پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
ضروری است که نمایندگان مجلس در عدالت، شفافیت، صداقت در گفتار، پرهیز از فریب، مردمی بودن، دوری از طمع و مال‌اندوزی، ساده‌زیستی و از همه مهم‌تر خدامحوری طوری عمل کنند که به معنای واقعی کلمه وکیل‌المله باشند و همچنین رعایت اخلاق، نظارت بر عملکرد دولت و قدم گذاشتن در مسیر تأمین منافع مردم و کشور، انتظاراتی هستند که ملت از وکلای خود دارند.
شعار سال: از دهم آذر ماه در تقویم رسمی کشور به روز مجلس یاد می‌شود. مجلس شورای اسلامی در ۲۳ تیر ۱۳۷۲ با هدف ثبت مجاهدت‌های سیاستمدار متعهد، شهید آیت‌الله مدرس در تقویم، این روز را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد. شهید مدرس به دلیل مخالفت با سیاست‌‎های پهلوی اول به دامغان، مشهد، خواف و کاشمر تبعید شد و در نهایت در تبعید به طرز مشکوکی به شهادت رسید.

ویژگی‌های شهید مدرس

شهید مدرس به دلیل ویژگی‌های بارزی همچون «سلامت و روانی گفتار»، «بی‌اعتنایی به مال دنیا»، «شهامت و شجاعت»، «مردم‌داری»، «ساده‌زیستی»، «ازخودگذشتگی»، «متوقع نبودن»، «صداقت در گفتار و پرهیز از سیاست فریب»، «تلاش برای حفظ شأن روحانیت» و «برخورداری از دانش» به یکی از الگو‌های برجسته تاریخ معاصر کشورمان تبدیل شد.

شهید مدرس از نگاه امامین انقلاب

ایستادگی در برابر قلدرمآبان

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در وصف شهید مدرس از واژگانی چون: ایستادگی، امانت‌داری و مبارزه با استکبار استفاده می‌کنند. ایشان در یکی از بیاناتشان می‌فرمایند: «شما ملاحظه کرده‌اید، تاریخ مرحوم مدرس را دیده‌اید؛ یک سید خشکید لاغر (عرض می‌کنم با لباس کرباس) … یک همچون آدمی در مقابل آن قلدری که هر کس آن وقت را ادراک کرده می‌داند، که زمان رضاشاه غیر از زمان محمدرضاشاه بود، آن وقت یک قلدری بود که شاید تاریخ ما کم مطلع بود، در مجلس در مقابل او آن طور ایستاد. یک وقت رضاشاه گفته بود: سید چه از جان من می‌خواهی؟ گفته بود: می‌خواهم که تو نباشی، می‌خواهم تو نباشی.» (صحیفه امام، جلد ۱۶ صفحه ۴۵۲)

ستاره درخشان در زمانه سیاه ظلم و جور رضاشاهی

همچنین در قسمتی از حکم تاریخی خود در ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ مبنی بر بازسازی مزار شهید مدرس آمده است: «در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ارزش این شخصیت عالی مقام را نمی‌تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های او است و اینک با سربلندی از بین ما رفته، بر ما است که ابعاد روحی و بینش سیاسی-اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و دور افتاده او را تعمیر و احیا نماییم.» (صحیفه امام، ج. ‏۱۹، ص. ۷۴)

اقتدار در کلام مدرس

گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب هم درباره شهید مدرس می‌فرمایند: «در زمان‌های گذشته، بسیاری از رجال دولتی و نمایندگان مجلس شورای ملی در دو، سه دوره اول که واقعاً نماینده بودند و به وسیله مردم انتخاب می‌شدند- و این، قبل از زمانی بود که رضاشاه، دست روی مجلس گذاشت- با دادن امتیازات به بیگانگان، مخالف بودند. شخصیت‌های وطن‌دوست و ملی واقعی، حاضر نبودند امتیازات بدهند. اما در عین‌حال، جرأت مخالفت هم نداشتند. چرا جرأت نداشتند؟ چون مردم پشت سرشان نبودند و در واقع وجهه مردمی نداشتند. تا یک نخست‌وزیر می‌آمد کلمه‌ای بگوید که بوی اصطکاک با منافع خارجی‌ها را داشته باشد، از کار برکنارش می‌کردند. تا یک رجل دولتی می‌آمد قیافه‌ای بگیرد و حرفی بزند که بوی اعتراض به امتیازات خارجی بدهد، فوراً از قدرت ساقطش می‌کردند و به دنبال کارش می‌رفت! اگر کسی هم مثل مرحوم مدرس رضوان الله علیه، سرسخت بود، کتکش می‌زدند، محبوسش می‌کردند، تبعیدش می‌کردند و بعد هم به دست قلدری مثل رضاخان، با دهان روزه، در ماه رمضان، شهیدش می‌کردند. رجالی که جرأت و ایمان مدرس را نداشتند، تا یک کلمه حرف می‌زدند، با چشم غرهّای از طرف اربابان خارجی مواجه می‌شدند و فوراً سکوت می‌کردند؛ لذا امتیازات خارجی‌ها در ایران، روزبه‌روز بیشتر شد.» بیانات در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۷۳/۱۱/۱۴

وجهه مردمی بودن شهید مدرس

رهبر انقلاب در بخشی از بیاناتشان در نماز جمعه ۱۳۷۳ تصریح می‌کنند: «در قریب به بیست سال قبل از دوران پنجاه ساله هم، در این کشور، مشروطیت بود که مجموعاً، با تعطیل‌ها و انسداد‌ها و به توپ‌بستن‌ها و غیره، تقریباً در حدود چهار دوره، مجلس شورای ملی درست شده در اول مشروطیت، کار کرد.

تاریخ آن مجالس، بسیار عبرت‌آور است و واقعاً یکایک ملت ایران، برای این‌که بدانند جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی به این کشور و این ملت چه داده است، باید آن گذشته را بخوانند. تا ندانیم چگونه بوده‌ایم، نخواهیم دانست که امروز چه در اختیار داریم.

در آن چند سال اولیه، تا وقتی که هنوز مجلس، آن مجلس تحت نفوذ سلطان و سردار و دولت و سلطنه و سفارتخانه خارجی نبود، مجلسی بود که با وجود ابتدایی بودن، تأثیر خود را در اوضاع کشور می‌گذاشت. هرجا که اندکی نشانه‌ی سلطه خارجی بود، آن مجلس، با قدرت تمام می‌ایستاد. اولتیماتوم روس بود، مجلس ایستاد.

استقراض از خارجی‌ها بود، مجلس ایستاد. قرار داد وثوق‌الدوله بود، مجلس ایستاد. امثال مدرس‌ها در آن مجلس، کم و بیش بودند. آن‌هایی هم که گذشت زمان نشان داد نمی‌توانند همیشه مدرس باقی بمانند و مثل مدرس باشند، در سایه‌ی حضور مردان مستقل با ایمانی از قبیل مدرس، خیابانی و امثال آن‌ها، یک حالت واقعی مردمی به آن مجلس دادند.»

ویژگی‌های مجلس در تراز انقلاب

پرواضح است نمایندگان مجلس برای پیمودن مسیر شهید مدرس و برخورداری از گام‌‎های استوار در کسوت نمایندگی باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۹ شاخصه آن‌ها را بیان کرده‌اند؛ «قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی کشور»، «دارای تفکر معقول و شجاعت در عمل»، «خستگی‌ناپذیر و دارای همت جهادی»، «حاضر در بین مردم و دانای نیاز‌های جامعه»، «بصیر، هوشمند، با تدبیر و با برنامه»، «اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی»، «حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور»، «دوری از منفعت‌های شخصی و حزبی»، «پایبند به اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون مرز‌ها»، «استفاده از شیوه تبلیغاتی صحیح (خودداری از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی)»، «پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی»، «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت»، «صمیمی بودن با مردم و خود را خدمتگذار مردم دانستن»، «استکبارستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشار‌های دشمن»، «مؤمن، باتقوا و متوکل به خدا»، «ساده‌زیست و دوری از اشرافی‌گری»، «امانت‌دار، پاکدامن و به دور از فساد»، «ایمان به نظرات و توانایی‌های مردم» و «صادق و روراستی» ۱۹ ویژگی‌ای هستند که مجلس در تراز انقلاب اسلامی باید رعایت و مدنظر شیوه کاری خود قرار دهد.

همانطور که گفته شد شهید مدرس به‌دلیل ویژگی‌های بارزش در تاریخ ماندگار شد. در زمانه حاضر نمایندگان مجلس باید با الگو قرار دادن این ویژگی‌ها، کارایی و کارکرد مجلس را ارتقا و خانه ملت را در ریل اصلی خود به حرکت در بیاورند. ضروری است که نمایندگان مجلس در عدالت، شفافیت، صداقت در گفتار، پرهیز از فریب، مردمی بودن، دوری از طمع و مال‌اندوزی، ساده‌زیستی و از همه مهم‌تر خدامحوری طوری عمل کنند که به معنای واقعی کلمه وکیل‌المله باشند. رعایت اخلاق، نظارت بر عملکرد دولت و قدم گذاشتن در مسیر تأمین منافع مردم و کشور، انتظاراتی هستند که ملت از وکلای خود دارند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: iqna.ir/۴۰۱۷۷۴۵
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین