پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
هنرمند عرصه خامه‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید شهر ادیمی این استان به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی نیازمند نمادسازی و ساخت موزه در این حوزه است.
شعار سال: معصومه پودینه هنرمند عرصه خامه‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان درباره فعالیت‌های خود در این زمینه هنری گفت: تمرکز من روی این رشته هنری به تولد و سکونتم در شهری با نام ادیمی بازمی‌گردد که سال گذشته به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی نام‌گذاری شد و در سال‌های متمادی، هنرمندان بسیاری در این عرصه فعالیت کرده و هنر خود را از این شهر و این استان به دیگر نقاط کشور و سراسر جهان صادر کرده‌اند.

پودینه درباره هنر خامه‌دوزی گفت: خامه‌دوزی در کنار سوزن‌دوزی‌هایی مانند بلوچ دوزی، یکی از صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است که به آن خامک دوزی یا خمک دوزی هم می‌گویند و دلیل این نام‌گذاری این است که در سال‌های دور، ابریشم بدون هیچ‌گونه پرداختی از قبیل رنگرزی و پخت‌وپز یا سفیدکاری به‌صورت خام استفاده می‌شد البته در اصل خامه‌دوزی همان سوزن‌دوزی است که در آن از نخ ابریشم استفاده می‌شود.

این هنرمند با اشاره به اینکه خامه‌دوزی بیشتر در تزئین لباس به‌ویژه دور یقه، عرقچین، پیش‌بند، جانماز، دستمال، سفره و سرآستین‌های مردانه و زنانه استفاده می‌شود، اذعان داشت: البته در سال‌های اخیر به‌منظور جلب نظر و توجه نوجوانان و جوانان به این هنر و تولید محصولات کاربردی تلاش شده که با حفظ اصالت خامه‌دوزی، از نخ‌های رنگی و طرح‌های متنوع‌تری در کار استفاده شود.

او در ادامه افزود: یکی از موضوعات و نکات مهمی که ترجیح می‌دهم در این فرصت به آن اشاره‌کنم، در ارتباط با لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در شهری است که به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی مزین شده و به نظر می‌رسد شهر ادیمی استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی نیازمند نمادسازی و ساخت موزه در این حوزه باشد.

پودینه گفت: هرچند که بسیاری از این نام‌گذاری و اطلاق‌ها به پیشینه هنری شهر‌ها بازمی‌گردد، اما معتقدم مسئولین وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس‌ازاین نام‌گذاری‌ها باید توجه بیشتری را به امر تبلیغات و توسعه آن فعالیت در آن شهر معطوف سازند.

این هنرمند عرصه خامه‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان بر لزوم حمایت از کارگاه‌های خانگی در استان سیستان و بلوچستان تأکید و تصریح کرد: هرقدر بستر و فرصت عرضه آثار و محصولات هنری در این کارگاه‌ها به سهولت فراهم شود، هنرمندان با فراغ بال به گسترش دانش و تجربه خود اندیشیده و تمام سرمایه‌های فکری و تجربی خود را در مسیر توسعه به این جریان معطوف خواهند ساخت.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از هنر آنلاین، تاریخ انتشار:۱۰ آبان۱۴۰۰، کد خبر: honaronline.ir/۱۶۶۷۰۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین