پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
یوسفیان‌ملا درباره اظهارات اخیر علی یونسی مبنی بر اینکه نهاد‌های امنیتی صرفا باید به ارائه اطلاعات کفایت کنند و نباید تحلیل خود را به شورای نگهبان ارائه دهند، گفت: آقای یونسی وزیر اطلاعات این کشور بوده است و سخنانش درست است و نهاد‌های چهارگانه صرفا باید اطلاعات در اختیار شورای نگهبان بدهند و این شوراست که باید تصمیم‌گیری کند.

شعار سال: رهبر انقلاب در دو مقطع نسبت به روند بررسی صلاحیت‌ها انتقاد کردند. نخست چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری که اشاره کردند به بعضی از نامزدها ظلم و جفا شد و باید جبران شود و دوم همین دو روز پیش که فرموند با بعضی نظرات شورای نگهبان موافق نبودم اما آنها بر اساس قانون عمل کردند. حالا و بعد از درخواست ایشان این پرسش به وجود می‌آید که راه جبران چیست؟ و شورای نگهبان چه‌طور می‌تواند رضایت رهبر انقلاب را کسب کند؟ و آیا این مهم در گرو تغییر ساختار انتخابات یا اصلاح قانون انتخابات است؟
 
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال سیاسی درباره این موضوع گفت: «همان‌طور که رهبر انقلاب هم اشاره کردند، شورای نگهبان برخلاف قانون عمل نکرد اما آنچه مشخص است، این است که این شورا نتوانست رضایت رهبر انقلاب را هم کسب کند. در اینجا یک مسئله مهم به وجود می‌آید؛ اینکه ایراد در قانون انتخابات است. به این معنی که اجرای قانون فعلی می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد».

 یوسفیان ملا به ارگان رسانه ای شورای وحدت گفته است: «مهم‌ترین وظیفه در مقطع کنونی برعهده مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید در کمیسیون‌های مختلف اعم از کمیسیون حقوقی و قضایی، امنیت ملی و اجتماعی به سرعت مسئله انتخابات را به دقت بررسی کند و در هماهنگی با شورای نگهبان نقایص قانونی را رفع کند. مجلس این اختیار را دارد و به نظر می‌رسد که شورای نگهبان عزم پذیرش این تغییر را داشته باشد».
 
این فعال سیاسی درباره سخنان اخیر رهبر انقلاب بیان کرد: «وقتی رهبری به صراحت اشاره می‌کنند که با برخی تصمیمات شورای نگهبان موافق نیستم اما این شورا بر اساس قانون عمل کرد، به نحوی مشکل را در قانون انتخابات می‌دانند و ما متوجه می‌شویم که مشکل در قانون است. واقعیت این است که اصلا امکان بررسی صلاحیت‌ها در شرایطی که نامزدها چهل روز مانده به انتخابات ثبت نام می‌کنند، وجود ندارد. در همین مدت باید از چهار مرجع استعلام شود. حالا می‌گوییم یکی از مراجع که دادگستری است بر اساس سابقه موجود افراد نظر می‌دهد که سوءپیشنیه‌ای دارند یا نه که کار سختی نیست اما استعلام از سه مرجع دیگر سخت و زمان‌بر است. جبران ظلم از نامزدهایی که به آنها جفا شد فقط با اصلاح قانون انتخابات میسر است و تردید نکنید اگر این قانون به همین شکل موجود باقی بماند، در انتخابات مجلس دوازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم هم همین مشکلات را خواهیم داشت».
 
او درباره ردصلاحیت‌شدگان در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و شوراها اظهار کرد: «در انتخابات ریاست‌جمهوری که دیدیم چه میزان از نامزدها ردصلاحیت شدند و در انتخابات شوراها هم من اطلاع دارم که در یازده روستا از یک شهر به دلیل آنکه تمام نامزدها ردصلاحیت شدند، اصلا انتخابات برگزار نشد. باید بر اساس قانون جلوی این میزان از ردصلاحیت‌ها گرفته شود».
 
یوسفیان‌ملا درباره اظهارات اخیر علی یونسی مبنی بر اینکه نهادهای امنیتی صرفا باید به ارائه اطلاعات کفایت کنند و نباید تحلیل خود را به شورای نگهبان ارائه دهند، گفت: «آقای یونسی وزیر اطلاعات این کشور بوده است و سخنانش درست است و نهادهای چهارگانه صرفا باید اطلاعات در اختیار شورای نگهبان بدهند و این شوراست که باید تصمیم‌گیری کند. افزون بر این گزارش‌هایی هم که به شورای نگهبان می‌رسد باید قابل استناد باشد و نباید هر گزارش و اطلاعاتی مبنای تصمیم‌گیری شورای نگهبان قرار گیرد. با این همه باز هم تأکید می‌کنم که اصلاح همه اینها در گرو اصلاح قانون انتخابات است».
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، تاریخ انتشار: 10 تیر  1400، کدخبر:111324 ، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین