پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
حبیب الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص به خبرنگار جماران گفت: علت خشکسالی در سیستان و بلوچستان این است که مسئولین افغانستان بندی به عنوان «بند کمال خان» در ۸۰ کیلومتری زابل ایجاد کرده اند و جلوی آب هیرمند را گرفته اند. پس برای اولین بار در تاریخ است که آب ورودی از افغانستان به سیستان نداریم.
شعارسال: مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نهم شهریور ماه اعلام کرد که ادامه کم بارشی انباشته و کاهش شدید بارندگی در این استان سبب شد تا مرداد ماه امسال ۷۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان از حالت نرمال خارج و به محدوده درگیر خشکسالی اضافه شود.

بر این اساس، همه ۲۶ شهرستان سیستان و بلوچستان درگیر درجاتی از خشکسالی هستند و از نظر مساحت نیز حدود ۹۳ درصد از مساحت این استان با خشکسالی مواجه است؛ اما مساحت خشکسالی در پنج شهرستان دلگان، زابل، فنوج، قصرقند و نیکشهر ۱۰۰ درصد است.

حبیب الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص به خبرنگار جماران گفت: علت خشکسالی در سیستان و بلوچستان این است که مسئولین افغانستان بندی به عنوان «بند کمال خان» در ۸۰ کیلومتری زابل ایجاد کرده اند و جلوی آب هیرمند را گرفته اند. پس برای اولین بار در تاریخ است که آب ورودی از افغانستان به سیستان نداریم.


خشکسالی سیستان و بلوچستان وحشتناک است


وی تأکید کرد: خشکسالی سیستان و بلوچستان وحشتناک است که کشاورزی و دامداری مردم را تحت تأثیر قرار داده است. مقداری آب برای شرب وجود دارد که اگر چاره اندیشی نشود آن هم از بین می‌رود. بنابر این ما به عنوان نمایندگان مردم این قضیه را دنبال کرده ایم و دنبال می‌کنیم.

دهمرده افزود: راه حلش این است که احداث چاه‌های ژرفی که شروع کرده ایم تسریع شود. بعد هم انتقال آب از دریای عمان است که پیشنهاد داده ایم، ولی هنوز شروع نشده است. مطلب بعد هم رودخانه هیرمند است که در زمان دولت دوازدهم در شورای عالی امنیت ملی و مراکز مختلف تصویب شده که اقداماتی انجام شود؛ ولی در وضع موجود ما این گرفتاری‌ها را داریم.

«بند کمال خان» علت خشکسالی در سیستان و بلوچستان
 
 
حاصل خشکسالی این است که هیچ آدمی اینجا نمی‌ماند

وی با اشاره به خشک شدن دریاچه هامون، اظهار داشت: یکی از تبعات اجتماعی ادامه خشکسالی این است که مردم از همین الآن شروع به کوچ کرده اند و کسی در این منطقه نمی‌ماند. چند سال قبل هم سابقه داشته که تقریبا ۵۰ درصد مردم این مناطق کوچ کرده اند و الآن هم به حاشیه نشینی شهر‌های مختلف می‌روند. یعنی حاصل خشکسالی این است که هیچ آدمی اینجا نمی‌ماند و همه کوچ می‌کنند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان مذاکره با حاکمان افغانستان بر سر حقابه ایران از هیرمند، گفت: همه چیز ممکن است، ولی باید دولت برای این کار اراده داشته باشد.

وی تأکید کرد: راه حل نقدتر از همه راهها، آب ژرف است که الآن دو حلقه چاه زده ایم و جواب هم داده و مجوز داریم که تا ۵۰ حلقه چاه ژرف در سیستان حفر کنیم. دانش این کار را هم داریم و برای اولین بار است که شروع کرده اند، ولی خیلی کند پیش می‌روند؛ اگر شتاب می‌دادند تا الآن ۵۰ حلقه چاه ژرف زده بودیم و مشکلات حل شده بود.

دهمرده افزود: دولت دوازدهم در این زمینه اراده‌ای نداشت و حتی مانع ایجاد کرد. یعنی مجموعه وزارت نیرو برای آب ژرف و انتقال آب از دریای عمان هیچ کاری نکردند. من برای اولین بار ردیف بودجه گرفتم و این کار را انجام دادم. با معاون علمی، آقای ستاری، تفاهمنامه دارم، ولی سیستم وزارت نیرو و مجموعه دولت همیشه برای من مانع ایجاد کردند.

وی گفت: با آمدن دولت جدید، آقای مهندس محرابیان قول همکاری داده است. پول داریم، ولی اراده بر این بوده که کار‌ها انجام نشود. چند سال است که من برای انتقال آب از دریای عمان طرح داشته ام، ولی هر روز داستانی برای من مطرح می‌کردند.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری جماران، تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۵۲۳۳۱۱، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین