پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
رضا روستا آزاد باید جزء معدود افرادی دانست که نه‌تنها در حوزه علمی توانسته بود در زمره چهره‌های مطرح کشور و دنیا قرار بگیرد، بلکه در حیطه اجرا هم دستی بر آتش داشت و حضور ۴ ساله‌اش در دانشگاه صنعتی‌شریف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های صنعتی کشور را باید اوج فعالیت‌های اجرایی او تلقی کرد. روستاآزاد روز گذشته درگذشت. روستاآزاد البته در کنار فعالیت‌های علمی و اجرایی، موضع‌گیری‌های منصفانه‌ای در برهه‌های مختلف داشت. او تلاش می‌کرد تا در بزنگاه‌های مختلف سیاسی کشور، در کنار نقد‌هایی که به وضعیت موجود دارد، اما از مسیر تقوا و انصاف خارج نشده و با در نظر گرفتن شرایط کشور، به نقد موضوع مورد نظر بپردازد؛ نقد‌هایی که در برخی موارد به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آمد.

شعار سال: «رضا روستاآزاد؛ رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف درگذشت.» این خبری بود که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. او را باید جزء معدود افرادی دانست که نه‌تنها در حوزه علمی توانسته بود در زمره چهره‌های مطرح کشور و دنیا قرار بگیرد، بلکه در حیطه اجرا هم دستی بر آتش داشت و حضور ۴ ساله‌اش در دانشگاه صنعتی‌شریف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های صنعتی کشور را باید اوج فعالیت‌های اجرایی او تلقی کرد. روستاآزاد که در زمان مرگ ۶۱ سال داشت، نقش غیرقابل انکاری در حمایت و پیشرفت دانشمندی مانند شهید احمدی‌روشن داشت، فردی که توانست در مدت زمان حضورش در سازمان انرژی اتمی اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.

کارنامه علمی روستاآزاد

روستاآزاد تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان شماره دو خوارزمی در بهارستان تمام کرده بود و درست در بحبوبه انقلاب اسلامی توانست با رتبه ۲۷ وارد دانشگاه شود. ورودی که به دلیل علاقه‌اش به نفت آن را بر سر کلاس‌های مهندسی شیمی کشاند، البته همزمانی دانشجو شدن او با انقلاب فرهنگی، مدتی او را از درس و دانشگاه دور کرد. رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف در هر ۳ مقطع تحصیلی جزء فارغ‌التحصیلان برتر بود و در دوران حیات علمی‌اش کارنامه پرکاری را از خود به جای گذاشت. به سرانجام رساندن ۳۹ پروژه پژوهشی، چاپ ۴۳ مقاله در نشریات داخلی و خارجی، ارائه ۶۸ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی را باید گوشه‌ای از این فعالیت‌ها دانست. او همچنین به‌عنوان استادراهنما و استاد مشاور در ۸۰ پایان‌نامه مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی نیز حضور داشته که در میان همه این فعالیت‌ها، شاید مهم‌ترین آن را بتوان هدایت پروژه مقطع کارشناسی شهید مصطفی احمدی‌روشن دانست.

دهه ۷۰؛ آغاز حضور روستاآزاد در دانشگاه صنعتی‌شریف

روستاآزاد که حتی بعد از اتمام مسئولیتش به‌عنوان رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف، باز به‌عنوان یکی از اعضای خانواده شریف فعالیت‌های علمی‌اش را دنبال کرد، به گفته خودش در سال ۱۳۷۲ در این دانشگاه استخدام شد؛ استخدامی که مسیری برای حضور او در سمت‌های مختلف مسئولیتی بود. او خودش درباره حضور در مسند‌های مختلف مدیریتی این دانشگاه این‌طور گفته بود: «حضور در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه شریف را به‌تدریج و پله‌به‌پله تجربه کردم. ابتدا معاون دانشجویی شدم. بعد رئیس مرکز بیوشیمی، سپس ریاست دانشکده، بعد معاون پژوهشی و درنهایت ریاست دانشگاه شدم.»، اما انتخاب او به‌عنوان رئیس این دانشگاه که در ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ از سوی کامران دانشجو، وزیر وقت علوم دوران محمود احمدی‌نژاد رقم خورد با دیگر انتصابات یک تفاوت اساسی داشت؛ چراکه او مستقیما با حکم وزیر به این سمت انتخاب شده بود و تا سال ۹۳ در این مسئولیت باقی ماند.

موضع‌گیری علیه وزیر وقت علوم دلیل کنار گذاشتن روستاآزاد از ریاست دانشگاه شریف

روستاآزاد البته در کنار فعالیت‌های علمی و اجرایی، موضع‌گیری‌های منصفانه‌ای در برهه‌های مختلف داشت. او تلاش می‌کرد تا در بزنگاه‌های مختلف سیاسی کشور، در کنار نقد‌هایی که به وضعیت موجود دارد، اما از مسیر تقوا و انصاف خارج نشده و با در نظر گرفتن شرایط کشور، به نقد موضوع مورد نظر بپردازد؛ نقد‌هایی که در برخی موارد به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آمد. یکی از مهم‌ترین موضع‌گیری‌هایش را می‌توان درمقابل رضا فرجی‌دانا، وزیر اسبق علوم در موضوع دانشجویان بورسیه‌ای دانست. او در ۱۶ شهریور ماه ۹۳ با تصمیم محمدعلی نجفی، سرپرست وقت وزارت علوم از دانشگاه شریف رفت و جای خود را به محمود فتوحی داد، اتفاقی که در همان برهه رسانه‌ها، دلیلش را انتقاد روستاآزاد از فرجی اعلام کرده بودند. روستاآزاد رسانه‌ای کردن اسامی دانشجویان بورسیه‌ای را کار خطایی دانسته و خسارت آن را از اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی هم بیشتر دانسته بود.

زمستان ۹۶ بود که روستاآزاد دچار سکته مغزی شد و چند هفته‌ای از فعالیت‌های علمی فاصله گرفت. سکته‌ای که روستاآزاد، دلیلش را ۱۰ سال کار پرفشار در دانشگاه و خارج از دانشگاه دانسته بود و عوارضش نیز تا پایان عمر با او باقی ماند. او روز گذشته بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

پیکر مرحوم روستا آزاد در دانشگاه شریف تشییع شد
 
مرحوم رضا روستا آزاد رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، روز گذشته پس از یک‌دوره بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درگذشت. مراسم تشییع پیکر وی در میان غم و اندوه خانواده و جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه صبح امروز چهارشنبه ۲۰ مهر از مقابل دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
برای رضا روستا آزاد، مرد عملیات در میدان علم

برای رضا روستا آزاد، مرد عملیات در میدان علم

برای رضا روستا آزاد، مرد عملیات در میدان علم

برای رضا روستا آزاد، مرد عملیات در میدان علم

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: 74781، farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین