پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
به گفته عکاشه چندین بار تهران فعلی در سده‌های گذشته از بین رفته است. تهران و دامنه البرز زلزله خیز است و زلزله هم خبر نمی‌کند.
شعار سال: زلزله، کابوسی است که سال‌های سال برای تهران خطرناک ارزیابی شده است. کابوسی که احتمال آوار ساختمان‌های نا ایمن در پایتخت وجود دارد. این روز‌ها با گرمای هوا برخی افراد عنوان می‌کنند ممکن است آتشفشان دماوند فعال شده باشد چرا که گرمای هوا در شب هنگام تداوم دارد. فارغ از اینکه این ادعا‌ها تا چه میزان کارشناسی و درست است به راستی خطر زمین لرزه چقدر به تهران نزدیک است؟
 
بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درباره وضعیت زلزله تهران گفت: با بررسی وضعیت زلزله در تهران باید به این امر تاکید کرد که در طول تاریخ تهران دو بار نابود شده است و احتمال نابودی تهران وجود دارد.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران با بیان اینکه زلزله خبر نمی‌کند، افزود: کوه‌های البرز، زاگرس و دیگر کوه‌ها در شمال تهران فعال هستند و همین مقوله امکان وقوع زلزله را افزایش می‌دهد.
 
او تاکید کرد: با وجود فعالیت کوه‌ها در تهران و خطرات آن تنها اقدام این است که در مجله‌ها و رسانه‌ها به کررات مسئله زلزله خیزی تهران مطرح شده است.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران ادامه داد: جمعیت کلانشهر تهران روز به روز افزایش پیدا می‌کند که این پدیده افزایش ترافیک و افزایش برج سازی و انبوه سازی‌های ساختمانی را به دنبال داشته است.
 
دامنه البرز زلزله خیز است و هر لحظه امکان وقوع زلزله در تهران وجود دارد

البرز و تهران فوق العاد زلزله خیز هستند

عکاشه تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده دو تا سه بار منطقه تهران قدیم به شکل کامل از بین رفته است. تهران در دامنه البزر است و هر دو فوق العاده زلزله خیز هستند.

مراکزی برای اسکان مردم در مواقع زلزله ایجاد شود

او با بیان اینکه تهران و البرز به شدت زلزله خیز و تنها اقدام در این شرایط آمادگی است، افزود: پیشنهاد می‌شود تا مردم در نقاطی که به گردش می‌روند اتاقک‌هایی آماده کنند و در مسیر عبور لباس و وسایل مورد استفاده مردم را قرار دهند تا در مواقع بحرانی مردم در این اماکن اسکان پیدا کنند.

به گفته عکاشه چندین بار تهران فعلی در سده‌های گذشته از بین رفته است. تهران و دامنه البرز زلزله خیز است و زلزله هم خبر نمی‌کند.

علم ناتوان در اعلام زمان وقوع زلزله/ امکان وقوع زلزله در هر مکان وجود دارد

او درباره فعالیت آتش‌فشان در اطراف تهران اظهار کرد: هنوز علم زلزله نمی‌تواند درباره زمان وقوع زلزله خبر دهد. هرچند در دامنه البرز بار‌ها زلزله اتفاق افتاده است. باید تاریخ منطقه تهران قدیم را مطالعه کرد، چون در هر لحظه امکان وقوع زلزله وجود دارد. هنوز علم زلزله‌شناسی قادر به پیش بینی زلزله نیست.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران با بیان اینکه حدود ۹۰ پایگاه زلزله شناسی در ایران راه اندازی شده است، افزود: البته این تعداد کافی نیست، چون منطقه تهران بار‌ها نابود شده و باید آماده بود تا هنگام وقوع زلزله از اتاقک‌های تعبیه شده کنار پارک‌ها استفاده کرد.

عکاشه گفت: تهران در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد. دامنه البرز زلزله خیز و هر لحظه امکان وقوع زلزله در تهران وجود دارد. بدون ترس باید برای مقابله با زلزله در هر لحظه آماده بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۰۵۰۶۷، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین