پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۹۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
در فرهنگ اسلامی، برخی از شب‌ها نظیر لیله القدر، لیله الرغائب، لیله المبیت، لیله الدفن (بعد از مرگ) و همانند آن‌ها ارزش خاصی دارند. لیله الرغائب (شب آرزو‌ها نیست بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌ها است) نخستین شب جمعهٔ ماه رجب (اولین ماه حرام) بوده و در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند. به همین جهت این ماه را رجب الاصب گویند، چون «صب» به معنای ریختن است. بنا بر برخی روایات «لیله الرغائب» شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هر دو را درخود جمع کرده و ارزشی دوچندان دارد.
شعار سال: علّت این که شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب نامیده‌اند این است که این شب همراه با توجه‌ها و رغبت‌های خاص بوده و از اهمیت و فضیلت زیادی برخوردار است و برای آن شب، اعمالی ذکر شده است. روایت شده در این شب زمین خاکی پر از فرشتگانی می‌شود که از آسمان سرازیر شده و بشکل موقت در زمین سکنا برگزیده اند و مسئول بردن پیغام از نیت‌های پاک بندگان به خداوند هستند، بنابراین علاوه بر تاکید داشتن بر به جا آوردن اعمال این شب، فرصت و امکان رغبت کردن و نزدیک شدن به حق را نمی‌شود از دست داد.
 
لیلة الرغائب اصلا چیه؟
در روایتی منصوب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در فضیلت این شب نقل شده است: از شب جمعه اول ماه رجب غفلت نکنید همانا آن شب شبی است که ملائکه آن شب را لیلة الرغائب می‌نامند و در آن شب وقتی یک سوم شب گذشت هیچ ملکی در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند مگر این که در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند و خداوند خطاب به آن‌ها می‌فرماید:‌ای ملائکه من؛ هر چه در دل دارید از من بخواهید و ملائکه می‌گویند:‌ای خدای ما حاجت ما از تو این است که روزه گیرندگان ماه رجب را ببخشی و خداوند در جواب آن‌ها می‌فرماید: این کار را انجام دادم.

تعداد بازدید : 8
تعداد بازدید : 8

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
0
0
چه شب زیبا و با برکتی است این شب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین