پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
پنجم دی ماه ساعت ۵:۲۶ دقیقه؛ این ساعت و تاریخ حادثه‌ای هولناک رخ داد که حالا دقیقاً ۱۸ سال از وقوع آن در سال ۸۲ می‌گذرد. ۱۲ ثانیه زمان زیادی نیست، اما وقتی که پای غرش زمین در میان باشد، همین ۱۲ ثانیه کافی بود تا آن صبح جمعه، بم، ویران شود.
شعار سال: مرضیه زنگی یک همشهری بمی می‌گوید: شمه‌ای از محشر را به‌چشم دیدم. شاید آن روز‌ها کسی باور نمی‌کرد که از زیر ویرانه‌های بم شهری دیگر جوانه بزند و ققنوسی از خاکستر بم سر برآورد.

وی ادامه می‌دهد: مردم بم ایستادند؛ محکم و با صلابت، چنان نخل‌های استوارش؛ با زخمی بر دل و اندوه فراموش نشدنی تا همیشه تاریخ، تلاش کردند تا شهر خود را از نو بسازند؛ این بار، اما محکم‌تر و مقاوم‌تر از قبل.

زنگی تصریح می‌کند: آوار‌ها از شهر خارج شدند. نخلستان‌ها دوباره جان گرفتند. دانش آموزان به مدرسه رفتند. مسجد، بیمارستان و ورزشگاه و بوستان‌ها بنا شدند. بازار و مغازه‌ها رونق گرفتند جوان‌ها زندگی‌های تازه را از سر گرفتند. نوزادان بم بعد از زلزله چشم‌گشودند و خیابان‌های شهر دوباره به عابران و مسافران سلام کردند... و در تمامی این سال‌ها فکری برای درمان درد بزرگ مردم این شهر نکردند و بازتوانی مردم این شهر فراموش شد.

وی خاطرنشان می‌کند: ارگ تاریخی ۲ هزار و ۸۰۰ ساله بم، بار دیگر استوار شد، اما مردم بم فراموش نکردند و نمی‌کنند که در سحرگاه تلخ و زمستانی پنجم دی ماه بر این شهر چه گذشت.

به ارگ بم سر می‌زنم و در آنجا با بازدید کنندگان به گفتگو می‌نشینم. اینجا توریست‌های آلمانی از بزرگترین بنای خشتی بازدید کرده اند.

خانم کلودیا خود را معلم بازنشسته معرفی می‌کند و می‌گوید: برای اولین مرتبه به بم سفر کردم و از اینکه بم را سر پا می‌بینم بسیار خوشحال هستم امروز به تاریخ ایران پی بردم و تاریخ ایران نشان دهنده فرهنگ غنی این مرز بوم است و این منطقه مردم مهربان و خونگرمی دارد.

وی از خانه سیستانی‌ها در ارگ قدیم که توسط کشور آلمان بازسازی شده بود بازدید می‌کند و می‌گوید: خیلی خوشحال هستم که مالیات پرداختی ما در این بنای تاریخی هزینه شده است.

در ادامه آقای پور محمدی یکی دیگر از بازدیدکنندگان و استاد تاریخ می‌گوید: با توجه به حجم تخریب، بازسازی بم بسیار خوب انجام شده البته کاستی‌هایی وجود دارد مانند مبلمان شهری و روشنایی معابر که امیدواریم شهرداری بیشتر بکوشد تا این معایب را رفع کند؛ برای اولین بار با دخترم به بم سفر کردم، ولی عظمت ارگ مثال زدنی است و از آنجا که بنده به تاریخ علاقه‌مند هستم بسیار از این بنای تاریخی لذت برم.

در ادامه این گفتگو پای صحبت‌های فرماندار بم می‌نشینیم؛ هادی شهسوارپور با توجه به نزدیک شدن هجدهمین سالگرد زلزله بم، درباره جایگاه بم ۱۴۰۰، می‌گوید: بم ۱۴۰۰ دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری است همچنین این منطقه با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

به گفته وی یکی از برکاتی که زلزله بم برای کشور داشت شکل گیری سازمان مدیریت بحران در کشور و ساخت و ساز‌های اصولی روستایی بوده است.

فرماندار بم بیان می‌کند: در زلزله سال ۸۲ بیش از ۹۰ درصد شهرستان بم تخریب شد و یکسری اقدامات بعد از زلزله صورت گرفت که قطعا بازسازی بم از بزرگترین اتفاقاتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی اتفاق افتاده است.

شهسوارپور می‌گوید: همچنین ساخت و ساز‌های شهری و آیین نامه ۲۸۰۰ نظارت و سخت گیری‌های شکل گرفته از ثمراتی بوده که بعد از زلزله به ارمغان آمد.

فرماندار بم اظهار می‌دارد: هنوز مشکلاتی در سطح شهرستان در زمینه زیرساختی و عمران شهری وجود دارد و یکی از دلایل وجود این مشکلات اعلام زودهنگام پایان بازسازی بم در سال ۸۶ بوده است، زیرا در شهرستان بم هنوز درگیر کوچه‌های خاکی و معابر آسفالت نشده هستیم.

شهسوارپور ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته در بحث بازآفرینی شهری، اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است که با تخصیص این اعتبارات و قیر رایگان شاهد بهسازی معابر خاکی بم خواهیم بود.

وی می‌گوید: بیش از سه هزار کوچه خاکی در سطح شهرستان بم وجود دارد که حل این مشکلات نیازمند عزم ملی است.

فرماندار بم ادامه می‌دهد: امیدواریم در سالروز زلزله برای رفع مشکلات شهرستان توسط نهاد‌های مرکزی دقت لازم و تخصیص اعتبارات لازم را داشته باشیم.

وی توضیح می‌دهد: یکی از اتفاقاتی که بعد از زلزله بم در تاریخ رقم خورد، این بود که ۵ دی ماه در تقویم به عنوان روز ایمنی و زلزله نامگذاری و ثبت شد.

شهسوارپور تاکید می‌کند: شهر بم با سابقه ۲۵۰۰ ساله با وجود ارگ قدیم بم یکی از کهن‌ترین شهر‌های دنیا محسوب می‌شود و به دلیل بازسازی۱۸ ساله یکی از جوانترین شهر‌های کشور هم به حساب می‌آید، زیرا بعد از زلزله بم ۱۰۰ درصد شهر با توجه به ساخت و ساز‌های صورت گرفته بازسازی شد.

فرماندار بم خاطرنشان می‌کند: بعد از زلزله بیش از ۲۸ هزار واحد مسکونی شهری و بیش از ۷ هزار تجاری در شهرستان بم ساخته شده است.

شهسوارپور می‌گوید: یکسری از اقدامات هر ساله در هفته فرهنگی بم همزمان با ۵ دی ماه با هدف گرامی داشت یاد و خاطره درگذشتگان و نشان دادن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و اقدامات مجموعه شهرستان صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: هفته فرهنگی از اول تا ۸ دی ماه ادامه دارد و از شاخص‌ترین کار‌های انجام شده بحث همایش سرمایه گذاری در مجموعه ارگ جدید، گرامیداشت ۵دی ماه، برگزاری یادواره شهدا و سایر برنامه‌های فرهنگی در این هفته است.

شهسوارپور عنوان می‌کند: بم ۱۴۰۰ با تمام زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه، وجود ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه‌های مختلف این شهرستان، دانشگاه علوم پزشکی، ورزشگاه، راه آهن و... از شهر‌های با ظرفیت کشور محسوب می‌شود و با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، واجد زمینه‌های لازم را برای سرمایه گذاری و رشد است.

وی توضیح می‌دهد: در زمینه صنعت، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، انگیزه زیادی برای سرمایه گذاران و قطب خودروسازی بخش خصوصی کشور است و با تولید بیش از ۵۰۰ هزار خودرو جایگاه خوبی برای اشتغال، رشد و توسعه کشور، استان و همچنین شهرستان خواهد داشت.

به گفته وی در بحث کشاورزی نیز با تولید بهترین خرمای مضافتی دنیا در این منطقه برند بزرگی به شمار می‌رود.

فرماندار بم ادامه می‌دهد: بم با داشتن چهار اثر ثبت جهانی شامل ارگ تاریخی، باغ شهر بم و دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات در بحث گردشگری بسیار با اهمیت هستند همچنین پرآب‌ترین قنات‌های دنیا نیز در بم دایر است.

وی می‌گوید: کویر زیبایی که در حاشیه بم وجود دارد می‌تواند با سرمایه گذاری مطمئن آینده درخشانی برای منطقه و کشور ایجاد کند، زیرا تمامی ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی به صورت یکجا در شهرستان بم دیده می‌شود که قطعا هر چقدر سرمایه گذاری بیشتر باشد شاهد رشد و تحول بیشتر منطقه نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان می‌کند: مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در بم بعد از زلزله به عنوان یکی از بزرگترین دستاورد‌های مذهبی فرهنگی است و همچنین وجود ورزشکاران مدال آور جهانی و حضور تیم فوتبال بانوان بم با بیش از ۷ دوره قهرمانی لیگ برتر از دستاورد‌های ورزشی این شهر محسوب می‌شوند.

به گفته شهسوارپور شهر بم بعد از گذشت ۱۸ سال از زلزله، امروز از شاداب‌ترین شهر‌های استان کرمان بوده و بم همچنان زنده و آباد است.

، زمین‌لرزه ۱۳۸۲ بم با بزرگی ۶٫۶ ریشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین‌لرزه بم با حدود ۵۰ هزار کشته سومین زمین‌لرزه پرتلفات تاریخ ایران را رقم زد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۰۴۰۲۳۰۲.www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین