چالش سوم: ضعف در حکمرانی داده و خدمات دولت هوشمندسومین چالش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در سند تحول دولت به آن اشاره شده است به ضعف در حکمرانی داده و خدمات دولت هوشمند مربوط میشود که دو عامل «بخشی نگری دستگاهها و رویکرد رقابتی و مالکیتی در موضوع داده» و «ناهماهنگی دستگاههای ذی ربط برای استقرار دولت هوشمند» دلایل این چالش است.
از این رو راهبردهای «یکپارچه سازی نظام حکمرانی داده» و «یکپارچه سازی نظام حکمرانی دولت هوشمند» به دستگاههای مسئول تکلیف شده است.
اهم اقدامات برای یکپارچه سازی نظام حکمرانی داده۱- تدوین نقشه راه ارتقای حکمرانی داده کشور و تقسیم کار نهادی به منظور حاکمیت داده و سیاست گذاری مبتنی بر آمار با تدوین لایحه حکمرانی یکپارچه داده کشور (میان مدت- سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
۲- استقرار حاکمیت داده با الزام کلیه دستگاهها به تبادل دادهها و سرویس و ارتباط سامانهها به یکدیگر و اختصاص درصدی از اعتبارات هزینهای دستگاهها به این موضوع (میان مدت- سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
اهم اقدامات برای یکپارچه سازی نظام حکمرانی دولت هوشمند۱- اصلاح ساختار دولت مبتنی بر مفهوم حکمرانی دولت هوشمند و معماری یکپارچه سامانههای اطلاعاتی دستگاههای اجرایی، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت- سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
۲- ایجاد سکوی (پلتفرم) ارائه خدمات یکپارچه دولت هوشمند و خود کاربری کردن حداکثری خدمات، با الزام کلیه دستگاههای خدمت رسان به ارائه خدمات دولت بر بستر شبکه ملی اطلاعات، و ممنوعیت سرمایه گذاریهای موازی دستگاههای اجرایی در توسعه زیرساختهای دولت هوشمند، با اجرای بند ۳ ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (میان مدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دستگاههای اجرایی).
۳- الزام دستگاههای اجرایی به استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی در ارائه خدمات دولت هوشمند (کوتاه مدت – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، دستگاههای اجرایی مرتبط).
۴- ارتقای کار پوشه ملی ایرانیان برای تمامی افراد بر اساس شماره ملی و شماره سیم کارت افراد، برای تعامل دو سویه تحویل دادنیها به / از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در ارائه و ثبت کلیه خدمات و مراحل آن به مردم توسط سازمانهای عمومی ارائه دهنده خدمت (میان مدت – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی).
۵- ایجاد زیرساخت لازم برای احراز اصالت و تبادل اسناد برای ثبت یا تبادل تمامی مدارک و اسناد ثبتی، هویتی و تحصیلی افراد جهت ارائه به سازمانها هنگام دریافت خدمات با تأیید فرد، به منظور عدم نیاز به ارائه اصل یا تصویر مدارک در مراجعه به دستگاهها، با رعایت الزامات حکمرانی داده و امنیت اطلاعات و هوشمندسازی استعلامات دستگاههای دولتی، با اولویت استعلامات پرتکرار در اجرای تبصره یک بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (میان مدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی).
۶- توسعه امضای الکترونیک و تأیید دو مرحلهای یا چند مرحلهای برای احراز هویت در ادارات و سازمانها برای دریافت تمامی خدمات توسط فرد یا وکیل او، با اجرای قانون تجارت الکترونیک (کوتاه مدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی).
۷- ایجاد نظام پایش و نظارت بر کیفیت خدمات دولت هوشمند و ارزیابی رضایتمندی کاربران و هم پیوندی این نظام با نظامهای بودجه و مدیریت عملکرد دستگاهها (میان مدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی).
۸- ارتقای قابلیت تحلیل دادههای باز و حجیم در دستگاههای اجرایی برای شناسایی مسائل عمومی و ارتقای تصمیم سازی (کوتاه مدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی).
چالش چهارم: عدم بلوغ زیست بوم و رشد کم شتاب صنعت فضایی کشوردولت در سند تحول، «محدودیت منابع مالی در صنعت فضایی» و «ضعف در فناوری پرتاب ماهواره» را عواملی برای عدم بلوغ زیست بوم فناوری فضایی کشور و رشد کم شتاب این صنعت عنوان کرده است و ۲ راهبرد شامل «توسعه و تنوع بخشی سرمایه گذاری در صنعت فضایی» و «تجمیع توانمندیها و ظرفیتهای ملی و بین المللی» برای برون رفت از این چالشها در نظر گرفته است.
بر این اساس اهم اقدامات برای رفع این چالش به شرح زیر تعریف شده است.
اهم اقدامات برای توسعه و تنوع بخشی سرمایه گذاری در صنعت فضایی۱- تولید حداقل یک منظومه ۱۰ ماهوارهای ارتفاع پایین (بلندمدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).
۲- اعطای مجوز سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در تولید و قراردادن ماهواره در مدارهای عملیاتی (میان مدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح).
اهم اقدامات برای تجمیع توانمندیها و ظرفیتهای ملی و بین المللی۱- پرتاب ماهواره به ویژه مدارهای ارتفاع پایین در زمان بندی مشخص، با صدور مجوزهای لازم برای استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی، بخش غیردولتی و سرمایه گذاری خارجی در بومی سازی فناوریهای مرتبط (بلندمدت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح).
۳- طراحی و ساخت پرتابگرهای فضایی ملی (میان مدت- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب زوم، تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۹۸۲۹، webzoom.ir