پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
شهرداری تهران طرح ساماندهی کافه‌های سیار موجود را به اجرا درآورده و از سال آینده ون‌کافه جدیدی به تهران اضافه نخواهد شد
شعار سال: بعد از ۱۵ سال، ون‌کافه‌های شهر تهران شناسنامه‌دار می‌شوند تا به‌صورت قانونمند و مشخص به فعالیت خود بپردازند. اینگونه از یکسو دست برخی از عوامل سودجو برای گرفتن هزینه‌های غیرقانونی از ون‌کافه‌ها کوتاه می‌شود و از سوی دیگر، این نوع از مشاغل سیار در هر محله‌ای که نتیجه‌اش سلب آسایش شهروندان باشد، حضور پیدا نمی‌کنند.

نزدیک به ۲ دهه از فعالیت ون‌کافه‌ها در پایتخت می‌گذرد؛ فعالیتی که تاکنون چندان چارچوب مشخصی نداشته است، اما با طرح مدیریت، فعالیت آن‌ها ساماندهی و قاعده‌مند می‌شود. بر این اساس ون‌کافه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ دیگر بدون شناسنامه نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. در همین رابطه چندی قبل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران طرح ساماندهی ون‌کافه‌ها را اجرا کرد و تا به امروز تقریبا نیمی از مالکان ون‌کافه‌ها اقدام به اخذ مجوز کرده‌اند. این در حالی است که ون‌کافه‌ها تنها تا پایان امسال فرصت دارند شناسنامه و مجوز فعالیت خود را از شهرداری اخذ کنند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این رابطه گفت: «تاکنون به‌طور جدی کسی سراغ ساماندهی فعالیت ون‌کافه در شهر نرفته است. سؤال، اما اینجاست که ون‌کافه‌ها با چه مجوز و فرایندی در شهر تهران فعالیت می‌کنند؟ شغل سیاری که اغلب، کارشان از حدود ساعت ۲۲ تا ۲۳ شروع شده و تا ۳ صبح ادامه پیدا می‌کند. واضح خواهد بود که اینگونه هم برای خود مالکان ون‌ها و هم شهروندان دردسر‌هایی به‌وجود می‌آید؛ پس ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها ضروری است. طرحی که ما به اجرا درآورده‌ایم هم در راستای رفع مشکلات موجود است و در آینده به افزایش رضایت و نشاط شهروندان منجر خواهد شد.»

قدرت‌الله محمدی درباره اینکه مالکان ون‌کافه‌ها چه فرایندی برای شناسنامه‌دار کردن فعالیت خود باید طی کنند؟ عنوان کرد: «ما فراخوان دادیم و از مالکان ون‌کافه‌ها درخواست کردیم مدارک خود را برای ادامه فعالیت‌شان ارائه داده و ثبت نام کنند. همچنین الزاماتی را برای ون‌کافه‌ها مبنی بر اینکه پروتکل‌های شهرداری تهران را پذیرفته و فعالیت خود را ادامه دهند، درنظر گرفتیم. ون‌کافه‌ها، هم از لحاظ مکانی که در آن فعالیت می‌کنند و هم از لحاظ زمانبندی کارشان و به‌طور کلی، باید قوانین و مقررات مشخصی را رعایت کنند.» او ادامه داد: «ون‌کافه‌ها فعالیت اقتصادی می‌کنند و باید مانند هر شغل دیگری هزینه آن را پرداخت کنند. به همین دلیل، مصوبه پرداخت عوارض از سوی ون‌کافه‌ها را از شورای شهر تهران گرفتیم و هم‌اکنون ۴۰ ون کافه نسبت به پرداخت عوارض اقدام کرده‌اند. برخی از مالکان فرم‌های آن‌را دریافت کردند و برخی دیگر، جواز فعالیت را کسب کرده و در ون‌کافه‌های خود نصب کرده‌اند. طبق فراخوانی که ارائه دادیم، بقیه ون‌کافه‌ها نیز تا پایان سال فرصت دارند نسبت به شناسنامه‌کردن فعالیت خود اقدام کنند.»

جدیت در ساماندهی ون‌کافه‌ها
یک ماه پیش رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نسبت به ساماندهی ون‌کافه‌ها واکنش نشان داد. مهدی پیرهادی در صحن شورای شهر تهران گفت که ساماندهی ون‌کافه‌ها ضروری بود و نسبت به روند ایجاد شده ابراز خرسندی کرد. حالا طرح ساماندهی ون‌کافه‌ها با جدیت دنبال می‌شود. در این میان، طبق برآورد‌های شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، بین ۸۰ تا ۹۰ ون‌کافه در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند. مدیرعامل شرکت ساماندهی گفت: «در قراردادی که مابین شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و مالکان ون‌کافه‌ها منعقد می‌شود، تمام الزامات آمده و درصورت تخلف در فعالیت ون‌کافه‌ها براساس قوانین و مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود. البته نوع فعالیت ون‌کافه‌ها به‌صورت موقت صادر می‌شود و قرارداد دائمی با آن‌ها منعقد نخواهد شد؛ چراکه تمدید قرارداد بستگی به رعایت اصول و قانون دارد.» محمدی اضافه کرد: «همین ون‌کافه‌هایی که هم‌اکنون فعال هستند، تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند تا با مجوز رسمی فعالیت‌شان را ادامه دهند. به‌نظر من، چیزی که بیشتر از حد استاندارد باشد، به معضل تبدیل می‌شود و نباید معضل جدیدی برای خودمان ایجاد کنیم. به‌عبارتی نباید موضوع رهاشده باشد.» او تأکید کرد: «از این پس دیگر اجازه نمی‌دهیم که به تعداد ون‌کافه‌های شهر تهران اضافه شود و قرار نیست هر کسی خواست به‌عنوان کسب‌وکار روی ون‌‎کافه حساب کند به او مجوز دهیم. در واقع ظرفیت برای فعالیت ون‌کافه‌ها در سطح شهر تهران کامل است.»

مکث
ون‌کافه‌ها در بالای شهر
ون‌کافه‌های شهر تهران در برخی از مناطق حضور بیشتری دارند. به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، بیشتر ون‌کافه‌ها در مناطق یک و ۲ شهر تهران فعالیت می‌کنند و چندین ون‌کافه هم در مناطق ۳ و ۵ قرار دارند. قدرت‌الله محمدی درباره اینکه چرا ون‌کافه‌ها به‌عنوان یک شغل سیار اغلب در مناطق شمالی شهر تهران قرار دارند؟ گفت: «از آنجایی که ساعت کاری ون‌کافه‌ها بین ۱۰ تا ۳ بامداد است، در مناطق ۱، ۲، ۳، ۵ و حتی ۴ مشتری دارند، درحالی‌که در مناطق پایین شهر در این ساعات مشتری چندانی وجود ندارد. همچنین محدودیت‌های برخی از محله‌ها را نیز باید درنظر گرفت.» به هر ترتیب، طی ۲ سال گذشته با شیوع کرونا در کشور، فعالیت ون‌کافه‌ها هم مانند خیلی از مشاغل ثابت و سیار در سطح شهر تهران با وقفه‌هایی مواجه شده است. با این حال، با ساماندهی ون‌کافه‌ها به‌نظر می‌رسد فعالیت ون‌کافه‌ها با نظارت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران شکل بهتری پیدا کند.
 
محمود مولایی
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: www.newspaper.hamshahrionline.ir /۱۵۳۸۱۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین