پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
برای اضافه‌کردن ویژگی اتصال هم‌زمان واتساپ به چند دستگاه، مشکلات متعددی بر سر راه توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان وجود دارد.

شعار سال:  به‌گزارش Androidcentral، پشتیبانی از چند دستگاه در آینده‌ای نزدیک به واتساپ می‌رسد و این فقط شایعه نیست. اوایل ژوئن، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک و ویل کاتکارت، مدیرعامل واتساپ، این ادعا را تأیید کردند. همچنین به‌گفته خبرگزاری WABetaInfo، این یکی از ویژگی‌های موردانتظار کاربران واتساپ محسوب می‌شود و شرکت مذکور در حال آزمایش آن است.
 
از زمانی‌که محبوبیت واتساپ افزایش یافت، کاربران دوست دارند بتوانند از آن در بیش از یک دستگاه استفاده کنند. البته این خواسته کاربران به‌دلیل داشتن چند تلفن هوشمند نیست؛ بلکه تمایل دارند واتساپ را روی تبلت و کروم‌بوک خود نیز داشته باشند. اکنون که افراد بیشتری از دستگاه‌های جایگزین برای اتصال به فضای مجازی استفاده می‌کنند، تلفن هوشمند کمتر از گذشته کاربرد دارد.
 
درحالی‌که واتساپ هنوز‌هم نمی‌تواند هم‌زمان سرویس یکپارچه‌ای برای چند دستگاه ارائه دهد، رقیبان او از‌جمله تلگرام و iMessage چنین امکانی برای کاربرانشان فراهم کرده‌اند. دراین‌میان، تفاوت اصلی در نحوه طراحی هر سرویس است؛ به‌همین‌دلیل، پشتیبانی چنددستگاهی از واتساپ اتفاقی نیست که بتواند یک‌شبه رخ دهد.

دلیل اصلی طراحی واتساپ
 
واتساپ مانند بسیاری دیگر از پیام‌رسان‌های چندرسانه‌ای، برای جایگزینی با سرویس پیامک طراحی شده است. هم‌اکنون، پیام‌رسان‌ها کارایی بسیار بیشتری دارند؛ اما دلیل اصلی و ابتدایی توسعه‌ آن‌ها داشتن سرویسی بود که برای ارسال و دریافت پیام از اینترنت استفاده می‌کرد.
 
بیشتر افرادی که در حال خواندن این مطلب هستند، از اپراتوری استفاده می‌کنند که به آنان امکان ارسال و دریافت نامحدود پیامک را می‌دهد. بااین‌حال، همیشه شرایط این‌گونه نبوده و حتی اکنون نیز اپراتورهای بعضی از نقاط دنیا چنین امکانی در‌اختیار کاربرانشان قرار نمی‌دهند.
 
این مشکل را با شرایط موجود هنگام ارسال و دریافت پیامک‌های بین‌المللی و شیوه‌ اداره این مسئله ترکیب کنید. با در‌نظر‌گرفتن این حقیقت که بعضی از کاربران نیاز دارند به خارج از کشور خود پیام ارسال کنند، متوجه می‌شوید سرویس پیامک برای همه کارایی ندارد.
 

پیام متنی ساده بدون هیچ نوع عکس یا فیلم پیوست‌شده و فقط بین دو نفر از مقدار بسیار کمی داده استفاده می‌کند. حتی اگر از اینترنت کم‌سرعت استفاده می‌کنید، ارسال پیام از‌طریق اینترنت در‌مقایسه‌با ماهیت بسیار محدودتر پیامک، گزینه معقول‌تری به‌نظر می‌رسد. به‌همین‌دلیل است که ‌می‌بینیم بسیاری از سرویس‌ها همان کار واتساپ را انجام می‌دهند و سعی می‌کنند جایگزین پیامک شوند.

اضافه‌شدن امکانات مختلف به واتساپ
 
واتساپ همیشه به‌عنوان پیام‌رسانی ساده کارایی خوبی ارائه می‌دهد؛ اما به‌مرور‌زمان پیشرفت کرده است و اکنون می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. بدون احتساب ویژگی‌های جدیدی مانند حالت پاک‌شدن پیام برای چت‌های گروهی که به‌زودی ارائه می‌شوند،‌ واتساپ امروز پلتفرمی کامل در نوع خود است؛ به‌گونه‌ای که با استفاده از آن به امکاناتی از‌قبیل تماس ویدئویی، اشتراک‌گذاری فوری ویدئو و تصویر، پیام‌رسانی صوتی و حتی روشی قدرتمند برای اشتراک‌گذاری اسناد دسترسی دارید. درضمن، همه این کارها با امنیت بسیار زیاد انجام می‌شود؛ زیرا پیام‌ها و تماس‌ها به‌صورت end-to-end رمزگذاری شده‌اند. واتساپ می‌گوید حتی خود شرکت نیز هرگز نمی‌تواند آنچه در پیام‌رسانش ارسال کرده‌اید، رمزگشایی کند.
 
به‌عبارت‌دیگر، واتساپ از‌نظر طراحی نرم‌افزاری واقعا پیچیده است و به روشی ساخته شده که هر بار از برنامه استفاده می‌کنید، از‌طریق شماره‌تلفن متصل به دستگاه شما احراز هویت می‌شود. این روشی مناسبی برای اطمینان از برقراری ارتباط سرور با کاربر است؛ زیرا هر شماره‌تلفن در سراسر جهان منحصر‌به‌فرد است. اگر قابلیت مذکور با رمز‌عبور خود اپلیکیشن ترکیب شود، ایمنی پیام‌های کاربر به‌حداکثر می‌رسد.
 
همه این قابلیت‌ها زمانی نابود می‌شوند که توسعه‌دهندگان تصمیم می‌گیرند کاربران بتوانند در بیش از یک دستگاه یا از‌طریق دستگاهی وارد حساب واتساپشان شوند که شماره‌تلفنی به آن متصل نیست. وقتی نرم‌افزار وب واتساپ را روی رایانه نصب می‌کنید، بخشی از نحوه عملکرد آن را می‌توانید مشاهده کنید. مانند Google Messages، باید کد QR را با دستگاه فعال اسکن کنید تا ازطریق شناسه منحصر‌به‌فرد آن (شماره‌تلفن)، مجوز دستگاه ثانویه را بگیرید.
 
نباید این ضعف واتساپ را تمسخر کرد؛ زیرا افزودن پشتیبانی مناسب چند دستگاه با حفظ امنیت به‌هیچ‌وجه ساده نیست. این پیام‌رسان مجبور شد برای ارائه خدمات بیشتر، نحوه مسیریابی پیام‌ها به دستگاه ثبت‌شده را تغییر دهد و آن‌ها را بدون شکستن رمزگذاری داخلی‌شان، با دستگاه ثانویه ثبت‌شده‌ای به‌اشتراک بگذارد. این فرایند پیچیده آن را از ارائه خدماتی مانند تلگرام باز می‌دارد. تلگرام نیز از شماره‌تلفن برای احراز هویت استفاده می‌کند؛ ولی به‌صورت end-to-end رمزگذاری نشده است.
 
اکنون که بیشتر قسمت‌های مربوط به فرایند اتصال مشخص شده است، می‌توان کار روی نمونه آزمایشی پشتیبانی واتساپ از چند دستگاه را آغاز کرد. این اقدامی بزرگ است؛ زیرا شما با دستگاه‌هایی روبه‌رو هستید که همیشه به اینترنت متصل نیستند؛ اما برای مفید‌بودن همچنان به همگام‌سازی نیاز دارند.
 
احتمالا برای تنظیم و نگه‌داری حساب واتساپ خود، همیشه به حداقل یک دستگاه با شناسه منحصر‌به‌فرد خود مانند شماره‌تلفن و اتصال به اینترنت همیشه‌فعال نیاز خواهید داشت. باوجوداین، تیم توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان اعلام کرده است برای یافتن راهی به‌منظور همگام‌سازی دستگاه‌های ثانویه بدون شناسه یا اتصال پایدار مصمم است؛ چراکه این همان چیزی است که مردم واقعا می‌خواهند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  وب زوم، تاریخ انتشار:  8تیر  1400، کدخبر: ، webzoom.ir،5827

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین