پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
نماینده مردم زابل در مجلس ضمن اشاره به خشکسالی سیستان و بلوچستان و به خطر افتادن معیشت مردم گفت: دولت برای نگهداشت مردم به ویژه در مناطق مرزی هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده و این برنامه‌ها هیچ ربطی به افغانستان ندارد.
شعار سال: حبیب اله دهمرده در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح سوال خود مبنی بر اینکه چرا تاکنون دررابطه با رودخانه‌های مرزی ازجمله رودخانه هیرمند، علیرغم تذکرات فراوان، نطق‌ها ومکاتبات اقدام جدی صورت نگرفته است، از امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: فرمایشات شما خیلی خیلی هم فوق سری نبود و انس و جن بالاتر از این مطالب را بلد هستند البته برای توجیه برخی کار‌ها و کم کاری‌های شما از نظر روانی شاید تأثیرگذار بود.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به عنوان انبار غله آسیا معروف بود و در این خصوص دارای افتخارات فراوانی بوده است. علیرغم اقدامات خوب نظام جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها متأسفانه به دلیل عدم مدیریت فرصت‌ها و تهدیدها، مشکلاتی ایجاد شده که نه در شأن نظام جمهوری و نه در شأن مردم این دیار است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عمده فعالیت و اقتصاد معیشتی مردم سیستان و بلوچستان بر پایه کشاورزی و وابسته به آب رودخانه هیرمند است، اما متأسفانه استمرار دو دهه خشکسالی موجب شده تا مردم مرزنشین در شرایط سختی قرار گرفته و به بخش‌های دیگر مهاجرت کنند و این افزایش موج مهاجرت همانند یک سم مهلک برای کشور است.

دهمرده تأکید کرد: اگر همان بحث پیشگیری برای نگهداشت مردم در منطقه بر اساس برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت انجام می‌شد اکنون شاهد این مشکلات نبودیم، اما متأسفانه اراده‌ای برای اجرای آن‌ها وجود نداشت و این برنامه‌ها هیچ ربطی به افغانستان ندارد.

دهمرده ضمن اشاره به اینکه آب رودخانه هیرمند به مدت ۹ ماه در سال ۱۳۵۰ خشک شد، گفت: این موضوع موجب مهاجرت نیمی از مردم سیستان و بلوچستان به دشت گرگان شد و در سال ۱۳۵۱ شاهد قرارداد ظالمانه میان ایران و افغانستان بودیم که براساس آن باید ۲۶ مترمکعب در ثانیه یعنی ۷۲۰ میلیون مترمکعب در سال به ایران پرداخت می‌شد که افغانستان به این موضوع پایبند نبود.

وی ادامه داد: متاسفانه از این حادثه عبرت نگرفتیم بلکه برعکس آن نیز عمل کردیم و بند‌هایی را به این قرارداد اضافه کردیم و از سوی دیگر برخلاف تمام مطالب علمی مرز‌های سیستان و بلوچستان را از جمعیت خالی کردیم. مردم این استان به رودخانه هیرمند وابسته بوده و زندگی خود را از طریق کشاورزی و دامداری به روش سنتی زمان رستم پیش می‌برند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس تاکید کرد: سد کمال خان بر روی رودخانه توسط بدخواهان ایجاد و آن منطقه استراتژیک که به فرموده مقام معظم رهبری تنگه احد ایران است را خالی از جمعیت غیور و مرزداران عزیز کردند.

دهمرده بیان کرد: برای برون رفت از این وضعیت که قابل پیش بینی بود ما پیوسته سوال و نشست‌هایی را با دولتمردان برگزار کردیم و متاسفانه وزیر امور خارجه در جلسه امروز در خصوص طرح و برنامه‌های خود مطالبی را بیان نکرد. ما از دولت قبل برای احیای دریاچه ارومیه کمال تشکر را داریم و مشخص شد در صورت وجود اراده همه چیز ممکن خواهد شد.

وی ادامه داد: دریاچه هامون در حال حاضر به عنوان هفتمین تالاب بین المللی تقریبا از نقشه جغرافیا پاک شده و دولت مشخص نکرده قرار است چه اقداماتی را انجام دهد. چرا اینقدر تبعیض وجود دارد و از خدا بترسید.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس تاکید کرد: اخیرا شنیده ام دادستان برای حقآبه رودخانه وزرای نیرو و امور خارجه را مکلف کرده که جای تشکر دارد، اگر چنین است لطف کنید برای رودخانه هیرمند نیز چنین دستوری را صادر فرمایید تا مرهمی بر آلام مردم این منطقه باشد.

دهمرده اظهار کرد: ناصرالدین شاه قاجار زمانی که موضوع تعیین مرز مطرح بود اعلام کرد اگر سیستان و بلوچستان از نقشه ایران حذف شود چگونه رویتان می‌شود شاهنامه را زیر بغل خود نگاه دارید. مردم مرزنشین سیستان امنیت را با پول معامله نمی‌کنند، اما ضرورت دارد برای نگاهداشت مرزنشینان روزانه حضور و غیاب و رقمی پرداخت شود.

وی اظهار کرد: برای پایان دادن به این وضع اسفبار باید برنامه‌هایی علمی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت که بعد از جلسات متعددی مورد موافقت سران قوا و دستگاه‌ها قرار گرفته به خوبی اجرایی شود البته در رابطه با آب پایدار مواردی قانونی مصوب و ردیف‌هایی در بودجه برای آن‌ها تعیین شده که باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰ تصویب شد که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر تسریع شود. دشمنان خبیث بدانند که مقام معظم رهبری و مسئولان هنر تبدیل تهدید به فرصت‌ها را دارند و به لطف خدا سیستان و بلوچستان بعد از خشک شدن اقیانوس‌ها که امری مهال است خشک خواهد شد.

دهمرده تصریح کرد: حقآبه ایران از افغانستان یک بسته جامع و کامل است که شامل برق، آب، گاز و ترانزیت می‌شود و هر دو کشور مجاز به استفاده از آن هستند و در این راستا از سال ۹۸ گازرسانی آغاز و امروز ایستگاه اصلی سیستان گازدار شده، راه آهن سیستان و بلوچستان نیز در سال ۹۷ دارای ردیف و شناسنامه شد و اکنون پیمانکاران مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: در زمینه برق نیز نیروگاه میل نادر در سال ۹۵ دارای ردیف شد و در راستای اشتغال مردم، منطقه آزاد سیستان مصوب شده که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر اجرایی شود. همچنین کارخانه مس، چوب و لاستیک در حال احداث بوده و باید هرچه زودتر تکمیل شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس تاکید کرد: از فرمایشات وزیر امور خارجه قانع نشدم و خواستار اجرای بسته‌ای هستم که طی مدت طولانی با ظریف وزیر امور خارجه دولت قبل آن را تدوین کرده ایم. این موضوع خیلی ربطی به رودخانه هیرمند ندارد و باید هرچه سریع‌تر این بسته پیگیری شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۹۹۶۴۹، www.icana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
دولت کدوم برنامه هاش رو اجرا کرده که بخواد در مورد سیستان اجرا کنه!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین