پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۹۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر پیچیده و حساس بودن حکمرانی و مدیریت فرهنگی و نیاز آن به مدیران آشنا به ظرایف این حوزه گفت: برنامه‌های فرهنگی مبتنی بر مدیریت فرهنگی باید به نحوی اجرا شود که جامعه را دچار التهاب، دوقطبی و شکاف نکرده و انسجام و وحدت ملی را تقویت و رابطه حاکمیت و مردم را نزدیک‌تر کرده و به افزایش اعتماد عمومی بینجامد.
شعار سال: محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره الزامات حکمرانی فرهنگی و اجزای مهم مدیریت فرهنگی گفت: ظریف‌ترین، حساس‌ترین، تخصصی‌ترین و استراتژیک‌ترین وظیفه دولت‌ها در حوزه فرهنگ است و این حوزه حتی از اقتصاد و سیاست نیز ظریف‌تر است ولذا مدیریت فرهنگی کار هر کسی نیست و نیازمند مدیری با ویژگی‌های خاص است.

وی افزود: متأسفانه در جامعه و میان مسئولان اینگونه تلقی می‌شود که مدیریت در حوزه فرهنگ کار آسانی است در حالی که مدیران فرهنگی باید هوش بالاتری نسبت به سایر مدیران داشته باشند، زیرا درک مسائل و تحولات انسانی و پیچیدگی‌های مسائل اجتماعی بسیار پیچیده‌تر از مسائل فنی، عمرانی، پزشکی و اتمی است.
 
الزامات حکمرانی فرهنگی برای جلوگیری از دوقطبی‌سازی در جامعه + صوت
ویژگی مدیر فرهنگی

عباس‌زاده مشکینی اظهار کرد: از آنجا که انقلاب اسلامی یک انقلاب مبتنی بر تحول فرهنگی بود و پیام اسلام هم انسان‌سازی به مثابه یک پیام فرهنگی است؛ لذا در نظام برخاسته از چنین انقلاب و مکتب فرهنگ‌پایه‌ای، مدیریت فرهنگی و اتخاذ برنامه‌های تربیتی و انسان‌ساز نیازمند مدیرانی است که درک درست و دقیقی از حوزه فرهنگ داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» (بى‏ تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏ ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود.) در واقع ما اگر بخواهیم ذکر را توسعه و نشر دهیم باید بدانیم که خداوند چه شیوه و قاعده‌ای را برای حفظ و توسعه ذکر مدنظر قرار داده یا حکمرانی نبوی و علوی در امر به معروف و نهی از منکر، ارتباط حکومت با مردم و برخورد با خطا‌ها و اشتباهات مردم چه برنامه‌ای دارد؛ آیا شیوه اسلام و حکمرانی نبوی و علوی بزرگ‌نمایی خطای مردم است یا رویکرد دیگری را دنبال می‌کند و ما باید این شیوه و قاعده را برای مدیریت فرهنگی استخراج کرده و براساس آن برنامه‌ریزی فرهنگی انجام دهیم.

نشر مکتب علوی با عمل به مسلک علوی

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: اگر دنبال تبلیغ مکتب علوی هستیم باید مسلک علوی را بفهمیم و این مکتب جز با اجرای این مسلک نشر و توسعه پیدا نمی‌کند. رهبر معظم انقلاب هم به خوبی مؤلفه مهم حکمرانی فرهنگی و مدیریت فرهنگی را بار‌ها بیان فرموده‌اند که آن انجام هنرمندانه و فنی برنامه‌ها در این حوزه است؛ به این معنا که برنامه‌های فرهنگی مبتنی بر مدیریت فرهنگی باید به نحوی اجرا شود که جامعه را دچار التهاب، دوقطبی و شکاف نکرده و انسجام و وحدت ملی را تقویت و رابطه حاکمیت و مردم را نزدیک‌تر کرده و به افزایش اعتماد عمومی بینجامد.

تعداد بازدید : 3
 
وی با اشاره به فریضه امر به معروف و نهی از منکر به منزله یکی از ابعاد و ارکان مهم حکمرانی فرهنگی گفت: مسئولان فرهنگی باید شناخت درستی از ماهیت و واقعیت این فریضه داشته باشند و این مستلزم استفاده از عناصر فرهنگ‌شناس است که برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی راهکار‌های فرهنگی و اقناعی ارائه دهند و لذا آن عنصر فرهنگی ابتدا باید خودساخته باشد.

رصد دقیق شیوه‌های اجرای مسائل فرهنگی

عباس‌زاده مشکینی در پاسخ به سؤالی درباره آسیب‌های استفاده از راهکار‌های پلیسی و سلبی در موضوعات فرهنگی به ویژه از سوی نهاد‌های فرهنگی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر ما در حوزه فرهنگ و ارزش‌ها از شیوه خاصی استفاده می‌کنیم باید آثار و نتایج اجرای این شیوه را در توسعه یک ارزش در جامعه به صورت مستمر بررسی و رصد کنیم تا در صورت نتایج نامطلوب این شیوه را کنار بگذاریم و از روش‌های به روز و متناسب با تحولات جامعه استفاده کنیم.
 
الزامات حکمرانی فرهنگی برای جلوگیری از دوقطبی‌سازی در جامعه + صوت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ویژگی کار فرهنگی این است که کار با دل است و امر به معروف و نهی از منکر هم باید بر دل‌ها اثر بگذارد و کار با دل‌ها هم ظرافت خاصی می‌خواهد. طبق آموزه‌های دینی دل و قلب مؤمن عرش خداست و برای ورود به آن باید اجازه گرفت و هنر ورود به دل را کسب کرد. در واقع باید اول به قلب و دل انسان‌ها ورود پیدا کرد تا بعد بتوان آن را هدایت و مدیریت کرد و این مبنا و مقدمه یک کار فرهنگی و ارزشی است. قطعا اگر این ملاحظات در نظر گرفته شود قطعا دل‌های جامعه با اجرای یک ارزش دینی همراه می‌شود.

اشکال اجرای قانون عفاف و حجاب

عباس‌زاده مشکینی در پاسخ به این سؤال که آیا مدیریت فرهنگی کشور در مسئله امر به معروف و نهی از منکر در ما‌ه‌های اخیر با منحصر کردن این فریضه به امر حجاب و در سطح حکومت به مردم آن را دچار آسیب و انحراف نکرده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در سطوح فردی و اجتماعی ملاحظات خاص خود را دارد و زمانی که به عنوان یک سیاست و کار حاکمیتی مطرح می‌شود ملاحظات و الزامات دیگری پیدا می‌کند که باید همه جهات و ابعاد آن را مد نظر قرار داد.

وی یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر همیشه از بالا به پایین نیست و اتفاقا باید بیشتر پایین به بالا باشد. امر به معروف و نهی از منکر از بالا به پایین به معنای اقدام ساختاری، نهادی و قانونمند است. در حوزه عفاف و حجاب این اشکال به مدیریت فرهنگی وارد است که با اینکه حدود ۳۰ دستگاه مسئول اجرای این قانون هستند و برای هر یک وظایفی تعیین شده، اما طبق گفته مسئولان همه دستگاه‌ها به جز نیروی انتظامی به وظایف خود عمل نکرده یا کوتاهی کرده‌اند، در حالی که این سؤال مطرح است که در یک مسئله فرآیندی که چندین دستگاه باید در کنار هم یک موضوع را به پیش ببرند، چطور می‌شود چند دستگاه به وظایف خود عمل نکنند و یک دستگاه دیگر به وظیفه خود عمل کند؛ این مانند افراد داخل اتاق عمل است که نمی‌توان گفت همه جز متخصص بیهوشی در اتاق عمل هستند و جراح بخواهد عمل را بر روی بدن بیمار انجام دهد و این نشدنی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: در واقع در کار‌های فرآیندی همه باید به وظیفه خود عمل کنند تا خروجی مطلوب از اجرای آن کار حاصل شود و اگر قرار است این کار فرآیندی به شکلی نادرست، بخشی و جزیره‌ای انجام شود اگر اصلا اجرا نشود حداقل آثار نامطلوب این نوع اجرای نادرست را نخواهد داشت.
 
تعداد بازدید : 2
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۰۹۱۰۶۸، iqna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
0
0
دو قطبی شدیم رفت. مرحله بعدی فردگرایی وها و منفعت طلبی ها و بی تفاوتی هاست و مرحله بعدی هم شبکه سازی. گلی به ریش جماعت امنیتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
اگه راست می گید تکلیف سه مسئله حضور زنان بعنوان رئیس جمهور، قاضی بودن زنان و اجتهاد زنان رو جواب بدید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین