پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
حضرات آیات سیدموسی شبیری زنجانی، ناصر مکارم شیرازی و نوری همدانی از مراجع تقلید میزان زکات فطره امسال را اعلام کردند. از دفتر آیت الله شبیری زنجانی، در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و غیره) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
شعار سال: حضرات آیات سیدموسی شبیری زنجانی، ناصر مکارم شیرازی و نوری همدانی از مراجع تقلید میزان زکات فطره امسال را اعلام کردند.

از دفتر آیت الله شبیری زنجانی، در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و غیره) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

در ادامه اطلاعیه دفتر آیت الله شبیری زنجانی تاکید شده است: کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

طبق اطلاعیه این مرجع تقلید، آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار اعلام کرد.

نظر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص میزان زکات فطره

همچنین براساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است که مومنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

اطلاعیه دفتر آیت الله مکارم شیرازی می‌افزاید: کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان است.

اطلاعیه حاکی است: لازم به ذکر است که براساس مساله هزار و ۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد کافی است. در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت‌الله نوری همدانی میزان زکات فطره را اعلام کرد

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز میزان زکات فطره امسال مقلدین خود را اعلام کرد.

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج وغیره) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر آیت الله نوری همدانی افزوده است: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر این مرجع تقلید مبلغ قوت غالب گندم را٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می‌نماید که مومنین درپرداخت یکی از آن مخیر می‌باشند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۸۴۷۳۳۸۲۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین