پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
سرودن و تولید سرود‌های انقلابی در ایام پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای پیدا نموده و عاملی اثرگذار در افزایش انسجام مردمی قلمداد می‌گردید. برخی از مهمترین این سرود‌ها عبارت از: بهاران خجسته باد از عبدالله بهزادی، الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله، الله الله، ۲۲ بهمن روز از خود گذشتن، بهمن خونین جاویدان، بوی گل سوسن و یاسمن آید، من ایرانیم آرمانم شهادت و .... در ادامه متن به برخی از این سرود‌ها و تاریخچه آن پرداخته شده است.
شعار سال: سرود‌های انقلابی ایران به سرود‌های حماسی گفته می‌شود که در طول اوج‌گیری، پیروزی و پس از انقلاب اسلامی در ایران در پشتیبانی از انقلاب و مخالفت با نظام پادشاهی پهلوی ساخته و اجرا شدند. پیش از پیروزی انقلاب، این سرود‌ها توسط هواداران گرایش‌های سیاسی گوناگون ساخته می‌شدند و بسیاری از آن‌ها در استودیو‌های زیرزمینی، خانگی به صورت آماتور ضبط و بر روی نوار کاست در دسترس عموم قرار می‌گرفتند. بسیاری از این سرود‌ها به‌طور گسترده در سالروز انقلاب به صورت اصل یا با اجرای مجدد در صدا و سیمای ایران پخش می‌شوند، و در مدارس به عنوان بخشی از برنامه جشن‌های دهه فجر توسط دانش‌آموزان اجرا می‌گردند. موسیقی برخی از این سرودها، مانند سرود برپاخیز از سرود‌های انقلابی در دیگر کشور‌ها الهام گرفته شده بود.
تعداد بازدید : 98

سرود "خمینی ای امام" چگونه سروده شد؟

حمید سبزواری، شاعر "خمینی ای امام" روایت می‌کند.

از تاریخچه سرودن سرود‌های انقلابی چه می‌دانید؟

سرود انقلابی "الله الله تو پناهی بر ضعیفان" به این شکل در سال ۵۷ ضبط شده است. علی هاتفی مشهور به هاتف فعالیت خوانندگی را با ترانه انقلابی «الله الله» در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد. این سرود بارها و بارها بعد از انقلاب پخش شده و کمتر کسی از خود پرسیده است که خواننده آن کیست و چگونه اجرا شد؟ آدم های آن روز چه کسانی بودند؛ چه عاملی آنها را در کنار یکدیگر قرار داده بود و انسجامی بی سابقه ایجاد کرده بود؟هاتف، زمانی که می‌خواست کار هنری خود را در بعد از انقلاب در ایران به پیش ببرد به دلیل ممنوع شدن فعالیت خوانندگی ، در سال ۱۳۶۲ به آمریکا مهاجرت کرد و در ایالات متحده آمریکا ساکن شد.

تعداد بازدید : 71

«بهاران خجسته باد» نام سرودی انقلابی و امیدبخش و جزو نخستین و از مشهورترین سرودهایی هست که پس از انقلاب ۱۳۵۷ و سقوط نظام شاهنشاهی(حکومت پهلوی)، در گرامیداشت سالروز ورود روح الله موسوی خمینی از رادیو و تلویزیون پخش شد و هنوز پخش می‌شود. کرامت دانشیان، بخشی از این شعر را تبدیل به سرود کرد و اسفندیار منفردزاده آن را با کمک دوستان و همکارانش در آستانهٔ پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به اجرا درآورد.

تعداد بازدید : 61

 به لالهٔ در خون خفته نام یکی از سرودهای انقلابی است که در سال ۱۳۵۷ توسط مجتبی میرزاده ساخته شد. شاعر این سرود جهانبخش پازوکی است. این سرود پس از پیروزی انقلاب به مناسبت ۲۲ بهمن و مناسبت‌های انقلابی دیگر از صدا و سیما پخش می‌شود. همچنین این سرود به زبان فارسی توسط ارتش کره شمالی در سال ۱۳۶۹ اجرا شده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین