پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: اگر نهاد‌های نظارتی که چشم مجموعه هستند فریب بخورند، خوب نبیند و چشمانشان را ببندند و یا حواسشان را جمع نکنند باعث می‌شود متخلفان کارشان را پیش ببرند.
شعار سال: داود گودرزی در پنل شفافیت و مبارزه با فساد در شهرداری تهران که در سالن آمفی‌تئاتر نمایشگاه شهر‌های خواهر خوانده و توانمندی مدیریت شهری در بوستان گفتگو برگزار شد؛ طی سخنانی اظهار کرد: ما در مبارزه با فساد دو مسیر را دنبال کرده‌ایم؛ هم به گذشته پرداختیم و هم آینده را مورد بررسی قرار دادیم.

گودرزی گفت: پرداختن به گذشته به شناخت ما کمک کرد که چه اتفاقاتی در شهرداری افتاده و منشأ فساد و تخلفات کجاست و فساد در چه زمینه‌هایی بیشتر وجود دارد؛ لذا ما گذشته را بررسی کردیم برای اینکه بدانیم برای آینده باید چه کار کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد، استراتژی و تمرکز اصلی سازمان بازرسی روی آینده است، تصریح کرد: در این مسیر توانستیم تقریباً ۱۲۰ گلوگاه فساد را شناسایی کنیم با این نگاه که هوشمندی در این است که آینده را به گونه‌ای طراحی کنیم که فساد کمتری داشته باشیم و بعد بتوانیم در اولویت دوم به گذشته بپردازیم و تخلفاتی که در گذشته صورت گرفته است را مورد بررسی قرار دهیم.

گودرزی افزود: در بحث فساد یک سه‌ضلعی وجود دارد؛ یک بخش خصوصی داریم که لزوما فاسد نیست و می‌خواهد کار کند، آن چیزی که برای او مهم است مسئله سود بیشتر و مدیریت زمان است، بدین معنا که بخش خصوصی معمولا دنبال سود بیشتر در زمان کمتر است و برای این منظور ممکن است به ضلع دوم که همان بدنه اجرایی و دستگاه‌های مدیریتی است مراجعه و پیشنهاداتی را مطرح کند و این مراوده بین بخش خصوصی و بخش اجرایی گا‌ها دو طرفه می‌شود و به سایر بخش‌ها نیز رسوخ می‌یابد.

رئیس سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: در این سه ضلعی، کار آنجا خطرناک است که بدنه نظارتی، امنیتی و قضایی به‌عنوان ضلع سوم بخواهد در این معادله غلط سهم داشته باشد.

گودرزی تاکید کرد: اگر نهاد‌های نظارتی که چشم مجموعه هستند فریب بخورند، خوب نبیند و چشمانشان را ببندند و یا حواسشان را جمع نکنند باعث می‌شود متخلفان کارشان را پیش ببرند.

وی در ادامه به حوزه‌هایی که در شهرداری از ظرفیت بیشتری برای تخلف برخوردارند اشاره و بیان کرد: یک بخشی از تخلفات در حوزه شهرسازی است؛ این تخلفات می‌تواند مربوط به دریافت پروانه تخریب و نوسازی یا ساخت پروژه و یا در طرح‌های مشارکتی باشد.

رئیس سازمان بازرسی، امور مالی، قراردادها، واگذاری‌ها و برون‌سپاری‌ها را یکی دیگر از حوزه‌هایی دانست که امکان زد و بند و تخلف در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه منابع انسانی نیز بحث انتصابات، انتخاب و گزینش مدیران می‌تواند با تخلفاتی همراه باشد.

هدف اصلی از بین بردن زمینه‌های فساد است و برای این کار زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده است

گودرزی با اشاره به ایجاد برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای مبارزه با فساد و تخلف در شهرداری، عنوان کرد: اینکه بگوییم می‌خواهیم فساد را به صفر برسانیم حرف سخت و غیر قابل امکان است، اما رویکرد و هدف اصلی ما از بین بردن زمینه فساد و پیشگیری از فساد است تا امکان وقوع فساد را از بین ببریم و برای این کار هم زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم.

وی احیاء و بروز رسانی ستاد سلامت اداری و مبارزه با فساد را یکی از اقدامات سازمان بازرسی در بحث مبارزه با فساد بیان کرد و افزود: اصلاح فرآیند‌ها، رویه‌ها، ساختار‌ها و دستورالعمل‌ها و همچنین چابک سازی و شفاف‌سازی این موضوعات در این ستاد دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی توجه به معنای درست واژه شفافیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی واژه شفافیت مطرح می‌شود بلافاصله باید به این سوال پاسخ دهیم که چه چیزی را برای چه کسی و چگونه می‌خواهیم شفاف کنیم؟

داده‌های سامانه شفافیت باید متناسب با نیاز‌های هر بخش باشد

گودرزی با تاکید بر اینکه داده‌های سامانه شفافیت باید به صورت دسته‌بندی شده و متناسب با نیاز‌های هر بخش باشد، اظهار کرد: بخشی از داده‌هایی که بر روی سایت شفافیت قرار می‌گیرد، اطلاعاتی است که مردم به عنوان دریافت کنندگان خدمات به آن نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک بخش دیگری از این شفافیت برای دستگاه‌های اجرایی است تا از یکدیگر خبر داشته باشند و یک بخش هم دستگاه‌های نظارتی هستند که باید در جریان آن قرار گیرند.

گودرزی در ادامه به شکل‌گیری شبکه ناظرین مردمی در سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: ما قائل به این هستیم که اگر قرار باشد نظارت به درستی در کشور انجام شود باید این چهار نظارت که در دنیا تعریف شده است؛ یعنی نظارت حاکمیت بر حاکمیت، حاکمیت بر مردم، مردم بر حاکمیت و مردم بر مردم را به درستی پیاده کنیم.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: ما در بحث شبکه ناظرین، بخش نظارت مردم بر حاکمیت را مورد توجه قرار داده و بر هوشمندسازی نظارت و کاهش نقش انسان تا حد امکان تاکید داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در همین راستا سامانه ۱۳۷ پلاس را راه‌اندازی و فضای مجازی آن را هم تقویت کردیم تا هر شهروندی به راحتی بتواند پیام خود را انتقال دهد و ما آن را در حداقل زمان ممکن و با دقت بالا پیگیری کنیم.

امروز بیشتر از هر زمانی فرصت برای بیان نکات و ایده‌ها فراهم است

گودرزی یکی دیگر از اقدامات انجام شده را اصلاح ساختار هیئت تخلفات، ایجاد اصلاحات در کمیته تلفیق سازمان بازرسی و همچنین اصلاح و بازنگری لایحه صیانت از گزارشگران فساد عنوان کرد و افزود: اگر فردی بخواهد به مجموعه‌های نظارتی مثل بازرسی و حراست گزارش تخلف را بدهد و با آن‌ها برخورد صورت گیرد، این موضوع را خط قرمز خود قرار داده‌ایم و پای کار ایستاده‌ایم و از گزارشگران فساد حمایت و صیانت می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی در پایان با بیان اینکه امروز بیشتر از هر زمان دیگری زمینه و فرصت برای بیان هر حرف، نکته و ایده‌ای فراهم است و ما نیز در مسیر مبارزه با فساد جدی و مصمم هستیم، ادامه داد: ما در شهرداری پرسنل سالم و دغدغه‌مند کم نداریم و همه تلاشمان این است تا بتوانیم شهرداری را به یک مجموعه پاک، سالم و اثرگذار تبدیل کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۵۲۷۳۶، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین