پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
مخبر، معاون اول رئیس جمهور پروژه راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را به عنوان یکی از قطعات خط ریلی استراتژیک چابهار- میلک- سرخس افتتاح کرد. با توجه به اینکه این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد تاکنون برای ساخت آن بیش‌از ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

شعار سال: مخبر ، معاون اول رئیس جمهور پروژه راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را به عنوان یکی از قطعات خط ریلی استراتژیک چابهار- میلک- سرخس افتتاح کرد. این خط ریلی به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اجرا شده و خط ریلی چابهار - زاهدان به طول ۶۴۰ کیلومتر به کارفرمایی دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم در حال ساخت است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد. این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس از آن برای ارتباط با کشور‌های آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشور‌های آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

راه آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمد‌های ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه گذاری برای فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود. راه‌آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می‌کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌کند.

بهره‌برداری از راه‌آهن زاهدان ـ خاش بعنوان استراتژیک‌ترین خط ریلی ایران پس از ۱۲ سال

توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشور‌های منطقه بویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاورد‌های ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.

قطعه هفت و هشت راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر از شهرستان خاش تا زاهدان که یکی از وعده‌های رییس جمهور در سفر شهریور ماه پارسال به سیستان و بلوچستان بود با اعتبار ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

با بهره‌برداری از راه آهن خاش - زاهدان امکان اتصال شهرستان خاش به شبکه ریلی سراسری فراهم شد و با افتتاح این طرح بزرگ توسعه راه‌های ارتباطی، ترانزیت کالا، رفت و آمد مسافران و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه توسعه‌ای به جنوب شرق کشور عملیات اجرایی خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس با وجود تحریم‌های ظالمانه شتاب گرفت. طرح ریلی چابهار - زاهدان یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است که می‌تواند بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند.

استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم افتتاح راه‌آهن خاش- زاهدان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژه‌های کشور در استان ساخت و راه‌اندازی راه آهن چابهار- زاهدان است.

حسین مدرس خیابانی ادامه داد، در این راستا عملیات ساخت این طرح در قالب هشت قطعه از سال ۹۲ آغاز شد و هم‌اینک با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی در حال تکمیل شدن است بطوریکه امروز قطعه هفت و هشت آن در محدوده خاش - زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر با فعال بودن ایستگاه‌های باری و مسافربری به بهره برداری رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد تاکنون برای ساخت آن بیش‌از ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سفر شهریور ماه پارسال رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان ۲۵۰ میلیون یور منابع مالی برای تکمیل این طرح ریلی پیش‌بینی شد.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص هفت هزار میلیارد تومان اعتبار طرح راه آهن چابهار- زاهدان بر اساس برنامه زمان بندی شده یعنی پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۱۹ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۸۰۲۰۹۹، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین