پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، با کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سد‌های خراسان جنوبی پایان یافت.
شعار سال: مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: کاهش ۵۷ درصدی بارندگی‌های سال آبی در خراسان جنوبی، کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سد‌ها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سد‌ها را به‌دنبال داشته است به طوریکه ذخیره سد‌های ذخیره‌ای استان از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

سعید سروری ظرفیت مخازن سد‌های ذخیره‌ای را ۵۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۲۰ درصد حجم مخازن، پر است.

وی گفت: همچنین میزان پتانسیل رواناب تولید شده در استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۳۲۴ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش و نسبت به دراز مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: طبق آماربرداری سراسری مرحله سوم از منابع و مصارف استان در سال آبی ۹۹ – ۱۳۹۸، تعداد ۱۳هزار و ۵۹۹ منبع آب زیر زمینی اعم از چاه، قنات و چشمه در استان وجود دارد که از نظر تعداد ۲۸ درصد از آن به چاه، ۵۱ درصد به قنات و ۲۱ درصد به چشمه اختصاص داشته است.

سروری افزود: میزان تخلیه منابع آب‌های زیرزمینی ۹۰۵ میلیون متر مکعب بوده که ۷۳ درصد مربوط به چاه، ۲۳ درصد قنات و ۴ درصد چشمه است.

وی گفت: با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی اتکا داشته و از طرفی با توجه به خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های استان با کسری مخزن ۱۰۱ میلیون مترمکعبی مواجه شده اند بطوریکه از ۳۵ محدوده مطالعاتی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۸ محدوده، ممنوعه بحرانی است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: براساس پیش بینی هواشناسی نیز نرم بارش‌ها در پاییز امسال کمتر از میانگین است که این موضوع می‌طلبد تا تمام هم استانی‌ها به خصوص کشاورزان اهتمام ویژه‌ای در خصوص راه‌های جلوگیری از هدر رفت آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای مدیریت هرچه بهتر منابع آب داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۳۹۰۲۰، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین