پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
در حالي که طي هفته هاي اخير اخبار ناخوشايندي در مورد تعطيلي و بيكار شدن كارگران کارخانه هاي قند استانهاي مختلف در رسانه ها منتشر شده و توليد اين محصول شيرين را با آمار و اخبار تلخي پيوند داده بود، اما روز گذشته انتشار خبر راه اندازي مجدد بزرگترين کارخانه قند خاورميانه بعد از ده سال توانست روزنه هاي اميد را در دل كارگراني كه منتظر چنين اتفاقي بودند را ايجاد كند.
شعارسال: شنيده ها حكايت از آن دارد كه دولت وعده داده با اختصاص 100ميليارد ريال اعتبار يكبار ديگر کارخانه قند شمال خوزستان واقع در هفت کيلومتري شهرستان شوش که از سال 1382 تعطيل شده بود را تا پايان سال جاري راه اندازي كند.اقدامي که مي تواند گام موثر و ارزشمندي در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتي به شمارآمده و رونق اقتصادي از دست خوزستان تا حدودي احيا كند.

زمان تاسيس کارخانه قند شمال خوزستان در کیلومتر هفت جاده شوش، دزفول به اواسط دهه پنجاه بر مي گردد. کارخانه اي تمام اتوماتیک که به عنوان بزرگترين کارخانه قند خاورميانه با توليد محصول باکيفيت در تبديل شهرستان شوش به قطب بزرگ صنعتي در استان سهم بسزايي داشت. ضمن اينکه بکار گرفتن بيش از 600 تن از جوانان خوزستاني توانسته بود به يکي از صنايع اشتغالزا براي منطقه شمال خوزستان تبديل شود. تا اينکه پس از حدود سه دهه فعاليت بنا به دلايل نامعلومي مهر تعطيلي خورد و پس از اعلام ورشکستگي در اختيار اداره تصفيه امور ورشکستگي قوه قضاييه قرار گرفت. تعطیلی اين کارخانه علاوه بر خانه نشيني کارگران این شرکت (که ماه ها بدون حقوق و مواجب کار کرده بودند) و کاهش فرصت شغلي در منطقه، موجب توقف کشت محصول چغندر قند در شمال خوزستان شد و کشاورزان منطقه ناچار شدند از کشت محصول پردرامد خود چشم پوشي کنند و به توليد محصولات کم در آمد و پرهزینه مثل ذرت روی بياورند.

از سال 82 که چرخ توليد اين کارخانه از حرکت ايستاد، صنعت چغندر قند در استان خوزستان با رکود قابل توجهي روبرو شد.

در ان زمان کاشت چغندر قند اقتصادی ترین نوع کشت در کشاورزی محسوب مي شد و سال به سال بر مساحت سطح زير کشت چغندرقند در شوش افزوده مي شد تا آنجا که طبق اخرين برآوردها بيش از 9 هزار هکتار از زمين هاي شوش به کشت اين محصول اختصاص داشت اما پس از تعطيلي کارخانه مذکور، ميزان سطح زير کشت چغندر قنددر شوش به صفر رسيد!

با اين حال هيچ اقدامي از سوي بخش خصوصي و دولتي براي احياي اين کارخانه صورت نگرفت تا اينکه بالاخره اوايل سال 92 دولت براي احياي اين واحد توليدي وارد ميدان شد. در پی تلاش دولت برای احیای مجدد کارخانه قند شمال خوزستان در شهرستان شوش طرح احیای کشت چغندر قند در شمال استان هم پس از وقفه ای 10 ساله در این منطقه دوباره مطرح شد.

* وعده اي دريک قدمي تحقق

بالاخره پس از حدود يک دهه سکوت تلاش برخي مسئولان استان براي احيا و راه اندازي مجدد کارخانه قند شوش به نتيجه رسيد و دولت براي رونق بخشيدن به اين واحد توليدي پاي کار آمد. طبق اظهارات فرماندار شوشتر به دستور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 100 میلیارد ریال اعتبار دیگر به بازسازی و راه اندازی کارخانه قند شوش اختصاص یافته است. اين در حالي است که

سال گذشته نيز 100 ميليارد ريال به اين امر اختصاص يافت و قرار است 300 ميليارد ريال توافق شده ديگر دولت نيز به تناوب و در دوره هاي زماني مشخص صرف راه اندازي کارخانه قند شود. با اين تفاسير اگر وعده ها محقق شود مي توان اميدوار بود که تا پايان سال جاري چرخ اين واحد توليدي مجدد به چرخش دربيايد.

بنابه گفته فرماندار شهرستان شوش دولت یازدهم به منظور احیا و راه اندازی مجدد این کارخانه از محل صرفه جویی یارانه ها اعتبار مورد نياز احياي کارخانه را در دو سال متوالي پرداخت و عملیات بازسازی را از سال گذشته عملا آغاز کرده است.

رضا نجاتی مي گويد: با تداوم اين روند تا پايان سال 95 شاهد از سرگيري فعاليت بزرگترين کارخانه قند خاورميانه خواهيم بود . همچنين از انجا که این شرکت ظرفیت پنح هزار تن چغندر قند و تصفیه 500 تن شکر خام ، تولید 300 تن تفاله خشک و همچنین ظرفیت 200 تن قند گیری ملاس را در روز دارد با احياي آن رونق دوباره اقتصادي به شوش برگردد.

نجاتی با تاييد اين مطلب مي افزايد: راه اندازی این کارخانه نه تنها رونق کشاورزی، اشتغال و تولید را در شهرستان شوش به دنبال دارد بلکه مي تواند سبب رونق اقتصادي شمال خوزستان را به دنبال داشته باشد از اين رو تلاش مجموعه شهرستان شوش، استاندار خوزستان و نیز دولت یازدهم بازسازی مجدد این کارخانه و قرار گرفتن در چرخه تولید است.

* تعيين تکليف طلب چند ساله کارگران

با وجوداينکه چندين سال از اعلام ورشکستگي و تعطيلي کارخانه قند شوش مي گذرد اما هنوز مطالبات کارگران پرداخت نشده و پرونده تسويه بدهي هاي آنها همچنان باز است. چندين ماه فعاليت بدون دريافت حقوق و مواجب و در نهايت ارائه حکم اخراج به کارگران اين کارخانه سبب شده بود طي چند سال تعطيلي کارخانه، برخی از کارگران اخراجی و طلبکار با در دست داشتن حکم، وسایل یدکی کارخانه را از جا کنده بفروشند تا بخشی از طلب خود را وصول کنند. طبق گزاشات رسيده بيش از نيمي از کارگران سابق کارخانه بابت حق سنوات، حقوق، عیدی، پاداش و مرخصی از این کارخانه که سالها پیش تعطیل شده، همچنان بيش از 200 ملييارد ريال طلبکار هستند. موضوعي که بنا به گفته مدیر تسویه حساب کارخانه قند در حال پيگيري بوده و پس از تسويه بدهي هاي کارخانه پرداخت مطالبات کارکنان انجام مي شد.

بنا به گفته احمد هادی نژاد مدیر تسویه حساب کارخانه قند شمال خوزستان منبع تامین مالی مطالبات کارکنان این کارخانه طبق نظام نامه قانون تجارت، پس از اتمام تسویه حساب و یا اعاده اعتبار به تاجر ورشکسته، امکانپذیر است به همين دليل تا زمانیکه کار تسویه بدهی کارخانه قند به پایان نرسد پرداخت مطالبات کارگران کارخانه مذکور از طریق امور تسویه هم امکانپذير نيست.

با اين تفاسير کارگران اين کارخانه پس از تزريق اعتبارات و تسويه بدهي ها مي توانند به دريافت مطالبات خود با چندين سال تاخير اميدوار باشند. ضمن اينکه بنا به ادعاي مسئولان جذب کارگران سابق اين کارخانه پس از راه اندازي مجدد امري حتمي و قطعي است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جوان آنلاین ، تاریخ انتشار: 22 مرداد 1395، کدخبر: ۸۰۳۸۵۵، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین