پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۷۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
صادقی گفت: مشکلی که برای احداث شهرک صنعتی طلا و جواهر در داخل شهر نیست، اما شناسایی و پیدا کردن زمینی به مساحت ۱۵ تا ۲۰ هکتار در تهران که بتواند فعالیت دو هزار واحد تولید کننده طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی را در خود جای دهد ناممکن است.
شعار سال: پیش از این ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در خصوص ضرورت تاسیس شهرک صنعتی طلا و جواهر گفته بود از ۱۷۰۰ تولیدکننده طلا و جواهر که دارای کد شناسه تولید از اتحادیه هستند بنا به دلایلی تنها ۳۰۰ واحد پروانه کسب دارند؛ لذا برای ساماندهی؛ تاسیس شهرک صنعتی طلا یک ضرورت است این در حالی است که سعید صادقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران معتقد است برای راه اندازی این شهرک موانعی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد این درخواست به راحتی امکان پذیر باشد.

درباره این که امکان تحقق احداث شهرک صنعتی طلا و جواهر چقدر است و ملزومات آن چیست با سعید صادقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران به گفتگو نشسته ایم.

سعید صادقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران گفت: «حدود دو هزار تولید کننده طلا در تهران مشغول به فعالیت هستند که پیش بینی می‌شود زمین مورد نیاز این صنعت، حداکثر ۲۰ هکتار باشد، اما تامین امنیت در باب لجستیک (حمل و نقل) از موانع احداث و راه اندازی شهرک صنعتی طلا و جواهر است که خارج از شهر امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان این که احداث این شهرک صنعتی باید در داخل شهر باشد تا تامین و عرضه این فلز گرانبها راحت‌تر باشد ادامه داد: «از دیگر مشکلات مطرح در این صنعت، نبود نیروی کار ماهر است که حدود ۷۰۰ نفر از این دو هزارنفر فقط در منطقه ۱۲ هستند و از آنجایی که تعدادی از این نیرو‌های ماهر خانم هستند رفت و آمد به شهرک خارج از شهر برای آن‌ها میسر نیست».

نبود زمین؛ مانع چندساله احداث شهرک صنعتی طلا و جواهرات

صادقی کمبود زمین را مانع چندساله برای راه اندازی این شهرک دانست و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم در داخل شهر، شهرک صنعتی داشته باشیم؟ پاسخ گفت: «بله می‌توانیم، چون فعالیت کوره‌هایی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به سایر مشاغل از آلاینده کمتری برخوردار است لذا مشکلی برای احداث شهرک صنعتی طلا و جواهر در داخل شهر نیست، اما شناسایی و پیدا کردن زمینی به مساحت ۱۵ تا ۲۰ هکتار در تهران که بتواند فعالیت دو هزار واحد تولید کننده طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی را در خود جای دهد ناممکن است».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که احداث و راه اندازی شهرک صنعتی طلا و جواهر مصوب دولت نیست خاطرنشان کرد: «ما به فعالان این صنعت اعلام کرده ایم که اگر برای راه اندازی این شهرک، زمینی شناسایی کردند، شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، طبق دستور العمل‌ها و ابلاغیه‌هایی که داراست مجوز شهرک صنعتی غیر دولتی را برای فعالیت تولیدکنندگان این صنعت ارائه خواهد کرد».

وی مشکلات راه اندازی شهرک صنعتی طلا و جواهر را این چنین برشمرد: «برای راه اندازی این شهرک می‌توان به مشکلاتی همچون «امنیت، لجستیک، نبود کارگر ماهر و نبود زمین اشاره کرد».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای این دسته از فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌دهد بیان کرد: «در درجه اول باید زمین مورد نظر بین ۱۵ تا ۲۰ هکتار تامین شود که به نظر می‌رسد این موضوع زمان بر خواهد بود. چرا که مزید بر آنچه که گفته شد بسیاری از این فعالان اقتصادی، از گرانی زمین گله مندند. به نظر می‌رسد باید ابتدا مشکلات شناسایی زمین را مد نظر قرار داد».

وی معتقد است: «درصورت تصویب و احداث این شهرک صنعتی، زیرساخت‌های لازم همچون آب، برق و گاز به راحتی قابل اجراست فقط بحث جابجایی‌ها مشکل ساز شده است».


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۵۶۴۲۸، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین