پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
غدیر در واقع بیانگر واقعه بزرگ و مهم تاریخ اسلام و بیانگر موضوع کامل شدن دین و تمام نمودن نعمت از سوی خداوند به مومنین است. غدیر یکی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخ جهان و یک فرصت طلایی برای شناخت تاریخ اسلام و فصل ممیز تاریخ اسلام از تاریخ جاهلی است. بر همه مسلمانان واجب است غدیر را شناخته و فرهنگ و آموزه‌های آن را درک کنند.
شعارسال: در آن روز پیامی از سوی پیامبر اسلام (ص) به جمعیت یکصد و بیست هزار نفری حجاج ابلاغ شد. این واقعه گرانقدر در تاریخ اسلام به "غدیر خم"معروف شد.

برکه غدیر، آبگیری در بین راه مکه و مدینه بود که کاروانیان در کنار آن خستگی سفر را از تن می‌زدودند. اما آنروز در کنار این برکه، واقعه‌ای رخ داد که نام آن را در تاریخ ماندگار کرد. پیامبر بزرگوار اسلام از آخرین سفر حج خود باز می‌گشت، هیاهوی کاروانیان، صدای سم اسبان و زنگ شتران در فضا پیچیده بود، اما درمیان این هیاهو – سیمای نورانی و آرام پیامبر خدا، نشان می‌داد که آن حضرت در اندیشه‌ای ژرف فرورفته و گویی منتظر حادثه‌ای است.
 
 
غدیر واقعه بزرگ و مهم تاریخ اسلام
 
وقتی کاروان به غدیر خم رسید؛ پیامبر حضور دلنشین جبرئیل - فرشته وحی - را احساس کرد و جبرئیل با پیامی نورانی از جانب خداوند، رسول خدا (ص) را چنین خطاب قرار داد: «ای پیامبر - آنچه ازطرف پروردگارت بر تو نازل شده است - بطور کامل به مردم برسان و اگر چنین نکنی، رسالت او را انجام نداده ای.» (سوره مائده قسمتی از آیه ۶۷)

بعد از نماز ظهر، رسول خدا (ص) با چشمانی درخشان و سیمایی تابناک از منبری که از جهاز شتران برپا شده بود، بالا رفت. علی را فرا خواند تا در سمت راست ایشان بایستد. آنگاه رسول خدا درحالی که دست راستش بر شانه علی (ع) قرار داشت، ابتدا به حمد و ثنای الهی پرداخت و سپس تصریح کرد که باید فرمان مهمی را ابلاغ کنم که اگر این پیام را نرسانم، رسالت الهی را انجام نداده ام. رسول خدا (ص) پس از بیان جملاتی دست علی (ع) را بلند کرد و فرمود:

من کنت مولاه فهذا علی مولاه (هر کس که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست).


پس از این سخنان، فرشته وحی بر پیامبر نازل شد و آیه ۳ سوره مائده را به ارمغان آورد که می‌فرماید:

امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین (جاودان) شما برگزیدم.


گوش‌ها و دل‌ها همچنان در گیرودار درک این معنی از هستی بود که بازهم صدای پیامبر از بلندای منبر به گوش رسید:
«ای مردم؛ نور هدایت از جانب حق تعالی درمن سرشته شده و بعد از آن در طینت علی و سپس در نسل او قرارداده شده است. تا آنگاه که نوبت به امام قائم رسد.» قصیده بلند آسمانی غدیر به انتها نزدیک می‌شد و صدای آخرین پیامبر وحی رساتر از هر زمان در صحرای حجاز می‌پیچید:‌ای مردم؛ من، منذر و ترساننده ام و علی، هادی و راهنماست.‌ای پیروان من، من پیامبر خدا هستم و علی وصی و جانشین من است.»

لحظه‌ای نگاه رسول خدا (ص) به دور دست‌ها دوخته شد گویی آنچه را که پس از خود بر تاریخ بشر می‌گذشت و برای روز‌های آینده در پیش بود، درمقابلش مجسم می‌دید پس آنگاه با صدایی رساتر بانگ برآورد: «آنان که درغدیر خم گرد آمده اند، سخنان مرا به دیگر کسان برسانند. من بزودی از میان شما خواهم رفت و دو گوهر گرانبها برای شما به ودیعه می‌گذارم آن دو قرآن و اهل بیت من هستند.»

واقعه غدیر یک رویداد معمولی نیست، خداوند بزرگ درباره واقعه غدیر به پیامبر بزرگ اسلام دستور جانشینی حضرت علی (ع) را پس از پیامبر داد و درستی امر رسالت پیامبر (ص) را منوط به ابلاغ ولایت مولای متقیان به مسلمانان اعلام کرد.

پیامبر گرامی اسلام با قرائت خطبه غدیر تکلیف آحاد جامعه اسلامی را مشخص کرد.

از این رو باید واقعیت فرهنگ و آموزه‌های غدیر سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود تا همگان حقیقت ولایت علی علیه السلام را بدانند.

به بیان دیگر غدیر در واقع بیانگر واقعه بزرگ و مهم تاریخ اسلام و بیانگر موضوع کامل شدن دین و تمام نمودن نعمت از سوی خداوند به مومنین است. غدیر یکی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخ جهان و یک فرصت طلایی برای شناخت تاریخ اسلام و فصل ممیز تاریخ اسلام از تاریخ جاهلی است. بر همه مسلمانان واجب است غدیر را شناخته و فرهنگ و آموزه‌های آن را درک کنند.

چند ماه از حادثه بسیار مهم و تاریخی غدیر خم گذشته بود که رسول اکرم (ص) دیده از جهان خاکی فرو بست و روح مطهرش به عالم ملکوت عروج کرد. ارتحال پیامبر موجی از غم و اندوه در فضای جامعه نوپای اسلامی ایجاد کرد.

بار مصیبت چنان سنگین شد که بسیاری در حیرت فرو رفته و از خود بیخود گشتند و از تصمیم گیری مناسب و شایسته بازماندند جمعی نیز که از قبل خود را آماده چنین روزی کرده بودند، حال و هوای جامعه را برای ایجاد گرد و غبار؛ مناسب یافتند و با گل آلود نمودن آب به دنبال گرفتن ماهی مراد خود رفتند.

اندیشمندان اسلامی معتقدند اگر پس از درگذشت پیامبر اکرم به سفارش‏‌های روز غدیر و موارد مکرر دیگری که پیامبر، علی (ع) را پیشوا و جانشین خود معرفی فرموده بود، عمل کرده بودند، اسلام جهان گیر و عدالت فراگیر می‌شد. شاید برای همین است که هوشمندان تاریخ بشر که به گونه‏‌ای از این واقعه آگاهی یافته‏ اند، از انحرافی که پس از رحلت پیامبر پیش آمد، اظهار تأسف کرده‏ اند؛ ولتر، فیلسوف مشهور فرانسوی تأسف خویش را چنین اظهار کرده است: «آخرین اراده محمد انجام نشد؛ او علی را به جای خود منصوب کرده بود….
 
غدیر واقعه بزرگ و مهم تاریخ اسلام
 
واقعه غدیر از چندبعد قابل تامل و بررسی است ازجمله اینکه رهبری در اسلام به معنای به دست آوردن قدرت و مقام نیست، بلکه یک منصب الهی است و رهبر باید از هرگونه لغزش و خطا، مصون باشد.

رهبری صالح و امامت مسلمین، تا آنجا حائز اهمیت است که خداوند آن را ازامور مهم دین و موجب کمال آن ذکر کرده است به همین دلیل حتی پیامبر نیز بدون امر خداوند نمی‌تواند برای این مقام الهی کسی را تعیین کند.
این مسئله‌ای بود که پیامبر، صراحتا به آن اذعان داشت.


آنچه در غدیر خم جلوه یافت، انتخاب رسمی جانشین پیامبر از سوی خدا بود، اما نکته مهم و قابل توجه این است که ریشه این انتخاب، فضایل و ارزش‌هایی است که در جان علی (ع) ریشه دوانده بود.

همه خصلت‌های نیک در علی (ع) جمع شده بود و اراده الهی براساس آن ارزش‌ها و صفات برجسته، حاکمیت بعد از پیامبر را به او سپرد.
بدینگونه، خداوند این پیام را ابلاغ کرد که حکومت تابع ارزشهاست و کسی می‌تواند در مرتبه حکومت مسلمین قرار بگیرد که دارای آن ارزش‌ها باشد.

ابن ابی الحدید می‌گوید: «در آن روز فضایل علی بن ابی طالب طوری برای مردم آشکار بود که بعد از رحلت پیامبر هیچیک از مهاجران و اغلب انصار شک نداشتند که مسئله خلافت به علی واگذار خواهد شد.»

با فرارسیدن عید غدیر، دل‌ها متوجه یک امر مهم اعتقادی و اجتماعی و سرنوشت‌ساز در زندگی می‌شود و آن «ولایت و رهبری جامعه دینی» است.

در تاریخ اسلام دو حادثه مهم و بزرگ خودنمایی می‌کند که از یکی رسالت و از دیگری امامت به‌وجود آمد. نخستین حادثه، نزول وحی بر قلب مبارک پیامبر اسلام بود که رسالت پیامبر (ص) را در پی داشت و دومین حادثه، غدیر بود که امامت را به‌وجود آورد و در حقیقت ادامه رسالت بود یعنی روز غدیر همان قدر اهمیت دارد که روز بعثت در رسالت پیامبر اعظم. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این خصوص بیان می‌کنند: «عید غدیر را فرمودند «عیدالله الاکبر» از همه اعیاد در تقویم اسلامی این عید بالاتر است، پر مغزتر است، تاثیر این عید از همه اعیاد بیش‌تر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت در زمینه حکومت در این حادثه غدیر معین شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد، پیغمبر هم طبق بعضی روایات خبر داده بود که عمل نخواهد شد، اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است. یک معیار و میزان است تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند.»


غدیر؛ ولایت و ولایت پذیری
تعداد بازدید : 3

ما مسلمانان به موضوع ” ولایت ” و ” ولایت پذیری” اعتقاد راسخی داریم. معتقدیم که پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان نماینده و بشارت دهنده‌ی دستورات الهی ما را راهنمایی کرده و همواره نیز به عنوان یکی از بهترین انسان‌های خلق شده، درهر زمان و مکانی ما را به خیر و عمل نیکو دعوت می‌کند.

درسایه همین اعتقاد است که به او ایمان داریم و کلامش را کلام خداوند و عملش را رهنمودی از جانب پرودگار می‌دانیم. با این توضیح مختصر در باب “ولایت پذیری” از پیامبرعشق و رحمت، پی می‌بریم که هر کس اورا نماینده و حجت حق می‌داند، کلام و دستوراتش را نیز باید کلام خداوند بداند.

از آن جایی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در زمان حیاتِ پر برکتش خودرا از کسی بالاتر نمی‌دانسته و همیشه تاکید می‌کرده: ” من هم مثل شما بشر هستم ” و به مقتضای این که هرانسانی بالاخره روزی این جهان را ترک می‌کند و به سوی پروردگارش رهسپارمی شود؛ پیامبرما براساس آموزه‌های دین، معتقد به تعیین جانشین و وصیت پیش ازمرگِ جسم می‌نمایند.

این حرکت ارزشمند از طرف پیامبر بزرگ و در بین مسلمانان جهان به نام ” غدیرِخُم” مشهور است. در این روز، که شیرینی اش از عسل گواراتر و معنای اش از همه‌ی معنا‌های نیک سرشت، بزرگ‌تر و والاتر است یک جمله در سینه‌ی آسمان و زمین نقش می‌بندد: ” من کنت مولاه فهذا علی مولاه “؛ هرکس من مولای او هستم، علی مولای اوست.

در مورد این جمله که بعد‌ها مسیر مسلمانان را روشن کرده، تفاسیر متعددی شده است. اما آن چه که معلوم است، ذره‌ای نمی‌توان به سخن پیامبرعظیم الشان درعید غدیر خم شبهه داشت. در زبان عرب” مولا ” به معنی سرپرست است و در کلام پیامبر، در آن روز بزرگ به معنی “کسی که از طرف خداوند مقام سرپرستی و ولایت مردم را بر عهده دارد”.

قابل ذکر است که در زبان عرب دو کلمه که مفهوم و معنای نزدیک به هم را دارند، آن چنان که نمی‌توان معنای آن را از هم تفکیک کرد، ولایت می‌گویند. بزرگان دین می‌گویند، معنای عظیمی در” من کنت مولاه فهذا علی مولاه” پیامبر وجود دارد که احتیاج به رمزگشایی دارد و کسانی به معنی دقیق آن پی خواهند برد که روح آیات قرآن را درک کرده باشند.

بی شک باید بدانیم ” من کنت مولاه فهذا علی مولاه” کلامی ساده نیست. زیرا پیامبرما دراین انتخاب، کلام خداوند را بر زبان خود جاری نموده است. نقل است که بعداز انتخاب مولا علی (ع) به ولایت داری مسلمانان، یکی از اصحاب به نزد پیامبر آمد و گفت:‌ای رسول خدا، ابوذر در اذان بعداز شهادت به رسالت شما، به ولایت علی (ع) شهادت می‌دهد و می‌گوید” اشهد ان علیا، ولی الله“. پیامبرفرمود: درست می‌گوید. مگر سخن مرا درغدیرخم فراموش کرده اید که گفتم: هرکس من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:۷ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۳۱۷۷۶۱۳، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین