پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۲۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
پرویز سروری با اشاره به لزوم شفافیت در میزان بدهی و طلب‌های شهرداری تهران بیان کرد: این سوال همواره وجود دارد که با توجه به رکود و خوابیدن فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی در دوره قبل مدیریت شهری، چگونه هزینه‌های غیر منطقی ایجاد شده اند؟
شعار سال: علیرضا زاکانی، شهردار تهران چند روز قبل اعلام کرده بود که میزان بدهی‌های شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان است. این نشانگر آن است که در دوره پنجم شورای شهر ۲۸ هزار میلیارد تومان بدهی برای شهرداری تهران به بار آمده است. پرویز سروری در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران نکاتی گفت.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۲.۵ هزار میلیارد باید بابت آن سود بانکی پرداخت کنیم، اما این به معنای بن بست نیست و شهر ظرفیت‌های زیادی دارد و راه‌های متنوعی وجود دارد که بن بستی برای ما نمی‌گذارد.

گفته می‌شود در ۴ سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان به بدهی‌های شهرداری تهران افزوده شده است، این درحالی است که پروژه‌های عمرانی و زیرساختی پایتخت حداقل در ظاهر طی ۴ سال گذشته خوابیده بود. اکنون مشخص نیست این میزان بدهی‌ها بابت چه موضوعاتی ایجاد شده است.

چطور با خوابیدن فعالیت‌های شهری بدهی‌های میلیاردی ایجاد شده است
پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت بدهی شهرداری تهران که بنا به گفته شهردار در دوره پنجم شورا ۲۸ هزار میلیارد تومان اضافه شده است، اظهار داشت: باید در این زمینه بررسی دقیق انجام شود تا مشخص گردد منشا بدهی‌های شهرداری تهران کجاست. عده‌ای معتقدند منشا این هزینه ها، سررسید چک‌ها و وام‌های پرداخته شده و عده‌ای هم منابع دیگر را مقصر این وضعیت می‌دانند.

این سوال همواره وجود دارد که با توجه به رکود و خوابیدن فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی در دوره قبل شورای شهر تهران، چگونه هزینه‌های غیر منطقی ایجاد شده اند؟ معتقدیم در دوره فعلی باید هم افزایی جدی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد شود و این وضعیت تعیین و تکلیف شود.

بر سر اعلام مقدار بدهی‌های شهرداری دعواست
وی ادامه داد: اگر دولت بدهی‌هایی که به شهرداری تهران دارد را پرداخت و یا تهاتر کند، با توجه به بدهکاری شهرداری به بانک ها، دولت می‌تواند با بانک به توافقی برسد تا به عنوان مثال، روزشمار جریمه‌ها پرداخت نشوند. به طور کلی برای رسیدگی و مشخص شدن تکلیف بدهی ها، می‌توان برای ثبت آنچه که طلب و بدهی‌های شهرداری محسوب می‌شود، با دستگاه‌های مختلف به توافق برسیم.

سروری با بیان این که سیستم و وضعیت طلب و بدهی‌های شهرداری تهران رها شده است، افزود: برای وصول این موضوع موفق نبودیم و برای بدهی‌ها نیز رقم مشخصی به ثبت نرسیده است. همواره شاهد بودیم که در دوره‌های گذشته بر سر میزان بدهی‌ها دعوا بود، عده‌ای می‌گفتند بدهی‌ها ۱۸ هزار میلیارد و عده‌ای می‌گفتند ۶۰ هزار میلیارد تومان است. باید با سازوکاری روشن، بدهی و طلب‌های شهرداری تهران را به شکل شفاف و دقیق مشخص کنیم.

شهرداری بی جهت از جیب مردم هزینه نمی‌کند
نایب رئیس شورای شهر تهران در پایان افزود: اگر میزان طلب و بدهی‌های شهرداری تهران مشخص شود، بی جهت از جیب شهروندان جریمه دیرکرد و چنین موضوعاتی را پرداخت نخواهد کرد.

یکی از موضوعات مهم این است که وام‌های اخذ شده آیا در جایی که باید هزینه می‌شد، شده است یا خیر. چون ما وام را دریافت کرده ایم که کاری کنیم، اگر وام گرفته شود و در هزینه جاری صرف شده باشد، دچار خسارت‌های بزرگی می‌شویم.

باید برای کسانی که وام می‌گیرند برای اینکه تولید ظرفیتی ایجاد کنند، بتواند سود آن را خودشان پرداخت کنند، این موارد در جاری خرج می‌شود و تبدیل به هزینه می‌شود. باید برای این موارد تعیین و تکلیف کنیم تا وام‌هایی که از شهرداری گرفته شده در جاری نرفته و در هزینه‌های عمرانی و زیرساخت‌های شهری برود.
 
شعار سال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۳۱ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۰۳۰۶۹، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین