پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
سال‌های دور ( احتمالا دهه شصت)،  بالاتر از استادیوم شهر بیرجند، شهر در حال گسترش بود و شهرداری اقدام به افتتاح میدانی می‌کند که ماشین سنگین (تریلی) نمی توانست در آن دور بزند. یکی از اهالی آن منطقه ( مرحوم مهندس نیکوکار)، نام میدان را می‌گذارد، میدان نعلبکی. حال اون میدون رو با یک میدون نعلبکی شکل چینی‌ها مقایسه کنید. راستی، بیرجندی‌های قدیمی می‌دونند از کدوم میدون حرف می‌زنیم؟
شعار سال: در بین میدان‌های شهر بیرجند، میدان نعلبکی با قدمتی حدود ۴۰ سال و با قطر بین ۸ تا ۱۰ متر کوچکترین میدان شهر می‌باشد که به گواه افراد مطلع محلی حتی نمونه آن از حیث کوچک بودن و در عین حال بدون داشتن بار ترافیکی در سطح استان خراسان جنوبی یافت نمی‌شود.

در زمان‌های دور این منطقه (خیابان مفتح) حالت بیابان داشت و البته چند منزل مسکونی در اطراف میدان بود که به اصطلاح آن زمان با پلاک مالکیت فردی به نام خانم شیبانی به افراد دیگر واگذار شده بود. یکی از کسبه اطراف میدان نعلبکی معتقد است؛ قدمت ساخت میدان به سال ۶۵ باز می‌گردد. مجتبی انصاری مدیر عامل  وقت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بیرجند نیز مدعی است، میدان شهید مفتح یا همان میدن نعلبکی (در اصطلاح عامیانه) در اوایل دهه ۶۰ و در دوران تصدی گری شهردار وقت یعنی محمد عبدالرزاق نژاد ساخته شده است.

 
میدان
 
اما واقعیات ماجرا این است که در سال‌های ابتدایی دهه شصت، انتهای خیابان مفتح به جالیز‌های هندوانه کاری ختم می‌شد. دور میدان آرام آرام اقدام به ساخت و ساز شد. ساخت و ساز‌هایی که بعضا شهرداری بخشی از آن‌ها را تخریب هم نمود.

در آن زمان، این میدان فرعی و کوچک هنوز نامگذاری نشده بود. صبح یک روز تابستانی یکی از اهالی آن منطقه (مرحوم یوسف نیکوکار) مشاهده می‌کند که یک تریلی با بار آهن قصد دور زدن دارد و راننده نمی‌تواند بدون تخریب میدان یا پیاده رو، اقدام به این کار کند. به هر صورتی بود، مشکل راننده تریلی را حل می‌کنند و از آن پس، نام میدان نعلبکی را برای آن میدان کوچک انتخاب نموده و بتدریج مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد

تعداد بازدید : 23

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین