پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
حدود 200 بیماری مرتبط با ناایمنی غذایی وجود دارد. عین الهی وزیر محترم بهداشت و درمان معتقد است که ایران در تمام شاخص‌های سلامت از جمله تولیدات غذایی سرآمد منطقه است؟ آقای عین الهی عزیز، بدلیل ناترازی بین درآمد و هزینه ها ،سو تغذیه یک واقعیت مسلم است. بخش کشاورزی هرچند بشکل سنتی و با وجود تمامی کم تدبیری های مدیریتی آقای ساداتی نژاد، توان تولید به حد کافی دارد، اما قیمت بالای پروتئین مردم را به سمت کربوهیدات گرایش داده و ناهمگنی تغذیه ای و تغذیه تکراری از مواد غذایی خاص ،مشکلات سلامتی را به زودی در کشور ایجاد می کند. حسب وظیفه رسانه در این خصوص هشدار می دهیم. نمی توانید شانه خالی کنید و بگویید تغذیه به شما ارتباطی ندارد. با موضع گیری فعال و ارایه گزارشات منظم و ارسال هشدار، می توانید بخش تولید محصولات کشاورزی و بخش اقتصاد را متوجه انحرافات و کم کاری ها کنید. ما به شما در خصوص سلامت روغن در کشور هشدار می دهیم. در خصوص باقیمانده کود و سم هشدار می دهیم. در خصوص کم توجهی به رعایت دوره کارنس سموم هشدار می دهیم ، سرمست به مسائل نگاه نکنید و غافل نشوید.

شعار سال :بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی غذا در سالن همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشته است که همایش روز جهانی غذا از سال ۸۶ برگزار می‌شود که نشان دهنده اهمیت موضوع ایمنی غذایی در کشور است. هفته گذشته در اجلاس مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مصر با حضور ۲۲ وزیر بهداشت از ۲۲ کشور حضور یافتیم که در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در همه شاخص‌های بهداشتی با فاصله زیاد نسبت به سایر کشور‌ها پیشتاز بود. بسیاری از بیماری‌های واگیر که برخی کشور‌های این منطقه درگیر آن هستند همچون سل و فلج اطفال تقریبا در ایران ریشه کن شده و در نشستی که درباره غذا برگزار شد، ایران بهترین شاخص‌ها را داشت و در فاصله زیادی با سایر کشور‌های این منطقه قرار می‌گرفت.در دیدار با وزرای بهداشت کشور‌های منطقه اعلام شد که این کشور‌ها در انتظار رونق صادرات محصولات ایرانی هستند و از آن‌ها استقبال می‌کنند. ایران قادر است در صادرات دارو و مواد غذایی حرف نخست را بزند؛ به ویژه آن که افزایش صادرات موجب خودکفایی بیشتر می‌شود و افراد را به تولید بهتر و افزون‌تر ترغیب می‌کند.

وی ادامه داد: برای توسعه سلامتی در جامعه توجه به سلامت غذا و سلامت هوا ضروری است. همه‌گیری کرونا نشان داد که یک ویروس از طریق انتقال هوایی تا چه حد می‌تواند آسیب رسان باشد و علاوه بر این مقوله‌ای که به خوبی می‌توان از عوارض آن پیشگیری کرد، غذاست. دسترسی آحاد مردم به غذای سالم، با کیفیت و مفید از تکالیف دولت هاست که می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

200 بیماری ناشی از ناایمنی غذایی و وزیری که فکر می کند سرآمد هستیم؟!

ضرورت توجه به سلامت و ایمنی غذایی مردم

عین اللهی بیان کرد، وزارت بهداشت وظیفه خود می‌داند مساله ایمنی و سلامت غذا را با جدیت دنبال کند. ما سازمان‌های مختلفی داریم که سازمان غذا و دارو با اختیارات قانونی کافی، از قدرتمندترین سازمان آنهاست و می‌تواند ایمنی و سلامت غذایی مردم را نظارت و پیگیری کند. این سازمان باید آلایندگی مواد غذایی و همچنین بیماری‌های منتقله از غذا را به حداقل برساند که در این مسیر اولین و مهم‌ترین گام آموزش همگانی است. آموزش سبک زندگی سالم به مردم و این که چه غذایی را به چه میزان و چگونه مصرف کنند بسیار مهم است و از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

عین اللهی افزود، خوشبختانه تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی معاونت غذا و دارو دارند که مجهز به آزمایشگاه‌های پیشرفته و مرجع است و مطابق قوانین موجود، کار پایش و نظارت بر تولید موادغذایی را به بهترین شکل انجام می‌دهند؛ به طوری که استاندارد‌های آن‌ها در منطقه و دنیا کم نظیر است و مرجع محسوب می‌شوند. این معاونت‌ها باید کوچکترین انحرافات از قوانین را گزارش کنند و شبکه بهداشت و شبکه غذا و دارو در کنار هم پایش ایمنی و سلامت غذایی را روزانه انجام دهند.

۲۰۰ بیماری ناشی از ناایمنی غذایی

عین اللهی افزود: ما باید علاوه بر افزایش کیفیت تولید مواد غذایی، شاخص‌های دیگری مثل مصرف نمک، قند و چربی‌ها را کاهش دهیم؛ چرا که این اقدامات موجب کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود. هدف ما این است که غذای مردم ایمن باشد؛ زیرا غذای ناایمن ۲۰۰ بیماری از بیماری‌های ساده گرفته تا سرطان‌ها را ایجاد می‌کند. سالانه حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان از غذای آلوده و ناایمن آسیب می‌بیننند و این بدین معنی است که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفر از این مساله دچار آسیب می‌شود. وی بر نقش مهم مواد غذایی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و افزود، سالانه ۱۱۰ میلیارد دلار در دنیا هزینه درمان بیماری‌های ناشی از غذای آلوده و ناایمن می‌شود. دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی متاثر از مصرف مواد غذایی ناسالم است و اگر مصرف مواد غذایی اصلاح شود، بسیاری از بیماری‌ها کنترل خواهد شد؛ مثلا با کاهش مصرف نمک می‌توان از فشار خون بالا جلوگیری کرد.

200 بیماری ناشی از ناایمنی غذایی و وزیری که فکر می کند سرآمد هستیم؟!

تامین سلامت، کاری جمعی و بین بخشی بوده و توجه به شاخص‌ها و مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بسیار مهم است. وزارت جهادکشاورزی یکی از دستگاه‌های اصلی در این عرصه است که خوشبختانه در سال جاری همکاری‌های بسیار خوبی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت شکل گرفته است. وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت خروج و تبدیل کشاورزی از حالت سنتی به مدرن و مکانیزه، افزود: با مدرن شدن کشاورزی، استفاده از سموم، آفت کش‌ها و کود‌های شیمیایی در تولیدات غذایی کشاورزی کاهش می‌یابد. عین اللهی بر افزایش صادرات مواد غذایی تاکید کرد و گفت: وزارت بهداشت از تولیدکنندگان مواد غذایی به صورت جدی پشتیبانی می‌کند، ولی در مقابل تخلفات و تقلبات به طور جدی می‌ایستد؛ زیرا سلامت مردم برای ما اهمیت بسیار دارد.

آقای عین الهی درست اشاره کرده اند و حدود ۲۰۰ بیماری مرتبط با ناایمنی غذایی وجود دارد. اما در مقابل، عین الهی وزیر محترم بهداشت و درمان معتقد است که ایران در تمام شاخص‌های سلامت از جمله تولیدات غذایی سرآمد منطقه است؟

200 بیماری ناشی از ناایمنی غذایی و وزیری که فکر می کند سرآمد هستیم؟!

آقای عین الهی عزیز، بدلیل ناترازی بین درآمد و هزینه‌ها، سو تغذیه یک واقعیت مسلم است. بخش کشاورزی هرچند بشکل سنتی و با وجود تمامی کم تدبیری‌های مدیریتی آقای ساداتی نژاد، توان تولید به حد کافی دارد، اما قیمت بالای پروتئین مردم را به سمت کربوهیدات گرایش داده و ناهمگنی تغذیه‌ای و تغذیه تکراری از مواد غذایی خاص، مشکلات سلامتی را به زودی در کشور ایجاد می‌کند. حسب وظیفه رسانه در این خصوص هشدار می‌دهیم. نمی‌توانید شانه خالی کنید و بگویید تغذیه به شما ارتباطی ندارد. با موضع گیری فعال و ارایه گزارشات منظم و ارسال هشدار، می‌توانید بخش تولید محصولات کشاورزی و بخش اقتصاد را متوجه انحرافات و کم کاری‌ها کنید. ما به شما در خصوص سلامت روغن در کشور هشدار می‌دهیم. در خصوص باقیمانده کود و سم هشدار می‌دهیم. در خصوص کم توجهی به رعایت دوره کارنس سموم هشدار می‌دهیم، سرمست به مسائل نگاه نکنید و غافل نشوید.


پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از برنا. منتشره در بیست پنجم مهرماه 1401. کدخبر: 1387480 . https://www.borna.news. 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
0
0
عکس آخرتون عشقه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین