پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
مطبوعات و روزنامه ها در سال های اخیر همواره با ریزش مخاطب روبرو بوده و در یک جمله باید گفت که دوران طلایی این رسانه ها قبل از ظهور اینترنت در جهان بوده است.

شعارسال: فناوری های جدید در واقع روزنامه ها را با چالش جدی روبرو کرده و به نظر می رسد چنانچه این رسانه ها خود را با رسانه های نوین همراه نکنند، مخاطبان بیشتری از دست خواهند داد.

علت کاهش اقبال به روزنامه ها در ایران جدای از ظهور فناوری های جدید، به تعطیلی برخی روزنامه ها نیز نسبت داده می شود.

به هر روی مخاطبان سرمایه های روزنامه ها و مطبوعات هستند و زمانی که این سرمایه ها به هردلیلی با ریزش روبرو شود ادامه فعالیت هر مطبوعه ای با دشواری همراه خواهد بود.

شمار مخاطبان همواره یکی از دغدغه های روزنامه ها و رسانه ها است اما پرسش این است که کدام مطبوعات با کاهش مخاطبان روبرو خواهد شد؟

شاید مهمترین پاسخی که به ذهن افراد می رسد کیفیت و محتوای مطبوعات است زیرا فارغ از مشکل ظاهری و شکلی روزنامه ها، مخاطبان در درجه نخست به مطالب یک روزنامه بیشتر توجه دارند.

بنابر این به طور طبیعی باید گفت که مردم و مخاطبان، روزنامه ها را برای مطالعه مطالب آن تهیه می کنند و مساله ظاهر در تهیه و خرید یک مطبوعه دخالت چندانی ندارد.

با این حساب نتیجه گیری می شود که مطبوعات برای ادامه حیات و فعالیت باید به کیفیت انتشار مطالب به طور خاص توجه کنند و در هیچ شرایطی نباید آن را نادیده بگیرند. تجربه نشان داده هر مطبوعه که غیر از ارتقای کیفیت فکر کند مخاطبان خود را از دست خواهد داد.

کیفیت در مطبوعات چیست؟ کیفیت در مطبوعات و روزنامه ها یعنی انتشار و انعکاس مطالب مفید و ارزشمند که اطلاعات و دانایی خواننده را افزایش دهد. به بیان دیگر کیفیت یعنی روزنامه ها به مسایلی که به دردهای اصلی جامعه و افرادی که به آن مبتلا هستند، بپردازد و به صورت شفاف و صادقانه با در نظر گرفتن مصالح عمومی به آن توجه کند.

کیفیت در مطبوعات مقوله ای است که مخاطبان پس از مطالعه آن به آگاهی و دانایی عمیق در باره مساله ای می رسند. بنابراین مطبوعات برای ادامه حیات باید به کیفیت و محتوای مطالب توجه کنند و با این مولفه ادامه فعالیت دهند.

روزنامه ها که بیش از چهار قرن از عمر آنها می گذرد، همواره با رقبای قدر مثل رادیو و تلویزیون و اکنون اینترنت و فناوری های جدید مواجه بوده اند.

در مقابل رقبای بزرگ باید از ابزارها و یا حداقل محتوای درخور برای مقابله با آن نیز در اختیار داشت.

خبرها، گزارش ها، تحلیل ها ومقاله های عمیق و منصفانه، مساله ای است که رسانه ها باید آن را رعایت کنند و این از مهمترین موضوعات مربوط به ارتقای کیفیت است.

فناوری جدید و اینترنت اکنون به یک شمشیر دولبه برای مطبوعات و رسانه های کاغذی تبدیل شده که در صورت بهره نگرفتن از آن می تواند شاکله مطبوعات را با تهدید روبرو کند ولی در مقابل استفاده بجا و درست از آن می تواند دنیای دیگری به روی روزنامه های کاغذی بگشاید.

تجربه چهار قرن فعالیت مطبوعات نشان داده که روزنامه ها همواره با تهدیدهایی از جانب رسانه های نوین بطور مثال در دوره ای رادیو و در زمان دیگر تلویزیون و سپس فناوری های جدید مواجه بوده و روزنامه ها نیز همواره به مقتضیات زمان با تغییر رویکردها، حیات و ادامه فعالیت مجدد خود را تضمین کردند.

به نظر می رسد مطبوعات در عصر ارتباطات و فناوری های نوین با یک رقیب بسیار جدی روبرو شده اند.

اینترنت هر چند اکنون در جامعه گسترده و همه گیر نشده اما با روند کنونی جهانی می تواند به همه نقاط کور نیز گسترش یابد که در این صورت همه در خانه های خود می توانند روزنامه های دیجیتال را مشاهده کنند.

روزنامه های دیجیتال مزایای مختلفی از جمله مراجعه نکردن به روزنامه فروشی ها و ارزان بودن، تلف نشدن وقت و.. در پی دارد که رسانه های کاغذی فاقد آن است.

رسانه های دیجیتال دیگر مثل روزنامه های کاغذی، تک فروشی ندارد و مطالب خود را به رایگان در اختیار مخاطبان قرار می دهد و رسانه های دیجیتال می توانند از طریق جذب آگهی به منفعت های مالی چشم بدوزند.

روزنامه ها برای ادامه فعالیت ثمربخش باید از انتشار مطالب تکراری پرهیز کنند و با افزایش مطالب تولیدی و نقد و تحلیل رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به حیات خود ادامه دهند.

برای ارتقای روزنامه نگاری در ایران همچنین باید امنیت شغلی و معیشت و میزان در آمد خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ها را مورد توجه قرارداد و بطور جدی نسبت به رفع مشکلات بیمه و سایر موضوعات رسیدگی کرد.

مطبوعات همچنین باید برای ارتقای کیفیت مطالب از روزنامه نگاران با تجربه و تحصیل کرده استفاده کنند و در آموزش مستمر نیروهای حاضر در تحریریه روزنامه نیز تلاش کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 21آبان1395، کدخبر: 82303568: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین