پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
دکتر هدایت حاتمی گفت: از کاروان تدبیر و امید در سفر به کرمانشاه یک امید آفرینی جدی و تدبیری ویژه را انتظار داریم.

شعار سال:

سه سال از سفرهای دولت تدبیر و امید در کشور می گذرد. استان کرمانشاه جزء آخرین استان های، این سلسله سفرها قرار گرفته است. استانی که از نظر موقعیت ژئوپولیتیکی دارای حساسیت ها و پتانسیل های منحصر به فرد اقتصادی و سیاسی است

کرمانشاه استانی دارا، اما ندار؛ پتانسیل های آشکار و نهان رشد و توسعه را در تمام سرزمینش دارد، اما برخلاف تمام داشته های طبیعی و منحصر به فردش، بسیار ندار هم نشان می دهد، به طوری که هیچ کدام از شاخص های توسعه پایدار را در هیچ زمینه ای نتوانسته است بدست آورد. گر چه به تازگی اندک تحرکی به سمت توسعه تنها در یکی دو بخش از خود نشان داده است. اما درصد موفقیت آن، با وجود هر آنچه دارد و هر آنچه می تواند باشد بسیار اندک است.

در حالی که علم و تکنولوژی دنیا در کسری از ثانیه چنان به پیش می رود که لحظه ای درنگ شاید جبران ناپذیر باشد چه رسد به پس رفت شاخص های رشد و توسعه کرمانشاه که از زمان آغاز جنگ تحمیلی تا به اکنون این عقب افتادگی هنوز ادامه دار است.

هرچه استان ما در چالش کمبودهای گذشته بیشتر غوطه ور باشد شرایط رشد و توسعه آن سخت تر خواهد شد. چرا که جبران گذشته های از دست رفته، این استان شرایط و برنامه ریزی ویژه و اجرایی را می طلبد.

بر این اساس، درباره مطالبات استان کرمانشاه در سفر ریاست جمهوری گفت گویی داشتیم با معاون سابق اقتصادی استانداری کرمانشاه که سمت مدیر کل مقررات واردات و صادرات را نیز در کارنامه خویش دارد.

مشکلات کرمانشاه تنها اقتصادی نیست

معاون سابق استانداری کرمانشاه، با توجه به داشتن اشراف در زمینه های اقتصادی و مدیریتی، نگاه صرفا طرح و پروژه ایی، نسبت به استان کرمانشاه را رد می کند و می گوید: علاوه بر مشکلات اقتصادی، زیر بنایی تر از آن موضوعات فرهنگی و اجتماعی هستند اینها مشکلاتی جدی است، که گریبانگیر جامعه استان کرمانشاه شده است. صرفا صحبت از مشکلات اقتصادی دردی را دوا نخواهد کرد.

« هدایت حاتمی» داشتن نگاه همه جانبه و جامع به مسایل استان را در سفرهیات دولت لازم می داند و می افزاید: نخستین نکته ای که هیات وزیران و مدیران استان باید به جمع بندی برسند این است که مشکلات استان را به عنوان مشکلات ویژه ببینند.

نگاه ویژه بلندمدت به مشکلات کرمانشاه

حاتمی معتقد است: کرمانشاه یک برنامه ریزی برای مدت 5 تا 6 ساله لازم دارد؛ این طول زمانی برای مشکلات ویژه کرمانشاه باید مد نظر سفر هیات وزیران و دولت قرار بگیرد؛ از مسایل اجتماعی تا آسیب های اجتماعی، فقر و اعتیاد و بیکاری و مشکلات حاشیه نشینی مسایلی است که نمی توان تنها با یک نگاه اقتصادی و پروژه هایی، چند دهه ای از کنار آنها گذشت.

وی، با توجه به خطرات و آسیب های اجتماعی که امکان دارد نه تنها گریبانگیر استان کرمانشا بلکه کشور نیز شود اظهار می کند: استان مرزی کرمانشاه با وجود مسایل مرزی و مشکلات روزمره مردم، از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی که در شرایط حساسی بسر می برند ؛ نباید در این سفر با نگاهی عادی از کنار این مسایل گذشت.

ضعف مدیریت و نبود مدیر بومی در استان کرمانشاه

این دکترای اقتصاد با بیان راهکارهایی که می تواند استان را در پیشبرد اهداف توسعه ای یاری رساند، ادامه می دهد: برای عملیاتی کردن نسخه دولت در سفر استانی اولین مقوله، مقوله مدیریتی استان است؛ استان کرمانشاه با وجود تمام این مشکلات متاسفانه از نظر ساختار مدیریتی دارای مشکلات عدیده ای هست و یکپارچگی مدیریتی اینجا نیست.

وی با یادآوری نبود یکپارچگی مدیریتی در استان کرمانشاه بیان می کند: در همه استان ها از قابلیت همکاری نیروهای همان استان بخوبی استفاده می شود یکی از مشکلات ما، حتی در دولت تدبیر که معرف به دولت ثبات و اخلاق است نبود مدیران توانمند بومی در استان کرمانشاه است.

حاتمی با اشاره به تعویض مدیران در وسط راه برای برنامه ریزی های استانی بیان می کند: تعویض مدیران ارشد استان در وسط راه، شناخت و برنامه ریزی استانی را به تعویق می اندازد همچنین تعویض و آوردن مدیرانی که شناختی نسبت به استان ما ندارند آسیب بسیار بسیار جدی بر پیکره مدیریتی استان کرمانشاه وارد کرده است.

وی معتقد است: یکی از آسیب جدی این تعویض های پی در پی مدیریتی این است که ، بی انگیزگی و ناچابکی و تنبلی در اجرای امور استانی به خوبی مشخص شده است به خصوص در 7 الی 8 ماهه اخیر روند، کند شدن کارهای استانی به خوبی مشخص گشته است.

گردو غبار نشسته بر مطالبات چندین دهه کرمانشاه

این کارشناس اقتصادی، مطالبات چندین ساله استان کرمانشاه که گرد و غبار چند دهه بر آنها نشسته شده، را از خواست های عمومی مردم می داند و می گوید: تکرار بیش از حد این مطالبات و دادن وعده هایی که تحقق نیافته است برای مردم خسته کننده شده است؛ همچون راه آهن، پالایشگاه آناهیتا، ایران خودرو، راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی اسلام آباد و قصرشیرین، داشتن حداقل یک منطقه آزاد تجاری در استان، کریدورهای تعریف شده گردشگری، مقوله کشاورزی با پتانسیل های بالقوه و بالفعل که هنوز، آن نتایجی که باید صورت نگرفته است.

گمرکات کرمانشاه قابلیت واردات دارد

حاتمی، یکی از مقولات بسیار مهمی که می تواند در توسعه استان تاثیرگذار باشد را چنین بیان می کند: حل مشکلات مرزی استان کرمانشاه و سامان دادن به آنها، همچنین شکل دادن به واردات رسمی و قانونمند در استان می تواند برای رفع نیاز های کشور و استان و از طرفی حل مشکلات بیکاری کمک موثری باشد. استان ما زیر ساخت های بسیار خوبی برای شکل دادن به واردات دارد علاوه بر اینکه نیمی از صادرات کشور از استان کرمانشاه می باشد.

تدبیر و امید با وعده های صادقانه بیاید

وی، با بیان وعده های تحقق نیافته دولت های قبلی درباره این مطالبات می افزاید: دولت های قبلی آمده اند؛ وعد ه داده اند و هیچ کاری تا کنون انجام نشده است. ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم که، بنا بر مش و رویکردی که دارد و مردم به آن رویکرد رای داده اند؛ بر اساس واقعیت و صادقانه وعده ای واقعی به مردم بدهند حال از طریق فاینانس بین المللی شده یا از طریق تسهیلات خارجی و به هر روشی که ممکن است وعده هایی عملی را به مردم دهند که سبب حل و فصل مشکل شود.

وی، در ادامه تاکید می کند: مردم کرمانشاه با میزان رای بالا به دولت تدبیر و امید انتظار دارند این دولت سه سال دیر کردش را جبران کند و امید آفرینی جدی از کاروان تدبیر و امید را انتظار داریم


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری آفتاب کرمانشاه، تاریخ انتشار 19 تیر  1395، کد مطلب: 140044: aftabksh.irwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین