پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
بر اساس گزارش وب‌سایت webretratiler، در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۷ درصد از فروش آنلاین از طریق مارکت‌پلیس‌ها انجام شده است که عدد این تراکنش چیزی بالغ بر دو تریلیون دلار است. با توجه به افزایش چشمگیر بیماری همه گیر کرونا، پیش‌بینی می‌شود که این روند در ۵ سال آینده به طور چشمگیری افزایش یابد.
شعارسال: زیرا شرکت‌های بیشتری مارکت پلیس‌ها را به عنوان بهترین بستر برای ارتقاء فروش آنلاین در نظر می‌گیرند.

ما با امثال Amazon، eBay، Rakuten و Alibaba به عنوان غول‌های خرده فروشی آنلاین دنیا آشنا هستیم، اما ستاره‌های در حال ظهور چه کسانی هستند؟ بهترین مکان‌ها برای فروش آنلاین محصولات کدامند؟

مارکت پلیس‌ها در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارند و امروزه شاهد سازمان‌های بزرگی مانند دیجی کالا و... در این حوزه هستیم که روزی استارتاپ بوده اند. در ابتدا به بررسی مارکت پلیس‌های مطرح در جهان می‌پردازیم و سپس با توجه به گزارش سال ۹۹ دیحی کالا نگاهی دقیق‌تر به این بازارگاه، که از موفق‌ترین نام‌های این حوزه در ایران است خواهیم انداخت.

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس ها. پلتفرم‌هایی هستند که فروشندگان در آن لیست محصولات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. مارک پلیس‌ها به صورت مستقیم تامین کننده کالا نیستند بلکه بستری را فراهم می‌کنند که تامین کننده‌ها و یا تولیدکننده‌های کالا بتوانند محصولات خود را در یک فروشگاه آنلاین بزرگ در اختیار مشتریان قرار دهند. در واقع مارکت پلیس برقرار کننده یک رابطه دوسویه بین مشتری و فروشنده است و به عنوان یک رابط بین فروشنده و خریدار عمل می‌کند، مقایسه کردن کالا‌ها مزیتی رقابتی در مارکت پلیس‌ها است تا مشتریان بتوانند بهترین گزینه را از میان چندین نوع کالا، از چند فروشنده بعد از مقایسه فاکتور‌هایی مانند قیمت، کیفیت، نظرات و.. انتخاب کنند. این بازرگاه‌ها می‌توانند در قالب وب سایت یا اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربران قرار گیرند.
 

فروش آنلاین از طریق مارکت‌پلیس‌ها
 
انواع مارکت پلیس

در مارکت پلیس‌ها مشتری این حق را دارد که محصول مورد نیاز خود را از هر فروشنده‌ای که مناسب‌تر می‌داند انتخاب کند که این یکی از مهم‌ترین اصول مشتری محوری است، از این رو مشتری متناسب با نیاز خود در بازارگاه مورد نظر می‌تواند جستجو انجام دهد. وب سایت آکادمی فروشندگان دیجی کالا در مقاله‌ای با عنوان «مارکت پلیس چیست؟»، بازارگاه را با توجه به ماهیت، نیاز مشتری و نوع مشتری به دسته‌های زیر تقسیم می‌کند:

۱. تمامی مارکت پلیس‌ها را می‌توانیم از نظر ماهیت به ۳ دسته کلی تقسیم بندی کنیم:

· مارکت پلیس عمودی ((Vertical Marketplace

در این مارکت پلیس ها، تمامی محصولات در یک دسته بندی خاص قرار دارند.

· مارکت پلیس افقی (Horizontal Marketplace)

دسته بندی این محصولات دارای تنوع بیشتری است، اما معمولا ویژگی خاص مشترکی دارند و یک جامعه هدف را سرویس دهی می‌کنند.

 مارکت پلیس با مدل جهانی

مارکت پلیسی است که انواع محصول با ویژگی‌های متفاوت را به مشتریان متفاوت می‌فروشد. مانند آمازون، علی بابا، دیجی کالا و …

۲. همانطور که گفته شد این مارکت پلیس‌ها بر اساس نیاز مشتریان شکل گرفته اند از این رو می‌توان آن‌ها را نیز از این نظر تفکیک کرد:

 مارکت پلیس مبتنی بر محصول

این نوع مارکت پلیس با فروش محصولات سروکار دارد، مانند آمازون یا دیجی کالا و... کمیسیون و اشتراک دو راه کسب درآمد از بازار‌های مبتنی بر محصول هستند.

 مارکت پلیس مبتنی بر خدمات

یک مارکت پلیس که در آن ارائه دهندگان خدمات می‌توانند خدمات مانند مراقبت شخصی، نظافت، لوله کشی، تعمیر لوازم خانگی، کنترل آفات، طراحی گرافیکی و ... را لیست کرده و ارائه دهند. مانند استادکار، آچاره و...
 

فروش آنلاین از طریق مارکت‌پلیس‌ها
 
 رزرو یا اجاره بازار آنلاین

این مارکت پلیس‌ها در زمینه‌های رزرو و اجاره هتل، منزل و... خدمات رسانی می‌کنند. مانند اسنپ تریپ، علی بابا و..

۳. مارکت پلیس بر اساس نوع مشتری

· B ۲ B - یک مارکت پلیس برای مبادله کالا یا خدمات بین شرکت‌ها یا دو تاجر تجاری

· B ۲ C - یک مارکت پلیس برای معامله از تاجر به مشتری برای کالا یا خدمات

· C ۲ C - یک مارکت پلیس برای معامله بین مشتریان برای کالا‌ها یا خدمات

مارکت پلیس‌ها چه مزایایی دارند؟

برای مشتریان:
با وجود فضای کاملا رقابتی در مارکت پلیس، تامین کنندگان سعی می‌کنند بالاترین کیفیت محصول خودشان را ارائه دهند که این موضوع در انتها به نفع مشتریان است. از طرفی دیگر به دلیل حذف واسطه، قیمت محصولات نیز به مراتب پایین‌تر می‌آید.

برای فروشندگان:
اگر به تازگی تصمیم گرفته اید که محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید، مارکت پلیس‌ها مکان مناسبی برای افزایش درآمدزایی برند شما هستند. کافی است در این بازار‌های آنلاین محصول خود را بارگذاری کرده و با استفاده از ترافیک ورودی زیادی که این وب سایت‌ها دارند به فروش بیشتر خود کمک کنید. از دیگر مزیت این گونه کسب وکار برای فروشندگان، فروش نقدی محصولات است که دیگر دردسر‌های خرید چکی و... را نخواهند داشت.

در مارکت پلیس تامین کنندگان می‌توانند به راحتی اطلاعات محصولات خود را در پلتفرم آپلود کرده یا به مسئولان مربوطه بدهند تا محصولاتشان در سریع‌ترین زمان ممکن در فروشگاه قرار گیرد و از همان لحظه فروششان را آغاز کنند. تبلیغات و بازاریابی برای محصولات موجود در مارکت پلیس، هزینه اضافی برای فروشندگان نخواهند داشت. همچنین تامین کنندگان می‌توانند محصولات خود را به هر شهر دیگری بفروشند، چرا که مخاطبان و مشتریان این گونه فروشگاه‌ها در یک شهر متمرکز نیستند و در سراسر جهان قرار دارند.

برای صاحبان مارکت پلیس
صاحبان مارکت پلیس‌ها به بازدیدکننده و مشتری به چشمی فراتر از یک خریدار نگاه می‌کنند و روش‌هایی برای درگیر شدن مشتری با فروشگاه در جهت افزایش اعتبار، کیفیت خرید و رشد پلتفرم در نظر می‌گیرند. مشتری می‌تواند به فروشنده و کالا امتیاز بدهد؛ دیدگاه‌های مثبت و منفی خود را ثبت کند؛ یک کالا را بررسی کند؛ محصول را به دیگران پیشنهاد دهد و ارتباط تعاملی کاملی با فروشگاه و مارکت پلیس داشته باشد.

در این پلتفرم ها، کاربران نقش‌هایی پررنگ‌تر از یک خریدار ساده دارند و بار‌ها برای دنبال کردن یک کالا و فروشنده، مقایسه آن با محصولات و فروشنده‌های دیگر یا ثبت تجربه کاربری خود از خریدها، به وب سایت فروشگاه مراجعه می‌کنند. به این ترتیب، دایره مشتریان وفادار افزایش پیدا کرده و فاصله زمانی خرید‌ها یا بازدید‌های کاربران کوتاه‌تر می‌شود.
 

فروش آنلاین از طریق مارکت‌پلیس‌ها
 
ویژگی‌های مهم در یک مارکت پلیس حرفه‌ای

این پلتفرم‌ها برای ارائه هر چه بهتر خدمات به مشتریان طراحی شده اند و تمامی نیاز‌های مشتری را پیش بینی و رفع می‌کنند به طور کلی یک مارکت پلیس موفق دارای خصوصیات زیر است:

۱. رابط کاربری ساده

۲. جستجوی هوشمندانه

۳. عضویت سریع

۴. ارائه تخفیف‌ها و پیشنهاد‌های ویژه روزانه

۵. پیدا کردن سریع محصولات تخفیف دار

۶. پیشنهاد خرید محصولات مرتبط

۷. تضمین بهترین قیمت و کیفیت کالا

۸. نمودار تغییر قیمت محصولات در ماه‌های گذشته

۹. مشخص بودن زمان تست

۱۰. گارانتی مرجوعی و بازگشت وجه

۱۱. امکان مطلع شدن از موجود شدن محصولات

۱۲. نمایش محصولات قبلا دیده شده برای مشتریان

۱۳. بازاریابی محتوای قوی

۱۴. دارای اپلیکیشن موبایلی برای اندروید و آیفون

۱۵. جست و جو بر اساس برند‌ها

۱۶. ارائه مشخصات دقیق کالا

۱۷. ارائه محصولات مرتبط به انتخاب مشتری

۱۸. ارائه محصولات اورجینال با بهترین کیفیت

۱۹. نماینده رسمی بسیاری برند‌های مطرح دنیا

۲۰. تصاویر و فیلم‌های متناسب با محصول

۲۱. تحویل فوری و ارزان

۲۲. پشتیبانی مناسب

برترین مارکت پلیس‌های دنیا



در ادامه به برترین مارکت پلیس‌های دنیا در حوزه خرده فروشی و تجارت الکترونیک اشاره می‌کنیم:

۱- آمازون - Amazon

براساس گزارش وب سایت Tinuiti، آمازون پیشروترین بازار آنلاین در ایالات متحده است. بازار آمازون یکی از شناخته شده‌ترین کانال‌های بازاریابی برای خرده فروشان آنلاین است. برای فروش در آمازون، باید یک حساب فروشنده ایجاد کنید و محصولات خود را در آمازون بارگذاری کنید.

۱. هزینه‌های فروشنده آمازون برای فروشنده حرفه‌ای شامل موارد زیر است:

۱. هزینه اشتراک ماهانه

۲. هزینه‌های مرجوعی برای هر مورد فروخته شده

۳. هزینه‌های متغیر

۲. هزینه‌های فروشنده آمازون برای فروشنده فردی شامل موارد زیر است:

۱. بدون هزینه اشتراک ماهانه

۲. دریافت هزینه برای هر مورد فروخته شده

۳. هزینه‌های متغیر

۲- والمارت (Walmart)

طبق گزارش وب سایت Tinuiti، این مارکت پلیس هر ماه ۱۲۷ میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد از سایت خود دارد. طبق تحقیقات مصرف کنندگان توسط وب سایت Tinuiti، خریداران سایت آمازون و والمارت همپوشانی زیادی دارند و بیش از ۵۷ درصد خریداران آمازون نیز از والمارت نیز خرید می‌کنند. این مارکت پلیس برای حفظ حساب فروشنده هزینه‌ای از فروشنده دریافت نمی‌کند؛ و فقط هزینه ارجاع را بر اساس دسته بندی محصول دریافت می‌کند. سایر مزایای استفاده از بازار Walmart شامل دسترسی به پشتیبانی و ویژگی‌های ایمنی مشتریان است.

۳- ایبی (eBay)

طبق گزارش وب سایت Tinuiti، eBaye با ۱۸۲ میلیون خریدار در سراسر جهان، با پوشش محصولات متنوع یکی از بزرگترین خرده فروشان آنلاین در سطح بینالمللی است. کسب وکار‌ها می‌توانند با ایجاد صفحه «My eBay» محصولات خود را در آن بارگذاری کنند.‌ای بی دو مدل هزینه فروش را دریافت می‌کند؛ هزینه درج محصولات و هزینه نهایی هنگام فروش.
 
فروش آنلاین از طریق مارکت‌پلیس‌ها
 

دیجی کالا بازارگاه بزرگ کسب وکار‌های ایرانی

خوشبختانه در ایران نیز سایت‌های تجارت الکترونیکی و بازارگاه‌ها در حال گسترش هستند و از این طریق درآمد مشاغل و برند‌ها رونق یافته است. در ادامه دیجی کالا برترین مارکت پلیس ایران و خاورمیانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بر اساس گزارش سال ۹۹ دیجی کالا، این پلتفرم به عنوان بزرگترین و پرمخاطب‌ترین پلتفرم خرده فروشی، سهم قابل توجهی از تجارت الکترونیک کشور را دارد. حضور بیش از ۱۵۰ هزار کسب وکار ایرانی و گستردگی بیش از ۴.۵ میلیون محصول باعث شده بازدیدکنندگان ماهانه وب سایت و اپلیکیشن به بیش از ۳۰ میلیون برسد که این امر دیجی کالا را به پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه تبدیل کرده است.

دیجی کالا با توسعه فنی و زیرساختی مناسب با هدف خدمات رسانی به فروشندگان، تامین کنندگان و تولیدکنندگان، پلتفرم مارکت پلیس خود را در سال ۹۵ عرضه کرد. این پلتفرم ملی که حمایت از تمامی کسب وکار‌های ایرانی را از مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌داند با در دسترس قرار دادن پایگاه کاربران دیجی کالا و شبکه گسترده توزیع به رونق هر چه بیشتر این کسب وکار‌ها کمک کرده است.

طبق گزارش سالانه دیجی کالا، در سال ۹۹ تعداد کسب وکار‌هایی که به عنوان فروشنده در مارکت پلیس دیجی کالا فعال بوده اند با رشد ۱۵۰ درصدی همراه بوده و به تعداد ۱۵۲ هزار و۴۰۶ فروشنده رسیده است. در واقع دیجی کالا در تلاش است تا به عنوان یک پلتفرم دو سویه بازار فروش آنلاین را به یک بازار کاملاً رقابتی برای رشد تمامی کسب وکار‌های فعال تبدیل کند.

مرکز آموزشی فروشندگان دیجی کالا با ارائه آموزش‌های لازم به فروشندگان کمک می‌کند تا با ایجاد تجربه‌ای خوشایند در زمینه فروش آنلاین، با استفاده از ترفند‌هایی مانند نحوه قیمت گذاری مناسب، کسب امتیاز عملکرد نسبت به رقبا، افزایش رضایت مشتریان، موفقیت در برنده شدن جعبه خرید (Byu box) و ... بتوانند فروش خود را بالاتر ببرند.

قابلیت جدیدی که از مهرماه ۹۹ برای بعضی از فروشندگان فعال در مارکت پلیس دیجی کالا فعال شد، ارسال مستقیم کالا توسط فروشنده (Ship by Seller) بود. این قابلیت باعث می‌شود تا محصولات سریع‌تر به دست مشتریان برسد و به افزایش رقابت فروشندگان و تنوع کالا در بازار آنلاین کمک کند این طرح ۱۳.۷۳۶ فروشنده فعال دارد که باعث شده تا ۹۴ میلیارد ریال در هزینه‌های عملیاتی صرفه جویی شود.


مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان، مهمترین ارزش کسب وکار دیجی کالا به شمار می‌آید. از این رو کیفیت، اصالت، نرخ بازگشت و وضعیت تامین کالا نقش موثری در ارزیابی عملکرد فروشندگان دارد. بخش نظارت دیجی کالا با حساسیت هر چه تمام‌تر می‌کوشد با ابزار‌های نظارتی سلامت مارکت پلیس و تجربه خوشایند خرید و فروش در دیجی کالا را تضمین کند. دیجی کالا معیار‌هایی برای شناسایی کالا‌های غیر اصل مانند قیمت کالا نسبت به میانگین قیمت کالا‌های آن برند، قیمت کالای اعلام شده در وب سایت اصلی برند و کالا‌های پرتکرار دارای مرجوعی و شکایات زیاد به دلیل غیر اصل بودن دارد و پس از شناسایی این کالا‌ها اقدام به درج نشان غیر اصل بر روی کالاها، غیر فعال کردن کالا‌ها در گروه آرایشی بهداشتی و کالا‌های سلامت محور و در نهایت سلب دسترسی‌های مربوطه از فروشندگان در صورت لزوم می‌کند.

طبق گزارش سالانه ۹۹ دیجی کالا، متوسط رضایت از کیفیت کالا ۸۲.۴ درصد بوده است، از طرفی فقط ۰.۰۰۱ درصد از کل کالا‌های فروخته شده اصل نبودند که نسبت به سال ۹۸ به میزان ۹۳ درصد کاهش رخ داده است. این موارد باعث شده تا در این سال فقط ۰.۷درصد کالا‌های فروخته شده مرجوع شوند. دیجی کالا توانسته از کل سفارش‌های دریافتی خود را۹۴.۴۷ درصد کالا‌ها را با موفقیت تامین کند. در واقع تامین به موقع کالا یکی از وظایف مهم فروشندگان است که بر امتیاز آن‌ها تاثیر مستقیم دارد و عدم تامین به موقع باعث می‌شود تا دو برابر کمیسیون فروش جریمه شود. در صورت تکرار نیز علاوه بر سلب دسترسی فروش کالای مذکور شاهد کاهش امتیاز فروشنده نیز هستیم.
 
تمامی تولیدکنندگان و فروشندگان در سراسر ایران می‌توانند با آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت مارکت پلیس دیجی کالا چشم انداز روشنتری نسبت به آینده فروش در بازار آنلاین پیدا کنند و با استفاده از خدمات مناسب این پلتفرم به فروش هر چه بیشتر خود کمک کنند. کافی است وارد مارکت پلیس دیجی کالا شوید و به سادگی کسب وکار خود را رونق دهید.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاته خبری برخط نیوز، تاریخ انتشار:۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۶۳۰۴۱۹۹۱۶۴۱، www.barkhat.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین