به التماس‌های این مرد آفریقایی تبار که می‌گفت «نمی توانم نفس بکشم» آن قدر جورج فلوید را در این وضعیت روی زمین نگه داشت تا او بیهوش و کمی بعد جان داد. علت بازداشت فلوید از سوی شووین و همکارانش این بود که برای خرید در یک مغازه، ۲۰ دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده بود. انتشار ویدئوی لحظه مرگ این سیاه پوست آمریکایی اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت و به یک جنبش ملی در موضوع عدالت نژادی تبدیل شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

هیئت منصفه ۱۲ نفره این دادگاه شووین ۴۵ ساله را در ماه آوریل به دلیل نقش اش در مرگ جرج فلوید در سه اتهام قتل از درجه دو و درجه سه گناهکار شناخته بود. جرم‌هایی که می‌توانست تا ۴۰ سال زندان برای او به همراه داشته باشد.
 
طولانی‌ترین حبس در تاریخ قضایی آمریکا برای افسر پلیس قاتل جورج فلوید

تقاضای درک شووین برای دادرسی جدید ساعاتی قبل از قرائت حکم دادگاه توسط قاضی رد شده بود.

در جریان برگزاری جلسات دادگاه در مجموع ۳۸ شاهد و کارشناس، از جمله کارشناسان پلیس و نیز پزشکان، در سه بخش مجزا کوشیدند با ارائه تصاویر، نمودار‌ها و ویدئو‌ها نشان دهند که این افسر پلیس چطور با زانو زدن بر گردن جورج فلوید او را کشته است.

از سوی دیگر، وکلای مدافع شووین مدعی شده بودند که توسل به زور از سوی افسر پلیس هر چند «خوشایند» نبوده، اما «به درستی» صورت گرفته و افزودند که جمعیت هیجان زده‌ای که دور پلیس گرد آمده بوده اند تمرکز وی را بر هم زده اند.

«کیث الیسون» دادستان کل مینه سوتا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که حکم دریک شاون، یکی از سنگین‌ترین مجازات‌هایی است که علیه یک افسر سابق پلیس به دلیل استفاده خشونت منجر به قتل صادر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۱۴۷۷۵، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین