پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
عکسی از فیلم توقیفی کاناپه کیانوش عیاری در فضای مجازی منتشر شد که حضور بازیگران زن فیلم با کلاه گیس در صحنه‌های داخل خانه فیلم را نشان می‌دهد.

شعار سال: در چند روز گذشته عکسی از فیلم کاناپه ساخته کیانوش عیاری در فضای مجازی منتشر شده است که حضور بازیگران زن فیلم با کلاه گیس در صحنه‌های داخل خانه فیلم را نشان می‌دهد و باز بحث توقیف فیلم کاناپه را به میان کشید.
 
فیلم کاناپه سال 1395 ساخته شد و از آن زمان تا به امروز توقیف است، دلیل این توقیف هم استفاده از کلاه گیس برای حضور بازیگران خانم بدون حجاب در فیلم اعلام شده است. بازیگران زن زمان فیلمبرداری موهای سرشان را تراشیده بودند برای اثبات این موضوع که از کلاه گیس استفاده کرده‌اند و موهای خودشان نیست.
 

در مهر ماه سال 97 ابراهیم داروغه‌زاده معاون وقت اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره فیلم کیانوش عیاری گفت: کاناپه به دلیل مساله حجاب اساساً امکان اکران ندارد و پرونده نمایش آن منتفی است. این مساله به آقای عیاری هم اعلام شده است.
 
اما نکته جالب توجه این است که در سال 99 از تلویزیون سریال «روزهاي ابدي» ساخته جواد شمقدری ( رئيس سازمان سينمايي دوره محمود احمدي نژاد) از آنتن شبکه يک سيما پخش شد که اتفاقا با استفاده از همین کلاه گیس زنان بدون حجاب در آن سریال به ایفای نقش پرداختند. حسین شمقدری (فرزند جواد) در ارتباط با این اتفاق در توئیتی نوشتند: «بعد از انقلاب، کارگردانان بايد زنان را با روسري نشون مي‌دادند، حتي در خانه! همون موقع مساله رو با امام مطرح مي‌کنند، شنيده شده پيشنهادي مياد که از کلاه‌گيس استفاده کنيد. ‏حالا جواد شمقدري (پدرم) در سريال «روزهاي ابدي» از اين راهکار استفاده مي‌کنند».
 
همان موقع بعد از اين توئيت اتفاقا بحث‌ها داغ شد، علي الخصوص که در زير همين توئيت اميد رئيس دانا (آهنگساز) نوشت: « براي شما آزاده ما همين کار رو توي فيلم کاناپه کرديم ولي فيلم‌مون توقيف شد».
 
باز نکته جالب توجهی وجود دارد که آن هم از همين قسم اتفاقات است، چند ماه قبل‌تر (مهر ماه سال 99) در سريال «آقازاده» محصول سازمان اوج، مادر (لعيا زنگنه) نگران به پسرش (سينا مهراد) مي‌گفت: «تو پسر مني جيگر گوشه مني، آخه من قربون اين صورت نجيبت بشم، نگرانم و ...» همزمان با اين حرفها مادر صورت پسرش را لمس کرده، بر گونه و سر و صورت او دست مي‌کشيد و نوازشش مي‌کرد و اين ديالوگ‌ها را مي‌گفت!!! نگران نباشيد هيچ مشکل شرعي و سانسوري نداشت! چرا؟ چون لعيا زنگنه دستکش آشپزخانه دستش بود و در واقع تماسي صورت نمي‌گرفت!
 

تعداد بازدید : 6


همان زمان نوشتم و به سازمان سينمايي توصیه کردم که از تلويزيون و سازمان اوج خلاقيت و ابتکار بياموزد تا آثار نمايشي توليد شده هرچه بيشتر قابل قبول و متکي بر واقعيت باشد.
 
طبیعتا این موارد که در سریال‌های روز ابدی و آقازاده دیده شد، در راستای ارائه تصویری واقعی‌تر از شرایط و یا روابط انسانی است و هدف این نوشتار این نیست که به سانسور نشدن موارد فوق اعتراضی داشته باشد بلکه تاکید بر وجود استانداردهای چندگانه است. و یا حالت یک بام و دو هوا !
 
مهدي خرم دل (خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر) در همان زمان پخش سریال جواد شمقدری از تلویزیون توئیت زد: «‏دقيقاً همين اقدام را کيانوش عياري در فيلم«کاناپه»انجام داده و فيلمش توقيف شده است. يا مثلاً ابراهيم حاتمي کيا در فيلم‌ چ تک خواني زن گذاشت و از تلويزيون هم پخش شد؛ چيزي که نزديک شدن به آن اساساً براي ديگران قابل تصور نيست. به اينها مي‌گويند: رانت»
 

همچنان این پرسش وجود دارد که چرا استفاده از کلاه گیس برای خانم‌ها در سریال تلویزیون اشکالی ندارد ولی در سینما به توقیف فیلم منتهی می‌شود؟
 
درخواست این است که تیم جدید سازمان سینمایی یک بازنگری انجام دهد تا شاهد اکران فیلم کاناپه کیانوش عیاری باشیم، یکی از بهترین فیلمسازان سینمای ایران. و یا حتی فیلم قاتل و وحشی ساخته حمید نعمت‌الله که آن هم باز به یک دلیل دیگر توقیف است، و البته نعمت‌الله هم یکی دیگر از فیلمسازان ارزشمند این سینماست.
 
بازیگران فیلم کاناپه بعد از فیلمبرداری
 
بازیگران زن فیلم کاناپه (فرگل فربخش، فریبا کامران، بیتا بیگی، آتوسا انواریان و زنده‌یاد تینا عبدی) موهای خود را برای بازی در این فیلم از ته تراشیدند، تا برای سکانس‌های داخل خانه، به صورت زندگی واقعی و بدون روسری (همراه با کلاه‌گیس) جلوی دوربین بروند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  عصر ایران، تاریخ انتشار:  9 دی 1400، کدخبر: ،www.asriran.com،819929

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین