پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ضمن دعوت از خبرنگاران مطالبه‌گر و اصحاب رسانه برای دریافت مجوز «گشت ارشاد مسئولان» از این ستاد، از صدور هزار و ۵۰۰ مورد مجوز در این حوزه خبر داد و به تشریح جزئیات آن پرداخت.
شعار سال: سخنگوی ستاد امر به معروف بیان کرد: بر این اساس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مسئله «گشت ارشاد مسئولین» برای گروه‌ها و تشکل‌های مردمی مجوز صادر می‌کند و همه آحاد مردم از تمامی اقشار می‌توانند با مراجعه به سامانه «میدان مطالبه‌گری» به نشانی http://motalebh.ir/ اقدام به اخذ مجوز کرده و از حمایت‌های همه‌جانبه ستاد در راستای احیای حقوق عامه و فریضتین امر به معروف و نهی از منکر بهره‌مند شوند.

در رابطه با جزئیات این طرح با حجت‌الاسلام خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به گفتگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی در رابطه با جزئیات طرح اعطای مجوز گشت ارشاد مسئولان این ستاد اظهار کرد: یکی از اقداماتی که با توجه به رویکرد دولت منتخب در رابطه با مبارزه با فساد و تخلفات برخی از مسئولان وجود دارد، موضوع گشت ارشاد مسئولان است و یکی از مجموعه‌هایی که در کشور متولی این امر بوده و بحث امر به معروف و نهی از منکر را حمایت می‌کند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: پیش از این، مجوز‌هایی را با عنوان مجوز تشکل‌های مردمی به افراد و مؤسسات مختلف اعطا می‌کردیم که طبق آن، افراد و تشکل‌های مختلف ضمن مطالبه‌گری که داشتند، گزارش‌های خود را به ستاد‌های استانی در سراسر کشور ارسال می‌کردند و بدین ترتیب مسئله امر به معروف مسئولان از طریق ستاد پیگیری می‌شد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به رویکرد و فرمایشات رئیس‌جمهور منتخب و تأکیدات مقام رهبری در مورد احیای حقوق عامه که یکی از مصادیق آن نیز موضوع امر به معروف و نهی از منکر است، سازوکاری در مجموعه ستاد راه‌اندازی شد که مجموعه‌های مردمی و تشکل‌هایی که قصد کمک و مطالبه‌گری در این زمینه داشته باشند، بتوانند به نشانی سایت «میدان مطالبه‎‌گری» مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی ادامه داد: مجموعه‌ها و تشکل‌هایی که قصد ورود به این حوزه دارند، می‌توانند برنامه یک ساله خود را در حوزه‌های مختلفی همچون محیط زیست، مسائل اجتماعی و ... ارائه داده و افراد و اعضای گروه‌ههای مطالبه‌‎گری خود را معرفی کنند که مجموعه ستاد نیز با در نظر گرفتن ساز و کار مناسب نسبت به اعطای مجوز به ایشان اقدام خواهد کرد تا ضمن ارائه آموزش‌های لازم به ایشان، بتوانند به خوبی در حوزه مطالبه‌گری در دستگاه‌های مختلف ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در تمامی نهاد‌های دولتی یک ستاد امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، اظهار کرد: در هر وزارتخانه یک ستاد امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که در این ستاد، معاون وزیر به عنوان رئیس ستاد و اعضای حراست، بسیج و برخی ازمعاونان وزارتخانه نیز به عنوان دیگر اعضای ستاد مشغول فعالیت هستند. برخی از مطالبات که در مجموعه این نهاد‌ها مطرح می‌شود، در خود ستاد مربوطه حل می‌شود و برخی دیگر از مطالبات که به دلیل کم‌توجهی نهاد‌های مختلف پیگیری نمی‌شود، هم از طریق دادستان‌های کل کشور و هم از طریق فضای عمومی و اجتماعی و رسانه ملی در سطح کشور مطالبه‌گری خواهد شد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اعطای این مجوز به مجموعه‌های مردمی و تشکل‌های مختلف، افراد دیگری در جامعه حق مطالبه‎‌گری و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان را ندارند؟ گفت: با توجه به قانون اساسی و احکام شرعی تمامی آحاد ملت حق مطالبه‌گری و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان را داشته و نیاز به مجوز نیز ندارند، اما این مجوز سازوکاری برای مجموعه‌های مردمی و تشکل‌های مختلف از جمله مؤسسات فرهنگی، بسیج و ... ایجاد می‌کند که چنانچه قصد امر به معروف و نهی از منکر مسئولان را دارند، با نحوه به کارگیری ادبیات مناسب، حد و حدود شرعی مسئله و ... آشنایی کامل داشته باشند که این مسئله نیز از طریق آموزش‎‌هایی که در این طرح ارائه می‌شود، نهادینه می‌شود.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی در ادامه ضمن تأکید بر ارائه آموزش‌های غیر حضوری به متقاضیان مجوز گشت ارشاد مسئولان، بیان کرد: در این زمینه تعدادی کلیپ، فیلم آموزشی و مجموعه روایات و احادیثی که در رابطه با نحوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر بیان شده، در اختیار متقاضیان قرار داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این مجوز به یک نفر یا شخص خاصی اعطا نمی‌شود و متقاضیان دریافت آن باید حداقل در قالب گروه‌های چهار یا پنج نفره باشند، اظهار کرد: افراد معروف و شناخته شده‌ای که اعلام دریافت این مجوز را کرده‌اند، هیچ‌کدام به صورت شخصی این مجوز را دریافت نکرده و بلکه در قالب مؤسسه و گروهی چند نفره این مجوز را اخذ کرده‌اند. برای مثال طی سال گذشته شخصیتی همچون علی‌اکبر رائفی‌پور که از دریافت این مجوز در صفحات مجازی خود خبر داده بود، این مجوز را در قالب مؤسسه خود و به عنوان نفر اصلی این مؤسسه دریافت کرده بود.

همچنین، سال گذشته، علی‌اکبر رائفی‌پور، از سخنرانان معروف کشور با انتشار تصویری در صفحه مجازی خود، از دریافت مجوز گشت ارشاد مسئولان خود از ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داده بود که این مسئله واکنش‌ها و انتقادات زیادی را در پی داشت.

رائفی‌پور طی سال گذشته با انتشار خبری در حساب توئیتری خود و در پیامی تصویری به آن اشاره و مجوزی را منتشر کرده و به دوستانش بشارت داده بود که او مجوز امر به معروف گرفته است! رائفی‌پور در پیام توئیتری خود نوشته بود: «مهدی‌یاوران عزیز پاشنه‌ها را بکشید! «معروف» مخفف مردم علیه رانت و فساد است. مجوزی که به بنده اجازه می‌دهد به‌صورت تخصصی به موضع امر به معروف و نهی از منکر مسئولان بپردازم. حتماً به یاری همه شما بزرگواران نیاز خواهیم داشت».

در تصویر پیوست شده به توئیت رائفی‌پور هم نوشته شده بود: «براساس این مجوز گروه جهادی (که به امضای روح‌الله میرزایی، معاون اجتماعی وقت ستاد امر به معروف و نهی از منکر رسیده بود) معروف به شماره ۱۰۰۰۴۳۲ و سرپرستی علی اکبر رائفی‌پور، مجاز خواهد بود تا در زمینه تخصصی مسئولین با رعایت ضوابط ستاد، به انجام فعالیت‌های جهادی و مطالبه‌گری بپردازد».

جزئیات مجوز «گشت ارشاد مسئولان»

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه هم‌اکنون در حال ساماندهی مجوز‌های اعطا شده به تشکل‌ها و مؤسسات مختلف هستیم، تصریح کرد: برخی از مجوز‌های اعطا شده، دارای عناوینی در حوزه‌های کلانی همچون حوزه اجتماعی و ... هستند که درصدد تعیین معنا و مفهوم این مجوز‌ها در حوزه‌های مربوطه هستیم تا مجموعه‌های مجوزدار بتوانند مطالبه‎‌گری خود را به صورت بهتر و دقیق‌تری انجام دهند.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی در ادامه سخنان خود ضمن دعوت از خبرنگاران برای دریافت مجوز گشت ارشاد مسئولان، بیان کرد: در این راستا از خبرنگارانی که در حوزه مطالبه‌گری فعالیت می‌کنند؛ به طور صد درصد حمایت قضائی می‌کنیم. امروز در شعب دادسراها، شعبه ویژه امر به معروف درنظر گرفته شده است و اگر خدایی ناکرده شخص یا خبرنگاری در هنگام امر به معروف و نهی از منکر با شخص یا گروهی درگیر شود، پرونده وی به شعب ویژه امر به معروف ارجاع داده و پیگیری می‌شود که در این راستا افراد دارای مجوز، مورد حمایت قضایی ستاد نیز قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: البته این مورد فقط مربوط به افرادی که داری مجوز هستند مربوط نمی‌شود، بلکه پرونده تمامی افراد جامعه که در هنگام امر به معروف و نهی از منکر با مشکلی روبه‌رو شوند، در کمیته احراز ستاد بررسی شده و در صورت تأیید این کمیته، در شعب ویژه امر به معروف دادسرا‌ها مورد حمایت قضایی ستاد قرار گرفته و پیگیری خواهد شد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰۰ مجوز گشت ارشاد مسئولان از سوی ستاد صادر شده است، افزود: تمامی این مجوز‌ها برای گروه‌های معرفی شده به ستاد، صادر شده و فقط برای یک شخص خاص نیست، یعنی افرادی مانند رائفی‌پور و ... که این مجوز را دریافت کرده‌اند، به عنوان سرگروه یک تیم چند نفره معرفی شده و مجوز لازم را دریافت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی با اشاره به اینکه ارائه این مجوز در یک چارچوب ویژه انجام می‌شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه تأکید ویژه‌ای دارند که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر خدایی نکرده به شخصی هتک حرمت نشده و تهمتی زده شود که به همین دلیل تمام تلاش ما این است که بتوانیم با اعطای چنین مجوزی، در مسیر منویات مقام معظم رهبری گام برداریم.

وی با بیان اینکه مجوز گشت ارشاد مسئولان منافی حق تمامی مردم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیست، تصریح کرد: تمامی آحاد ملت طبق قانون اساسی حق امر به معروف و نهی از منکر دیگران به ویژه مسئولان را دارا هستند. البته دریافت این مجوز دارای برخی از مزیت‌های مربوط به خود است که یکی از این مزایا، اعطای برنامه سیاست‌های ابلاغی ستاد به گروه‌ها و تشکل‌های صاحب مجوز است.

راه‌اندازی شورای امر به معروف در محلات

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در حال راه‌اندازی شورای امر به معروف در محلات مختلف هستیم، گفت: برخی افراد هستند که در سطح جامعه امر به معروف می‌کند، اما هیچ اطلاعی از این مسئله برای حمایت‌های قضائی و ... در اختیار ستاد قرار نمی‌گیرد، اما با اعطای مجوز گشت ارشاد مسئولان، گزارش امر به معروف تمامی گروه‌ها و تشکل‌های دارای مجوز، به ستاد ارسال شده و پیگیری می‌شود.

حجت‌السلام خان‌محمدی بیان کرد: با ایجاد شورای امر به معروف محلات و نیز اعطای مجوز گشت ارشاد مسئولان، شبکه‌ای سراسری در این حوزه ایجاد می‌شود و گزارشات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر این گروه‌ها برای حمایت‌های لازم از ایشان در اختیار ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر این مسئله که تمامی افراد جامعه دارای حق امر به معروف و نهی از منکر هستند، تصریح کرد: دارا بودن مجوز گشت ارشاد مسئولان در زمینه حمایت‌های قضایی لازم، ارائه گزارش‌های مربوطه و تسریع در به نتیجه رسیدن پرونده‌ها تأثیر داشته و به روند احقاق حقوق آمران و به معروف و ناهیان از منکر کمک بیشتری خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۸۱۵۱۰، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
آیا همه مردم می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین