پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
ایلام با داشتن ۱۱ درصد ذخایر نفت و گاز کشور ظرفیت‌های بزرگی در این حوزه دارد که وعده مسئولان هم برای تبدیل استان به قطب سوم پتروشیمی کشور و ایجاد طرح‌های جدید نفتی محقق نشده است
شعارسال: استان ایلام هرچند به‌عنوان یک استان کوچک در کشور شناخته می‌شود ولی در این استان ظرفیت‌های بزرگی مثل وجود ۱۱ درصد ذخایر گاز و چهار درصد ذخایر نفت کشور قرار دارد و همین باعث شده این استان یکی از مهم‌ترین قطب های انرژی کشور باشد.

در حال حاضر پالایشگاه گاز ایلام با تولید سالانه شش میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تأمین‌کننده گاز در غرب کشور به شمار می‌رود و علاوه بر این روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت در میدان نفتی چشمه خوش شهرستان دهلران در جنوب استان تولید می‌شود که این میزان معادل ۸۰ درصد کل تولیدات نفت غرب کشور است.

علاوه بر وجود پالایشگاه گاز و میدان نفتی چشمه خوش، واحد پتروشیمی شهر ایلام در کنار پالایشگاه گاز ایلام نیز فعال است و فاز اول آن به بهره‌برداری رسید که در صورت بهره‌برداری از واحد الفین این پتروشیمی نیز مجموع تولیدات استان در بخش نفت و گاز و پتروشیمی بیشتر می‌شود.

وجود میدان‌های نفتی مشترک آذر و چنگوله در مهران به دلیل مسائل ملی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که بعد از سال‌ها به دلیل کمبود اعتبارات هنوز به تولید نرسیده‌اند و در صورت بهره‌برداری تولیدات نفتی استان نیز چند برابر می‌شود.

مجموع طرح‌های نفتی و گازی و پتروشیمی استان ایلام نشان می‌دهد این استان از ظرفیت‌های بسیار بزرگی در این حوزه برخوردار است که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های مناسب هنوز این استان ظرفیت طرح‌های بیشتر و کارهای بزرگ‌تر دارد.

علاوه بر این طرح‌ها که عملیاتی شده، قرار بود طرح‌هایی در استان ایلام مثل پتروشیمی دهلران و سرمایه‌گذاری در چندین طرح دیگر نفتی و گاز استان انجام شود و این استان قطب سوم پتروشیمی کشور شود، ولی هنوز این وعده‌ها تحقق پیدا نکرده است.

* پتروشیمی دهلران در دولت تدبیر و امید هم هنوز به‌جایی نرسیده است

بعد از تصویب طرح پتروشیمی دهلران با توجه به ظرفیت‌های نفت و گاز در این شهرستان طی هشت سال گذشته هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن این پروژه انجام نشد، تا اینکه در دولت تدبیر و امید تصمیم بر تغییر سرمایه‌گذار طرح گرفته شد و در این دولت نیز بعد از سال‌ها هم عملیاتی شدن این پروژه به‌جایی نرسیده است.

باوجود تأکیدات وزیر نفت در سفر به شهرستان دهلران طی سال گذشته و واگذاری پتروشیمی دهلران به صندوق بازنشستگی نفت هنوز چیزی عملیاتی نشده است و این طرح بازهم بدون سرانجام سپری می‌شود.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام گفت: قرار است پتروشیمی دهلران با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگان وزارت نفت وارد فاز اجرایی شود که با اجرایی شدن این پروژه‌ها درمجموع استان به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل می‌شود.

امید علی سبزی فرماندار شهرستان دهلران نیز در این زمینه ازسرگیری عملیات اجرایی پتروشیمی دهلران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با ورود صندوق بازنشستگی نفت به این پروژه، شاهد تسریع در عملیات اجرایی پتروشیمی دهلران خواهیم بود.

وی از تأمین اعتبار برای فعال شدن این پروژه خبر داد و اظهار کرد: با دستور وزیر نفت، این پروژه در مرحله نقل‌وانتقال است و به‌زودی تحول خوبی در عملیات اجرایی آن روی می‌دهد.

وی افزود: ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری این طرح توسط صندوق بازنشستگی نفت و ۱۰ درصد نیز توسط شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران تأمین می‌شود.

سبزی تأکید کرد: ۲۰ درصد منابع ریالی این طرح را صندوق بازنشستگی نفت و ۸۰ درصد نیز از طریق فاینانس یا صندوق ذخیره ارزی تأمین خواهد شد.

فرماندار دهلران یادآور شد: کار اجرایی پتروشیمی دهلران در زمینی به گستره ۲۰۰ هکتار شامل سه واحد بزرگ تولید الفین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک و واحد آفسایت و سرویس‌های جانبی سال ۸۸ آغازشده است.

وی ایجاد اشتغال و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را از دستاوردهای این طرح برشمرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن محصول اتیلن و پلی‌اتیلن تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

* آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز استان ایلام

** نام طرح: پتروشیمی دهلران

محصول تولیدی: پلی‌اتیلن و پرو پیلن و محصولات جانبی

ظرفیت سالانه: ۱ میلیون تن

اشتغال اسمی : ۲۵۰۰ نفر

سرمایه ثابت : ۲۸۰۰۰ میلیارد ریال

ارزبری طرح : ۶۰۰ میلیون دلار

تسهیلات دریافتی ارزی و ریالی : ———

بانک عامل : صادرات

محل احداث : شهرستان دهلران

پیشرفت فیزیکی : ——–

آخرین وضعیت طرح : طرح اقدام به تملک زمین نموده و جهت استفاده از تسهیلات به بانک صادرات معرفی شده است.

با توجه به مشخصات طرح که در سایت سرمایه‌گذاری استان نیز درج‌شده هنوز این طرح پیشرفت فیزیکی ندارد و باید دید این طرح در این دولت نیز به کجا خواهد رسید.

در همین ارتباط حشمت‌الله عسگری معاون امور اقتصادی استانداری ایلام اظهار داشت: به‌زودی خبرهای خوشی در حوزه نفت و گاز در استان ایلام شنیده می‌شود چراکه با رایزنی‌های مختلف قرار است سرعت و شتاب پروژه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف بیشتر شود.

وی بیان داشت: خوشبختانه وزارت نفت در جمع‌بندی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود، پتروشیمی دهلران و میدان‌های نفتی آذر و چنگوله را در دستور کار خود داده است.

عسگری با اشاره به اینکه قرار است با یک شریک سرمایه‌گذاری کار میدان نفتی آذر شتاب گیرد، گفت: برای میدان نفتی چنگوله نیز از طریق فاینانس سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی افزود: نخستین مزیت نسبی و مهم استان ایلام وجود سرمایه‌های ارزشمندی مانند نفت و گاز است که باید از حالت نهفته به فعلیت برسد یعنی باید برای برداشت و بهره‌برداری از این منابع سرشار، پالایشگاه‌های گاز و نفت، مجتمع پتروشیمی و ده‌ها صنعت پایین‌دستی ایجاد کرد که ره‌آورد این مهم تولید ثروت، ایجاد اشتغال پایدار و غرور ملی برای کشور و استان است.

وی تصریح کرد: سامانه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به آدرس www.investmentilam.ir به معرفی طرح‌های اجراشده و فعال در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف کشاورزی ،صنعت و...به تفکیک شهرستان و همچنین طرح‌های سرمایه‌گذاری در حال اجرا می‌پردازد.

عسگری اظهار داشت: همچنین این سامانه امکان ثبت درخواست سرمایه‌گذاری و ارتباط الکترونیکی و مستقیم سرمایه‌گذار را با متولیان و مسئولین مربوطه فراهم می‌کند.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: خوشبختانه در حال حاضر دانش عمومی نسبت به فرآیندهای سرمایه‌گذاری افزایش‌یافته است و در بحث سرمایه‌گذاری خارجی نیز استان با تعدد طرح‌ها روبروست که پس از گشایش‌های مالی و بانکی کشور استان ایلام نیز از نتیجه تفاهم‌های انجام‌شده با سرمایه‌گذاران خارجی بهره‌مند خواهد شد.

بدون شک وجود ظرفیت‌های نفت و گاز در استان محرومی مثل ایلام می‌تواند برای توسعه و اشتغال بسیار بااهمیت باشد، به‌خصوص اینکه ایلام با داشتن پالایشگاه گاز ایلام ظرفیت ایجاد یک پتروشیمی دیگر در کنار پتروشیمی ایلام را دارد و در آینده نیز فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام اجرایی شود.

پتروشیمی دهلران نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه انرژی استان ایلام با توجه به راه‌اندازی پالایشگاه ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران باید هرچه سریع‌تر و بعد از سال‌ها، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

یکی مهم‌ترین نیازهای استان ایلام بحث اشتغال است چراکه هم‌اکنون بیکاری در استان باعث شده اکثر جوانان برای اشتغال به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند، اگر پروژه ای همانند پتروشیمی دهلران اجرایی شود حداقل دو هزار نفر فرصت شغلی در استان ایجاد می‌کند.

علاوه بر این احداث پتروشیمی باعث می‌شود سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای پایین‌دستی در شهرستان نیز فراهم باشد، امیدواریم روزی برسد استان ایلام با وعده‌های داده‌شده به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل شود.

ایلام با گستره ۲۰ هزار کیلومترمربع، استانی کوچک اما با داشتن ثروت‌های بزرگ چون منابع سرشار نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه گاز و ظرفیت‌های فراوان در حوزه کشاورزی و دام‌پروری، نیروی انسانی جوان و کارآمد چشم‌انتظار تحولی فراگیر در عرصه اقتصادی است.

این استان با دارا بودن ذخایر ۱۴ تریلیون متر مکعبی گاز و ۱۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی قابلیت های بی ‏نظیری دارد به طوری که همه باید با توجه به برخورداری ایلام از نیروهای متخصص بومی و ‏کارآمد منطقه برای تولید و برداشت از ظرفیت نفت و گاز تلاش کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری نگاه اقتصادی، تاریخ انتشار: 12 دی 1394، کدخبر: ۱۱۷۹، www.iranelect.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین