پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
هنگامی‌که دولت چین در بهار و تابستان۲۰۲۱ حملات شدید خود علیه شرکت‌های فناوری این کشور را افزایش داد، رهبران تجاری، تحلیلگران و سرمایه گذاران بار‌ها از خود پرسیدند: این شرایط چه زمانی متوقف خواهد شد؟ در این دوران بیش از یک تریلیون دلار از ارزش بازار جمعی برخی از بزرگ‌ترین گروه‌های اینترنتی جهان، مانند تنسنت- غول دنیای بازی و رسانه‌های اجتماعی- و علی بابا، موتور تجارت الکترونیک چین، کاسته و تمام مدل‌های کسب وکار همچون آموزش آنلاین عقیم شد. سرمایه گذاران منتظر بودند که سوت پایان این بحران به‌صدا درآید، اما در ۸ آگوست، حزب کمونیست طرحی پنج‌ساله با هدف تغییر شکل صنعت فناوری چین صادر کرد که حتی خوشبین‌ترین ناظران را ناامید کرد، چرا‌که این طرح نشان از دنباله‌دار بودن تغییرات مخرب تا سال ۲۰۲۲ می‌داد.
شعار سال: با نزدیک‌شدن به آغاز سال جدید میلادی، بخش‌های وسیعی از اقتصاد چین تحت‌تاثیر سرکوب نظارتی قرار گرفته است. شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در حال بازنویسی قوانین نحوه عملکرد اقتصاد و نحوه برخورد با داده‌هایی است که شرکت‌ها جمع آوری می‌کنند. این امر به‌معنای سرنگونی برخی از برجسته‌ترین سرمایه گذاران کشور، مانند جک‌ما، بنیان‌گذار علی بابا و مجبورکردن گروه‌های دیگر، مانند دی‌دی گلوبال به تسلیم‌شدن در برابر قدرت دولت است. اصلاحاتی که دولت چین به‌دنبال آن است بدان معناست که شرکت‌ها باید درباره نحوه کسب درآمد و مدیریت داده‌ها از جمله در زمینه هایی، چون فین تک و تجارت الکترونیک گرفته تا خودرو‌های خودران، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی تجدیدنظر کنند. این اصلاحات منجر به دو تغییر بزرگ در سال۲۰۲۲ خواهد شد.
 
اولین مورد کاهش سودآوری بخش فناوری چین است. غول‌های اینترنتی و صنعت تجارت الکترونیک این کشور سال‌ها معدنی طلا برای سرمایه گذاران بود، اما این روند سختگیرانه خود را در کاهش درآمد‌های حاصله در سال۲۰۲۲ منعکس خواهد کرد؛ با این حال با همه بخش‌ها به‌طور یکسان رفتار نمی‌شود. برخی از ارائه دهندگان آموزش آنلاین ناگزیر خواهند شد که به سازمان‌های غیر‌انتفاعی تبدیل شوند. بازی‌های ویدئویی نیز از این بحران آسیب خواهند دید. در ماه سپتامبر، تنظیم کنندگان به شرکت‌های بازی سازی، از جمله تنسنت اعلام کرده اند که باید تمرکز خود را بر سود متوقف و در عوض بر کاهش اعتیاد نوجوانان به بازی‌ها تمرکز کنند. احتمالا با صنعت فیلم کوتاه که تحت سلطه شرکت‌هایی مانند بایت دنس، کوایشو و بیلی‌بیلی است نیز رفتار مشابهی شود، بنابراین دور از انتظار نیست که در سال۲۰۲۲ شاهد بازدهی ضعیف این صنعت باشیم. در همین حال، بزرگ‌ترین گروه‌های تجارت الکترونیک چین مانند علی‌بابا، پیندودوا و جی‌دی دات‌کام مجبور هستند با بسیاری از شیوه‌های انحصاری که درآمد آن‌ها را در گذشته تقویت می‌کرد، مقابله کنند. چنین تغییراتی باعث کاهش سود شرکت‌ها و کاهش قیمت سهام آن‌ها می‌شود.
 
تغییر دوم در نحوه افزایش سرمایه گروه‌های فناوری چین خواهد بود. نه تنظیم کننده‌های چینی و نه آمریکایی نمی‌خواهند شرکت‌های چینی در بازار نیویورک صحنه‌گردان شوند. حتی عرضه‌های اولیه عمومی در هنگ‌کنگ سطح جدیدی از ریسک را به خود اختصاص داده است. تنظیم‌کننده‌های چینی از «توسعه بی رویه سرمایه» توسط شرکت‌های فناوری انتقاد کرده اند. جلسه یک نهاد تصمیم‌گیری کلیدی در ۳۰ اوت خاطرنشان کرد که نشانه‌هایی از موفقیت در سرکوب اولیه این شرکت‌ها به‌دست آمده است؛ در نتیجه بعید به‌نظر می‌رسد که اشتهای سرمایه گذاران آمریکایی برای شرکت‌های فناوری چینی با ارزش‌گذاری‌های هولناک در سال ۲۰۲۲ بهبود یابد، اما انتظار می‌رود که چندین شرکت بزرگ، هرچند با ارزش‌گذاری‌های پایین‌تر، در هنگ‌کنگ به سهامی عام تبدیل شوند. تحلیلگران بانک مورگان‌استنلی، این پدیده را «راه‌اندازی مجدد» صنعت می‌نامند. از آنجایی که شرکت‌های فناوری چینی خود را با واقعیت کنترل شدیدتر دولت تطبیق می‌دهند، بی شک ارزش آن‌ها برای سرمایه گذاران پایین‌تر خواهد آمد.


شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:۷دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۸۲۸۶۸۴، donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین