پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
حق استفاده از معبر مناسب‌سازی شده شهری یکی از همان امکانات محسوب می‌شود. یکی از مهمترین مشکلات جامعه معلولین، عدم مناسب‌سازی کامل ناوگان شهری است و با اینکه در چند سال اخیر این امر مورد توجه بوده؛ ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد و معلولان در این خصوص با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
شعار سال: هر چقدر که زمان می‌گذرد نوشتن برای برخی از موضوعات هم گویی به فراموشی سپرده می‌شود. «معلولان» افرادی که خواه یا ناخواه یکی از اقشار مهم جامعه و پایتخت محسوب می‌شوند و به صورت طبیعی نیز باید از برخی امکانات برخوردار باشند.

حق استفاده از معبر مناسب‌سازی شده شهری یکی از همان امکانات محسوب می‌شود. یکی از مهمترین مشکلات جامعه معلولین، عدم مناسب‌سازی کامل ناوگان شهری است و با اینکه در چند سال اخیر این امر مورد توجه بوده؛ ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد و معلولان در این خصوص با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
 
در ۱۲۷ ایستگاه موجود در تمام خطوط مترو، بیش از ۱۵۰ آسانسور فعال هستند، اما در برخی از ایستگاه‌هایی که پیشتر ساخته شده‌اند، آسانسور وجود ندارد

بنا بر گزارش‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در ۱۲۷ ایستگاه موجود در تمام خطوط مترو، بیش از ۱۵۰ آسانسور فعال هستند، اما در برخی از ایستگاه‌هایی که پیشتر ساخته شده‌اند، آسانسور وجود ندارد. ولی اصلاح و مناسب‌سازی و تجهیز آن‌ها در دستور کار قرار دارد. البته گویی بیشتر ایستگاه‌ها دارای پله برقی هستند و در نتیجه مشکلات کمتری برای کم‌توانان به دنبال خواهد داشت.
 
عدم مناسبسازی معابر شهری همچنان سد راه معلولان است

بهروز مروتی، مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان، گفته بود: تاکنون اقدام مناسبی در زمینه مناسب‌سازی معابر برای معلولان انجام نشده و اقدامات به شکل جزیره‌ای صورت گرفته که محسوس نیست. برای مثال میزان مناسب‌سازی، متراژ و نشانی آن ذکر نمی‌شود. از سوی دیگر مسئولان در زمینه مناسب‌سازی به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند.

همچنین سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در آذر ماه پارسال با تاکید بر اینکه هیچ ایستگاهی بدون مناسب‌سازی برای تردد معلولان افتتاح نخواهد شد، گفت: از ۳۰۲ ایستگاه خط اتوبوس‌های تندروی تهران، ۲۷۹ ایستگاه به رمپ‌های استاندارد و خطوط ویژه نابینایان مجهز شده‌اند و ۲۳ ایستگاه باقیمانده نیز در دست اقدام هستند که تا آخر سال اصلاح و مناسب‌سازی خواهد شد.

اما با گذشت هفت ماه از این وعده، مشاور شهردار تهران در امور توان‌یابان مناسب سازی معابر برای معلولان را مطلوب نمی‌داند.

علی اصغر عین‌القضات مشاور شهردار تهران در امور توان‌یابان گفت: بعد از مدیریت شهری چهارم و با آمدن ۳ شهردار، یکی از کار‌های مفیدی که طی این مدت انجام شد، بهسازی و تقویت ستاد مناسب سازی شهرداری تهران بود که این ستاد فعال شد و اقدامات مفیدی در حوزه نظارت و اجرا صورت گرفت. برای ۴ معاونت اجرایی شهرداری تهران ۲ مشاور معلولان قرار دادیم که این‌ها به صورت مستمر و روزانه به کار‌های معاونت در حوزه مناسب سازی معابر شهری نظارت می‌کنند.

عین‌القضات افزود: اقدامات ما در حوزه مناسب سازی به چند بخش تقسیم می‌شود، ابتدا حوزه حمل و نقل است که در این حوزه برای ایستگاه‌هایی که افتتاح شده است، سعی کردیم حتما برای معلولین و جانبازان دسترسی ایجاد شود، ولی موانعی در کار بود. به طور مثال برای هر آسانسور به تائید استاندارد نیازمندیم، ولی صدور این تائیدیه توسط سازمان ملی استاندارد به طول می‌انجامد.
 
عدم مناسبسازی معابر شهری همچنان سد راه معلولان است

مشاور شهردار تهران در امور توان‌یابان یادآور شد: برنامه شهرداری ۵۰۰ کیلومتر مناسب سازی معابر برای معلولان بوده که تاکنون ۱۰۱ کیلومتر مورد بهره برداری قرار نگرفته است، افراد دارای معلولیت محدودیت‌هایی دارند که سامانه حمل و نقل ترافیک در سال ۹۰ افتتاح شد امیدواریم با ۶۰ ون جدید به دوستان معلول خدمت رسانی بهتری داشته باشیم. همچنین در حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری نیز ۱۴۵ بوستان برای معلولان و ۲۸ میدان میوه و تره بار در این دوره مناسب سازی شد.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۱۷۱۸۹، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین