پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد تصمیم به برکناری این امام جمعه اهل سنت به گفت: من معتقدم اگر هم می‌خواستند مولوی گرگیج را برکنار کنند، باید با بزرگان و ائمه جمعه اهل سنت نشستی برگزار می‌کردند، آن‌ها را توجیه می‌کردند. نه این که یک شبه و به همین راحتی یک نفر را برکنار کنند. چرا که این نوع برخورد‌ها پیامد‌های بسیار منفی به دنبال دارد. اگر اختلافات شیعه و سنی در کشور ما افزایش پیدا کند و این گونه اختلافات به اختلافات سیاسی با تبعات امنیتی تبدیل شود، بسیار خطرناک است.»
شعار سال: محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد تصمیم به برکناری این امام جمعه اهل سنت گفت: «مقوله وحدت شیعه و سنی از زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی تا امروز مطرح بوده‌است. با این حال گاهی اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد که با این شعار وحدت میان شیعه و سنی هم‌خوانی ندارد.»

او ادامه داد: «من معتقدم اگر هم می‌خواستند مولوی گرگیج را برکنار کنند، باید با بزرگان و ائمه جمعه اهل سنت نشستی برگزار می‌کردند، آن‌ها را توجیه می‌کردند. نه این که یک شبه و به همین راحتی یک نفر را برکنار کنند. چرا که این نوع برخورد‌ها پیامد‌های بسیار منفی به دنبال دارد. اگر اختلافات شیعه و سنی در کشور ما افزایش پیدا کند و این گونه اختلافات به اختلافات سیاسی با تبعات امنیتی تبدیل شود، بسیار خطرناک است.»

این روحانی شیعه افزود: «اختلاف میان شیعه و سنی در کشور می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به ویژه که اغلب استان‌های مرزی ما در اختیار اهل سنت است. نباید کاری کنیم که اعصاب و احساسات آن‌ها جریحه‌دار شود و ایجاد ناراحتی برای اهل سنت بکنیم چرا که به صلاح کشور نیست.»

فاضل میبدی در مورد مساله برکناری یک باره مولوی گرگیج گفت: «نمی‌دانم کسانی که اقدام به برکناری مولوی گرگیج کردند بر اساس چه مصلحت‌سنجی این کار را انجام دادند. در این شرایط حساس و بحرانی که در آن به سر می‌بریم باید وحدت ملی را حفظ کنیم. اگر وحدت ملی ما خدشه‌دار شود، بسیار خطرناک است. یکی از سرمایه‌های مهم ما وحدت ملی است که می‌تواند باعث قدرت‌بخشی به کشور شود. بالاخره در کشور ما مذاهب و فرقه‌ها و قومیت‌ها می‌خواهند در کنار هم بدون مشکل و ناراحتی زندگی کنند که همین یکی از مهم‌ترین مظاهر وحدت شیعه و سنی و در واقع شکل‌گیری همان وحدت ملی ست. این دست از اتفاقات به وحدت ملی ما خدشه وارد می‌کند. من معتقدم کسانی که دست به این گونه اقدامات می‌زنند، لازم است که دقت بیشتری به خرج دهند و اعصاب و احساسات برادران اهل سنت را جریحه‌دار نکنند.»

استاد دانشگاه مفید قم در مورد اظهارات مولوی گرگیج و نوع مواجهه با آن نیز گفت: «در این میان کسانی می‌خواهند، وحدت ملی ما خدشه‌دار شود. به همین دلیل هم دست به این گونه اقدامات می‌زنند. بالاخره روحانی اهل سنت اعتقاداتی دارد که گاهی بر زبان می‌آورد. نمی‌شود که اگر حرفی می‌زند که خلاف عقیده شیعه ست جار و جنجال به پا کرد. باید نشست و مباحثه کرد و جواب داد. الان هم که صداوسیما و تریبون‌های عمومی در اختیار روحانیون شیعه ست تا اهل سنت. به راحتی می‌توان از طریق همین تریبون‌ها پاسخ داد. این که تشنج درست کنیم و کسی را به دلیل نظری که بر زبان آورده عزل کنیم، درست نیست. باید تحمل‌مان را بیشتر کنیم. اگر تحمل‌مان را بالا نبریم مدام این اختلافات رخ خواهد داد. یکی اهل سنت است، دیگری لر است و کسی ترک است و ... نمی‌شود که هر قوم و مذهبی سخنی به زبان می‌آورد با آن برخورد شود، چون ما خوشمان نمی‌آید. اگر گفتگو کنیم قطعا در راستای وحدت ملی گام‌های موثری برداشته‌ایم، اما اگر بخواهیم با جنجال و عزل و نصب و این گونه اقدامات پیش برویم و با مساله برخورد کنیم، تبدیل به یک بحران داخلی می‌شود.»


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مدارا، تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۷۸۹۱۴، www.modara.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین