پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
نخستین فاز کارخانه سیلیکون متال بروجرد با تولید فلز سیلیسیوم با خلوص ۹۹ درصد قرار بود که با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال تا پایان ۱۳۹۱ به بهره‌برداری برسد. به‌خلاف وعده مظاهری مجری وقت شهرک صنعتی نانوتکنولوژی و سیلیکون ایران فاز نخست این کارخانه در سال ۱۳۹۱ افتتاح نشد و احداث این فاز پنج سال طول کشید تا با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورو در بهمن ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد. فاز نخست کارخانه سیلیکون متال بروجرد با ظرفیت تولید حدود ۱۷ هزار تن سیلیکون متال به‌مدت چهار سال فعال بود، اما این پروژه به‌دلیل نبود تسهیلات و سرمایه لازم از سوی سرمایه‌گذار در سال ۱۴۰۰ تعطیل شد و بیش از ۲۰۰ کارگر بیکار شدند.
شعار سال: شهرستان بروجرد به‌دلیل معادن غنی سیلیس مورد توجه سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه سیلیکون و تولید فرآورده‌های این ماده قرار گرفته است، به‌همین منظور عملیات اجرایی کارخانه سیلیکون متال در پنج فاز و زمینی به‌وسعت ۸۰ هکتار در این شهرستان سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

کاربرد سیلیکون متال در زمینه‌های آلومینیوم، صنایع شیمیایی، فولاد، شیشه‌سازی، صنعت فولاد و الکترونیک است و کشور با راه‌اندازی کارخانه سیلیکون متال بروجرد جزء ۵ کشور برتر دنیا در زمینه ایجاد شهرک‌های متمرکز سیلیکون قرار می‌گیرد.

نخستین فاز کارخانه سیلیکون متال بروجرد با تولید فلز سیلیسیوم با خلوص ۹۹ درصد قرار بود که با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال تا پایان ۱۳۹۱ به بهره‌برداری برسد. به‌خلاف وعده مظاهری مجری وقت شهرک صنعتی نانوتکنولوژی و سیلیکون ایران فاز نخست این کارخانه در سال ۱۳۹۱ افتتاح نشد و احداث این فاز پنج سال طول کشید تا با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورو در بهمن ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد.

فاز نخست کارخانه سیلیکون متال بروجرد با ظرفیت تولید حدود ۱۷ هزار تن سیلیکون متال به‌مدت چهار سال فعال بود، اما این پروژه به‌دلیل نبود تسهیلات و سرمایه لازم از سوی سرمایه‌گذار در سال ۱۴۰۰ تعطیل شد و بیش از ۲۰۰ کارگر بیکار شدند.
 
تعطیلی کارخانه سیلیکون متال بروجرد و بیکاری ۲۰۰ کارگر

یک افتتاح پرحاشیه

تعطیلی کارخانه سیلیکون متال بروجرد واکنش فرهاد زیویار استاندار لرستان را در پی داشت و او در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ گفت که فاز نخست این کارخانه در ۲ بخش احداث می‌شود که بخش نخست آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. او هم‌چنین اعلام کرد که شهرک سیلیکون متال بروجرد در پنج فاز تعریف شده است که فاز اول آن نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار لرستان در حالی از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی فاز نخست کارخانه سیلیکون متال در اسفند ۱۴۰۰ پرده برداشت که این کارخانه در سال‌های گذشته رنگ افتتاح نمایشی را به خود دیده بود تا حاشیه‌های افتتاح کارخانه سیلیکون متال همچنان جزو یکی از پرسروصداترین مطالبات مردم بروجرد و صنعت سیلیکون کشور باشد.

خانه‌نشینی کارگران

یکی از کارگران کارخانه سیلیکون متال بروجرد که به‌تازگی از کار بیکار شده است اظهار داشت: تقریباً یک سال در این کارخانه مشغول شده بودم، اما کارگران را به‌دلیل مشکلات مالی خانه‌نشین کردند.

وی افزود: اصلاً به کارگران توضیح ندادند که چرا باید کارخانه سیلیکون تعطیل شود، فقط گفتند "چون پول نداریم نمی‌توانیم حقوق بدهیم. "، و امید همه کارگران را ناامید کردند.

این کارگر با تأکید به اینکه همه کارگران کارخانه سیلیکون از کار بیکار شده‌اند و فقط نگهبان‌ها در این کارخانه مانده‌اند، عنوان کرد: چه‌کسی مسئول است و چه‌کسی باید پاسخ‌گوی خانواده‌های کارگران بیکارشده باشد؟

وی بیان کرد: روزگار بیکاری‌مان با دو فرزند و منزل استیجاری سخت می‌گذرد و مانده‌ام چه کنم، به ما گفتند "اگر می‌خواهید بروید اداره کار شکایت کنید و بیمه بیکاری بگیرید. "، مگر دریافتی از بیمه بیکاری همیشگی است؟

این کارگر با ابراز اینکه "نمی‌دانم عاقبت ما کارگران بیکارشده چه می‌شود که باید با درد و حسرت زندگی کنیم. "، اضافه کرد: کاش مسئولان هرچه زودتر مشکلات این کارخانه را رفع‌ورجوع کنند تا دوباره ما هم مشغول به کار شویم.

وی افزود: شرایط جسمی‌ام اجازه نمی‌دهد که کارگری ساختمان کنم. سرمایه و پس‌اندازی هم برای روبه‌راه کردن یک شغل جدید را ندارم، اصلاً کسی ما را درک می‌کند؟
 
تعطیلی کارخانه سیلیکون متال بروجرد و بیکاری ۲۰۰ کارگر

مشکلات کارخانه سیلیکون رفع شود

حجت‌الاسلام علی حسینی امام‌جمعه بروجرد داشت: اگر کارخانه سیلیکون متال با حمایت مسئولان و تسهیلات لازم دوباره فعال شود یک کار بزرگ در این شهرستان انجام گرفته است.

وی افزود: پروژه‌ای که برای آن بیش از یک‌هزار میلیارد هزینه شده و ششمین کارخانه بزرگ در دنیاست، حالا تعطیل شده است و مسئولان نباید به‌راحتی از کنار افتتاح این پروژه عبور کنند.

امام‌جمعه بروجرد با یادآوری اینکه تمام مواد اولیه برای تولید پنل‌های خورشیدی در کشور از خارج وارد می‌شود، افزود: خوشبختانه صفر تا صد مواد اولیه برای تولید پنل‌های خورشیدی در کارخانه سیلیکون متال تولید می‌شود و این یک امتیاز ویژه برای کشور است.

وی با تأکید به اینکه همه مسئولان باید برای راه‌اندازی مجدد فاز اول کارخانه سیلیکون تلاش کنند، عنوان کرد: مشکلات نباید مانع ادامه فعالیت این کارخانه شود.

نیاز به وام ۲۵۰ میلیاردتومانی

حسینی با اشاره به نارضایتی کشاورزان و روستاییان مجاور کارخانه سیلیکون خاطرنشان کرد: تعدادی از کشاورزان این منطقه گله‌مند هستند که چرا این کارخانه در نزدیکی زمین‌های زراعی احداث شده است، آن‌ها برای احداث این کارخانه از زمین‌های کشاورزی خود که منبع درآمدشان بوده گذشته‌اند تا به رونق اقتصاد در منطقه کمک شود.

وی بیان کرد: مسئولان باید پیگیر مسئله کشاورزان شوند تا حقی از آن‌ها ضایع نشود و به‌صورت کامل باید مبلغ زمین‌های کشاورزان پرداخت شود.

امام جمعه بروجرد با تأکید به اینکه بیش از ۲۰۰ نفر کارگران سیلیکون متال به‌دلایل غیرموجه از کار بیکار شده‌اند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار این پروژه دیگر توان مالی برای ادامه کار ندارد و نیازمند وام ۲۵۰ میلیارد تومانی است تا بتواند این پروژه را نجات دهد.
 
تعطیلی کارخانه سیلیکون متال بروجرد و بیکاری ۲۰۰ کارگر

تأمین اعتبار در پیچ‌وتاب بانک

عبدالعلی گیوکی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد نیز اظهار داشت: فعالیت شهرک کارخانه سیلیکون متال با توجه به مشکلات تأمین برق در کشور و نیاز به سلول‌های خورشیدی ضروری است.

وی با بیان اینکه تأمین اعتبار از مشکلات اصلی کارخانه سیلیکون متال بروجرد است که باید برنامه‌ای برای اعطای تسهیلات به این کارخانه در نظر گرفته شود، افزود: این کارخانه برای تأمین اعتبار لازم با بانک ملت دچار مشکلاتی شده است، در مان حاضر برای رفع مشکلات این کارخانه جلسات و نشست‌هایی داشته‌ایم که امید داریم به‌زودی موانع برطرف شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد عنوان کرد: اگر اعتبار لازم برای کارخانه سیلیکون متال که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است، از سوی بانک ملت پرداخت شود، مجددً شروع به‌کار می‌کند و ۸۰ درصدی که از کار بیکار شده‌اند، دوباره مشغول به کار می‌شوند.

وی با ابراز اینکه "تعدادی از کارگران کارخانه سیلیکون در سامانه اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری خود ثبت‌نام کرده‌اند که در حال رسیدگی به این مسئله هستیم"، بیان کرد: اکثر کارگرانی که مشکل انضباطی نداشته باشند با برطرف‌شدن مشکلات مالی دوباره مشغول به کار می‌شوند.

گیوکی گفت: اگر مشکلات کارخانه سیلیکون بروجرد رفع شود و اعتبارات لازم برای شروع مجدد تأمین شود، این کارخانه ظرفیت و گنجایش ۷۰۰ کارگر را دارد.
 
تعطیلی کارخانه سیلیکون متال بروجرد و بیکاری ۲۰۰ کارگر

سنگ‌اندازی یک مسئول مانع راه‌اندازی کارخانه

پیگیری‌ها نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های استاندار، فرماندار و عباس‌گودرزی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، یکی از مسئولان ارشد بروجرد با سنگ‌اندازی و جوسازی مانع اصلی در راه‌اندازی مجدد کارخانه سیلیکون متال این شهرستان است.

این مسئول که در ماه‌های اخیر حاشیه‌های زیادی داشته است به‌جای تلاش برای حل مشکلات مردم بروجرد در امور مسئولان اجرایی این شهرستان دخالت کرده و بیشتر دنبال کار‌های تبلیغاتی ـ انتخاباتی است و هم‌اکنون با ارائه گزارش غیرواقعی به سرمایه‌گذار سبب دلسردی وی شده است. مردم از دستگاه‌های نظارتی مطالبه دارند که جلوی سنگ‌اندازی‌ها در افتتاح کارخانه سیلیکون بروجرد گرفته شود و به‌طور قاطع با کارشکنی‌های این مسئول برخورد کنند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۷۰۸۲۴۶، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین