پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۷۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در گفتگو با یک رسانه گفته مسئولان در‌های مذاکره با مطابه‌گران را بسته‌اند و فقط یک راه برای اعتراض باقی مانده که آنهم اعتراض‌های خیابانی خودجوش است که عده‌ای از معترضان از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه برخورد‌های امنیتی شدیدی نیز با این افراد می‌شود.
شعار سال: استارت اعتراض معلمین در سراسر کشور در سال جدید از ابتدای اردیبهشت ماه زده شد. معلمان در شهر‌های مختلف کشور برای بار دیگر دست به اعتراض زدند؛ اعتراضاتی که این بار با برخورد‌های امنیتی بیشتری همراه بود.

یک رسانه برای بررسی مطالبات معلمان با فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفتگو کرده است. او خواسته‌های معلمان را به صورت مشروح بیان کرده است و در عین حال معتقد است دولت تمام در‌های مذاکره با مطالبه‌گران را بسته است و صرفا راه برخورد امنیتی و بازداشت را در پیش گرفته است. متن گفت‌گو با کمیجانی را در ادامه بخوانید.

جان معلمان به لب رسیده که به خیابان می‌آیند

فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی می‌گوید: موضوع مطالبات فرهنگیان برای امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که وجود دارد و اقدام عملی موثر هم برای حل آن انجام نشده است و هر ازچندگاهی که معلمان جانشان به لب می‌رسد، به خیابان‌ها می‌آیند و شروع به اعتراض می‌کنند، کلی هزینه پرداخت می‌کنند به مطالبات آن‌ها هم توجه نمی‌شود.

نه صدای معلمان معترض را می‌شنوند نه اجازه دیدار حضوری می‌دهند

او می‌گوید: فقط در سال ۹۸ در دولت روحانی کار مهمی که انجام شد این بود که دو کارگروه مجزا تشکیل شد؛ یک کارگروه برای مطالبات بازنشستگان و یک کارگروه برای مطالبات شاغلان و به این ترتیب در‌های سازمان برنامه و بودجه برای گفتگو با مسئولان به روی مطالبه‌گران باز شد و ما مطالبات و مشکلاتمان را عنوان می‌کردیم و برخی از مشکلات نیز حل شد مانند طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و فوق‌العاده ویژه برای شاغلان و آماده شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان که اقدامات خوبی بودند. ولی در دولت جدید در‌های مذاکره کاملا روی مطالبه‌گران صنفی بسته شد و اکنون نه وزیر آموزش و پرورش، نه رئیس سازمان برنامه و بودجه، نه رئیس سازمان امور استخدامی و ... هیچ اهمیتی به خواسته معلمان و بازنشستگان قائل نیستند و وقتی برای شنیدن صدای معلمان معترض نگذاشتند و اجازه دیدار‌های حضوری هم ندادند.

وقتی راه مذاکره را می‌بندند، تنها راه باقیمانده اعتراض است

کمیجانی می‌گوید: وقتی مسئولان در‌های مذاکره را می‌بندند، فقط یک راه برای اعتراض باقی می‌ماند آنهم اعتراض‌های خیابانی خودجوش که عده‌ای از معترضان از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه برخورد‌های امنیتی شدیدی نیز با این افراد می‌شود.

برای تعداد زیادی از معلمان پرونده درست کرده‌اند

وی ادامه داد: اکنون جو امنیتی شده و برای تعداد کثیری از معلمان پرونده درست شده و این آسیب بزرگی است که متوجه معلمان شده است. معلمان مطالبه‌گر، خواسته‌هایی دارند که برای آن‌ها دست به اعتراض می‌زنند. بازداشت معلمان و پرونده‌سازی برای آن‌ها یکی از مشکلات مطالبه‌گران است که خواهان رفع و حل و فصل این امور هستیم.

رئیس جمهور یک کارگروه با اختیارات ویژه تعریف کند

این فعال صنفی معلمان می‌گوید: یکی از موضوعات مهمی که ما خواهان آن هستیم، این است که رئیس جمهور یک کارگروه با اختیارات ویژه تعریف کند که رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور استخدامی و وزیر آموزش و پرورش و چند نفر از نمایندگان معلمان مطالبه‌گر عضو تشکل‌های صنفی شناسنامه‌دار فرهنگیان در آن حضور داشته باشند و از این مسیر مطالبات فرهنگیان به درستی مطرح شود و بعد از کارکارشناسی، نسبت به احقاق حق معلمان اقدام شود.

در دولت سیزدهم هیچکدام از تشکل‌های صنفی معلمان در هیچ سطحی به جلسات دعوت نشده‌اند

کمیجانی با بیان اینکه باید خواسته‌های به‌حق مطرح‌شده تشکل‌های صنفی قانونی فرهنگیان از طرف دولت و مسئولان کشور به رسمیت شناخته شود، گفت: متاسفانه در دولت سیزدهم تا کنون از هیچکدام از تشکل‌های صنفی معلمان در هیچ سطحی به جلسات دعوتی صورت نگرفته است.

او ادامه می‌دهد: نکته بعدی طرح رتبه‌بندی معلمان است که در مجلس تصویب و مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفت. معلمان معتقدند در این طرح ایراداتی وجود دارد و تمام امید ما این بود که در آیین‌نامه‌ای که برای این قانون باید تدوین شود، ایرادات در قالب آیین‌نامه رفع و رجوع شود. این آیین نامه توسط وزارت آموزش و پرورش برای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان تنظیم و به دبیرخانه هیات دولت داده شده که بسیار سختگیرانه تنظیم شده است.

قوانین را جوری تنظیم کرده‌اند که دستیابی به رتبه ۵ غیرممکن شده است

کمیجانی در توضیح می‌گوید: طبق این قانون معلمان باید به ۵ گروه تقسیم شوند و با شرایط مندرج در این آیین‌نامه برای اخذ رتبه ۴ و ۵ شرایط بسیار سختی را در نظر گرفته‌اند به طوری‌که دستیابی به رتبه ۵ تقریبا غیرممکن شده است. حتی یک نفر هم نخواهیم داشت که با مدرک دکتری و سابقه بالای ۲۵ سال بتواند رتبه ۵ را کسب کند. یعنی تا این اندازه مسیر را سخت و پیچیده کرده‌اند که نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرد، بلکه بر مشکلات هم اضافه کرده است.

دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی می‌گوید: ما در کشور قانونی داریم به نام قانون مدیریت خدمات کشوری. این قانون سال ۸۷ تصویب شد تا حقوق کارکنان دولت هم‌تراز شود. متاسفانه در این چند سال این قانون برای همه کارکنان یکنواخت اجرا نشده است. یکسری آیتم‌ها برای دیگر کارمندان اجرا شده، اما برای فرهنگیان اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است بنابراین معلمان خواهان اجرایی شدن این قانون به صورت کامل برای خودشان نیز هستند.

صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به معلمان است، اما می‌خواهند آن را عمومی کنند

او می‌گوید: خواسته بعدی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان است. این صندوق در سال ۷۴ تشکیل شده و مالکیت آن از ابتدا خصوصی بوده است و معلمان مالک آن بودند، اما همواره توسط دولت مدیریت شده است. فرهنگیان می‌گویند، چون مالکیت این صندوق خصوصی است، خود مالکان صندوق باید در اداره و مدیریت آن مشارکت داشته باشیم. براساس پیگیری‌های مطالبه‌گران در دولت روحانی، اساسنامه‌ای تنظیم و مصوب و در روزنامه رسمی هم چاپ شد که بر اساس آن، باید ۶ نفر از اعضای هیات امنای ۱۱ نفره مدیریت صندوق، طی یک فرایند توسط معلمان انتخاب شوند. در دولت سیزدهم وقتی وزیر جدید آموزش و پرورش آمد، به جای اینکه اساسنامه جدید را اجرا کند، آن را کنار گذاشته و می‌خواهند مالکیت آن را از حالت خصوصی هم در بیاورند و به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی در بیاورند که این کار خلاف قانون است و فرهنگیان به شدت معترض هستند.

خواهان تاسیس سازمان نظام معلمی ایران هستیم

کمیجانی با بیان اینکه ما خواهان تاسیس سازمان نظام معلمی ایران هستیم، گفت: تاسیس این سازمان برای حرفه ای‌تر شدن شغل معلمی و نظام‌مند شدن آموزش و پرورش کشور است که از مطالبات جدی معلمان است که در مجلس باید قانونگذاری شود تا معلمان بتوانند در مسائل مربوط به مدیریت آموزش و پرورش مشارکت جدی داشته باشند. موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان متناظر از دیگر مطالبات است؛ که فرهنگیان شاغل و بازنشسته به صورت جدی پیگیر هستند.

پاداش پایان خدمت معلمان پرداخت نشده و روز به روز ارزش آن کمتر می‌شود

او ادامه می‌دهد: بحث بعدی پرداخت پاداش پایان خدمت معلمانی است که سال ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند، اما تا به امروز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند. با توجه به تورمی که در کشور داریم و ارزش این پاداش روز به روز در حال کاهش است. دولت باید این پاداش‌ها را زودتر پرداخت کند تا حق فرهنگیان بیشتر از این تضیع نشود. بحث بیمه تکمیلی هم از دیگر خواسته‌های معلمان است.

به جای پاسخگویی، برخورد و تهدید می‌کنند

این فعال امور معلمان با بیان اینکه هیچ پاسخی تاکنون از سوی مسئولین به معلمان داده نشده است، تصریح کرد: به جای اینکه پاسخگوی مطالبات باشند و با آن‌ها مذاکره کنند، برخورد و تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم که با بازداشت و امنیتی کردن فضا مشکلات معلمان حل نخواهد شد و فقط صورت مسئله پاک خواهد شد. عده‌ای هم فکر می‌کنند می‌توانند معلمان را بترسانند که دیگر دست به اعتراض نزنند. این در حالی است که معملمان جانشان به لب رسیده است.

در ۴۳ سال بعد از انقلاب، مطالبات معلمان در اولویت هیچ دولتی نبوده است

کمیجانی می‌گوید: در ۴۳ سال بعد از انقلاب رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های معلمان در دستور کار و اولویت هیچ دولتی نبوده است و این مطالبات انباشته شده و باید در سطح کلان مدیریتی باید تصمیم درستی گرفته شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش باید بازداشت شوند

او می‌گوید: معتقدم عاملان اصلی که معلمان را به خیابان‌ها می‌کشانند، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت آقای رئیسی هستند و اگر قراراست کسی بازداشت، دستگیر و زندانی شوند، باید این دو نفر بازداشت و زندانی شوند؛ چرا که اگر این افراد کارشان را به خوبی انجام می‌دادند و صدای معلمان را می‌شنیدند و راه مذاکره و گفتگو را بر معلمان نمی‌بستند، کار به اعتراضات خیابانی کشیده نمی‌شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد۲۴، تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۰۵۴۰۷، www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین