پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
بعد از گذشت دو سال و برگزاری همگانی مراسم حج، سازمان حج و زیارت با استفاده از ارز خریداری شده در سال ۹۸ اقدام به اعزام زائران خواهد کرد و در واقع ارز جدیدی به زائران امسال حج اختصاص پیدا نخواهد کرد. سازمان حج و زیارت برای حل این مشکل که هزینه‌ای حدودا ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی را به زائران تحمیل می کرد، درخواست اختصاص ارز ارزان یا نیمایی نکرد. راهکار سازمان حج و زیارت کنترل قیمت‌ها، کاهش اعزام عوامل و همچنین بهره‌گیری از هتل‌های ارزان قیمت‌تر برای اسکان زائران بود.
شعار سال: شیوه تامین ارز، واکسن، اقدام غیرمتعارف عربستان سعودی در افزایش هزینه هر زائر و ... از مسائلی بود که زائران پس از دوسال وقفه برای اعزام با آن روبرو شدند و البته مسئولان برای هریک از این موضوعات تدابیری را در دستور کار قرار داده اند.

پرداخت و تامین ارز مورد نیاز زائران برای شرکت در این مراسم مذهبی یکی از مسائلی است که با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

زائرانی که امسال بعد از دو سال برگزاری محدود مراسم حج، به این سفر معنوی اعزام می‌شوند در سال ۹۸ و پیش از همه گیری کرونا، برای شرکت در حج سال ۹۹ باید ضمن تکمیل وجه ارزش دلاری مراسم حج را واریز می‌کردند؛ قیمت دلاری اعلام شده برای مراسم حج سال ۹۹ در آن زمان از سوی عربستان حدود ۳۲۰۰ دلار اعلام شده بود.

سازمان حج و زیارت در آن دوره به دلیل افزایش ارزش دلار در بازار آزاد (حدود ۱۳ هزار تومان) از دولت درخواست مساعدت کرد و دولت وقت نیز دستور داد که به زائران ارز نیمایی (۹ هزار تومانی در سال ۹۸) اختصاص پیدا کند.

زائران متقاضی اعزام نیز همین مبلغ را با ارز نیمایی به حساب سازمان حج و زیارت واریز کردند و دلار لازم برای پرداخت هزینه‌های حج آن‌ها توسط سازمان حج و زیارت با قیمت دلار نیمایی خریداری شد.

همه گیری کرونا در سال ۹۹ اعزام زائران را ملغی و به بعد از پایان همه گیری کرونا موکول کرد و در واقع دلار خریداری شده برای اعزام زائران نیز در حساب سازمان حج و زیارت باقی ماند.

حالا بعد از گذشت دو سال و برگزاری همگانی مراسم حج، سازمان حج و زیارت با استفاده از همان ارز خریداری شده در سال ۹۸ اقدام به اعزام زائران خواهد کرد و در واقع ارز جدیدی به زائران امسال حج اختصاص پیدا نخواهد کرد.

سازمان حج و زیارت برای حل این مشکل که هزینه‌ای حدودا ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی را به زائران تحمیل می‌کرد، درخواست اختصاص ارز ارزان یا نیمایی نکرد.

راهکار سازمان حج و زیارت کنترل قیمت‌ها، کاهش اعزام عوامل و همچنین بهره‌گیری از هتل‌های ارزان قیمت‌تر برای اسکان زائران بود.

بر همین اساس زائران به جای پرداخت هزینه ۴۵ میلیون تومانی هزینه‌ای بین ۷ تا ۱۱ میلیون تومان را پرداخت کرده‌اند.

مجموع اطلاعات فوق نشان می‌دهد که دولت سیزدهم هیچ ارز ارزان قیمتی را برای برگزاری حج امسال اختصاص نداده است و کلیه هزینه‌ها در سال ۹۸ توسط زائران اعزامی پرداخت و حتی هزینه ناگهانی اضافه شده نیز توسط خود زائران و با تدبیر مورد اشاره سازمان حج و زیارت پرداخت شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۸۳۸۱۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
0
پس فقط می گیم خوش بحالشون دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین