پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
به گفته توکلی صابری، «متن اصلی کتاب به‌دقت به فارسی برگردانده شده است. زبان فاینمن بسیار روشن و ساده است و سخنرانى او براى عموم است و این متن هم براى خواننده عمومى است که هیچ زمینه‌اى در رشته فیزیک ندارد.»
شعار سال: کتاب «معنای همه این‌ها چیست؟» نوشته ریچارد فایمن با ترجمه محمدرضا توکلی صابری به چاپ دوم رسید.

مترجم این اثر با توجه به عنوان کتاب اینکه آیا نویسنده تلاش کرده است که رویکرد علم برای عام در کتابش را مورد توجه قرار دهد، معتقد است: «مخاطبان اغلب کتاب‌های فاینمن اغلب عموم مردم هستند و او سعى دارد به زبان ساده در مورد موضوعات گفته‌شده صحبت کند. به همین دلیل لازم نبود که من تلاشى براى ساده‌ترکردن متن اصلی آن بکنم.»

به گفته توکلی صابری، «متن اصلی کتاب به‌دقت به فارسی برگردانده شده است. زبان فاینمن بسیار روشن و ساده است و سخنرانى او براى عموم است و این متن هم براى خواننده عمومى است که هیچ زمینه‌اى در رشته فیزیک ندارد.»
 
زبان فاینمن بسیار روشن و ساده است

ریچارد فاینمن در سال ١٩١٨ در محله بروکلین نیویورک، به دنیا آمد و دکتراى خود را در سال ١٩۴٢ از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. او در جنگ جهانى دوم با وجود جوانى، نقش مهمى در پروژه مانهاتان، براى تولید بمب اتمى، در آزمایشگاه‌هاى لوس‌آلاموس بازى کرد. پس از آن او در دانشگاه کورنل و در انستیتوى تکنولوژى کالیفرنیا به تدریس پرداخت.

در بخشی از کتاب آمده است؛
«آیا دانشورزى (science) ارزشى هم دارد؟ فکر می‌کنم توانایى انجام هرکارى ارزشمند است. چه نتیجه آن چیز خوب یا بدى باشد، بستگى به شیوه استفاده از آن دارد؛ ولى این توانایى ارزشمند است. یک بار در هاوایى مرا به دیدن یک معبد بودایى بردند. در آن معبد مردى گفت: «مى‌خواهم چیزى به تو بگویم که هیچ‌گاه فراموش نخواهى کرد.» سپس وى گفت: «به هر انسانى کلید دروازه‌هاى بهشت داده شده است. همین کلید دروازه هاى جهنم را نیز مى گشاید. دانشورزى به‌نحوى کلید دروازه‌هاى بهشت است و همان کلید دروازه‌هاى جهنم را مى‌گشاید؛ و ما هیچ دستورالعملى نداریم که بدانیم کدام‌یک چه دروازه‌اى است. آیا باید این کلید به دور بیندازیم و هیچ‌گاه راهى براى ورود به دروازه‌هاى بهشت نداشته باشیم؟ یا اینکه با این مسئله دست‌وپنجه نرم کنیم که بهترین روش استفاده از کلید کدام است؟ البته این موضوع هم یک مسئله بسیار جدى است؛ ولى من فکر مى‌کنم که ما نمى‌توانیم ارزش این کلید دروازه‌هاى بهشت را انکار کنیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران، تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۰۹۷۷۲، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین