شعار سال :به گزارش رسانهها از خوزستان، حوالی ساعت ۱۶ چهارشنبه چهارم آبانماه بخش دیگری از ساختمان متروپل در آبادان فروریخت. بر اساس مشاهدات برخی حاضران در محل حادثه، بخش پشتی این ساختمان در خیابان حلبیسازان(خیابان سعدی) فرو ریخت و به برخی از مغازهها و خانهها آسیب وارد کرد که به دلیل خالی بودن از سکنه به کسی آسیب وارد نشد. ولی در ریزش این بخش از ساختمان بر روی چند ماشین که یک زن میانسال درون خودروی پارک شده حضور داشت، ضمن ورود خسارات زیاد، باعث فوت نامبرده شد. از طرف دیگر، آمار مشخصی از مصدومان یا فوتیهای احتمالی بیشتر وجود ندارد. با ریزش ساختمان نیروهای امدادی در محل حاضر شدهاند تا ضمن بررسی حادثه عملیات امداد و نجات را انجام دهند.
مسعود کاظمی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت، حال دو مصدوم حادثه متروپل آبادان در بیمارستان مساعد است. وی بیان داشت که دو مصدوم حادثه ریزش بخشی از باقیمانده ساختمان متروپل به هنگام عملیات تخریب حوالی ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ به بیمارستان شهید بهشتی آبادان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند.
این خبری است که رسانه ها منعکس کرده اند. اما کسی نمی پرسد که چرا تخریب متروپل اینقدر طول کشید؟ نان تخریب متروپل قرار بود به جیب چه کسانی برود؟ آیا حسن گچکار که خرده کاری های ساختمان را انجام می دهد و تخریب بنا را هم پیمان می کند ، بهتر از برون سپایر به فلان نهاد و شرکت مثلا تخصصی نبود؟ روایت می کنند که حسن گجکار می تواند ظرف یک هفته ساختمان چهار طبقه را آوار برداری و تخریب کند . با این احتساب، حسن در یک ماه تا 45 روز می توانست ، متروپل را بدون خسارت به سطح زمین رسانده و اتمام کار می کرد. قصه حسن گچکار را گفتیم تا به رگ غیرت بعضی ها بر بخورد و دست از رفیق و رفیق بازی در فعالیت های توسعه ای کشور بکشند.
بررسی پیشینه روند آواربرداری از متروپل نشان می دهد که بنا بر اظهار معاون سازمان منطقه آزاد اروند، روند تخریب بقایای متروپل به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء محول شده است. خبرگزاری تسنیم در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ گزارش داد که تا آن تاریخ، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بهعنوان ۲۰ درصد پیشپرداخت مبلغ قرارداد به قرارگاه خاتمالانبیاء پرداخت شده است. در روز چهارشنبه 23 شهریور ، ریزش تاج و قسمتی از بخش میانی باعث مرگ کارگری 18 ساله شد. در تاریخ چهارشنبه 4 آبان ماه، ریزش متروپل باعث مرگ یک پیرزن و مصدومیت دو نفر شد.
اقبال جاودان پور مدیرعامل شرکت اروندان و مسئول عملیات تخریب سازهی متروپل اخیرا بیان داشته است که، حدود ۲۰ درصد باقی مانده این سازه ناپایدار ، طی ۱۰ روز آینده تخریب میشود.اگر سازه باقی مانده، پایداری لازم را داشته باشد ابتدا نخالههای موجود جمع آوری میشود و سپس سازه بجامانده را تخریب میکنیم.
محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس بیان داشته است که این ریزش براساس محاسبات بود و دقیقا در همان محل مشخص شده ریزش انجام گرفته، اما متاسفانه سنگی از ساختمان جدا شده و با یک خودرو که سرنشین آن یک خانم بوده برخورد کرده و منجر به فوت آن خانم شد. باید از آقای کوچی پرسید، تو دیگه چرا؟ نگاهی به تصاویر خودرو بیندازید. آیا باز معتقدید که سنگی جدا شده است؟ ما قصد قضاوت کارشناسی یا اتهام زدن نداریم، اما به شعور ما هم توهین نکیند.
این داستان مرگ و میر در متروپل تا به کی باید ادامه داشته باشد؟ جان آدمی گویا هیچ ارزشی ندارد؟ منتظر دریافت توضیحات شهرداری آبان، پیمانکار پروژه تخریب و سایر ذی نفعان ذی مدخلان در خصوص این حادثه و مرتبط با متروپل، هستیم. در صورت وقوع حادثه ای دیگر(خدای ناکرده)، از همین لحظه هشدار اطلاع رسانی ملی و پیگیری قضایی- حقوقی جهت متخلفان را می دهیم.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون