پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
نوبل اقتصادی سابقه‌ای بیش از ۵۰ سال دارد و بر خلاف دیگر جوایز نوبل نه از سوی بنیاد نوبل که از طرف بانک مرکزی سوئد به اقتصاددان‌های برتر سال اعطا می‌شود. نوبل اقتصادی در سال ۲۰۲۱ به سه اقتصاددان کانادایی، آمریکایی و هلندی اعطا شد. متن زیر آماری جالب از توزیع ۵۳ دوره‌ای نوبل اقتصادی دارد.
شعار سال: جایزهٔ یادبود نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ پایه گذاری شده و هر ساله توسط بانک مرکزی سوئد به محققان در زمینه اقتصاد اعطاء می‌شود. برخلاف سایر جوایز نوبل (شیمی، فیزیک، ادبیات، صلح و فیزیولوژی یا پزشکی)، جایزهٔ نوبل اقتصاد توسط بنیاد نوبل اعطا نمی‌شود و به همین خاطر جزء جوایز رسمی نوبل محسوب نمی‌شود. با این حال روند اعطای جایزه مشابه جوایزی است که بنیاد نوبل اعطا می‌کند و تحت نظارت این بنیاد انجام می‌شود.
آشنایی با ۵۳ دوره نوبلیست‌های اقتصادی
تا سال ۲۰۲۱، ۵۳ جایزهٔ نوبل اقتصاد به ۸۹ نفر داده شده و تنها ۲ نفر از آنان زن بوده‌اند. تاکنون ۳۲ نفر از برندگان به دانشگاه شیکاگو وابسته بوده‌اند. از مجموع ۵۳ جایزهٔ نوبل اقتصاد، تاکنون ۲۵ جایزه فقط به یک اقتصاددان، ۲۰ جایزه به‌صورت مشترک به دو اقتصاددان و ۸ جایزه به‌صورت مشترک به سه اقتصاددان اهداء شده‌است. بیش از هر موضوع دیگری در نوبل اقتصاد، این جایزه در زمینهٔ اقتصاد کلان اهدا شده‌است (۹ جایزه). جوانترین برندهٔ جایزهٔ یادبود نوبل در اقتصاد هنگام دریافت جایزه ۴۶ سال و مسن‌ترین آن‌ها ۹۰ سال سن داشتند.
تعداد بازدید : 3
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین