پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

شعار سال: معمولا شایعات زیادی پشت سر مداح‌ها است. اینکه درآمدشان از مداحی کردن آنقدر‌ها هست که برای کسب درآمد نیازی به کاری غیر از مداحی ندارند. قضاوتی که نه می‌توان آن را تایید کرد و نه تکذیب.

به گزارش هفته نامه حاشیه، اگر برخی مداحان دریافت وجوه سنگین برای روضه خوانی و مداحی را رد نمی‌کنند در عوض نمونه‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارند که به این کار عشق دارند و برایشان اصل نوکری مهم است به هر حال. مداح ها، جدای از وقتی که برای مجالس شان می‌گذارند، خارج از فضای حسینیه و هیئت، هر کدام برای خودشان کسب و کار دارند، کسب و کار‌هایی که در این گزارش به آن‌ها پرداخته ایم.

با شغل مداحان معـروف آشـنا شوید
۱- منصور ارضی

مشغول چه کاری است: در بازار پارچه فروش‌ها حجره دارد

منصور ارضی که سال‌ها است بسیاری از عزاداران با صدای او عجین شده اند علاوه بر اینکه مداح و روضه خوان صنف لباس فروش هاست، در کسب و کار هم اهل همین صنف است. در بازار پارچه فروش‌ها حجره دارد و اینطور که شنیده می‌شود، ابوالفضل بختیاری (داماش) که او هم از مداحان کشور است، علاوه بر کار‌های خودش، کمک دست پدرزن در این کار هم هست.

منصور ارضی بی تردید سیاسی‌ترین مداح کشور است و پامنبری هایش کمتر جلسه‌ای را به خاطر دارند که «حاجی» وسط روضه، گریزی هم به اتفاقات سیاسی کشور نزده باشد. اظهارات تند او علیه دولت خاتمی در طول هشت سال دولت اصلاحات، حمله به قالیباف و تشبیه او به عمر سعد، حملات تند او به اطرافیان محمود احمدی نژاد، طلب مرگ برای چهره‌های سیاسی (که اجالتا هاشمی رفسنجانی آخرین شان بوده) از جمله اظهارات جنجال برانگیز این مداح سرشناس کشور در طول سال‌های روضه خوانی اش بوده است.

۲- سعید حدادیان

مشغول چه کاری است: در دانشگاه مشغول است

سیاسی‌ترین مداح کشور (طبعا پس از منصور ارضی) در یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور مشغول به کار است. سعید حدادیان که به اظهارنظر‌های بعضا تند و سیاسی در جلسات روضه خوانی اش شهره است، خارج از حسینه و هیئت، در نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه تهران کار می‌کند و البته در همین دانشگاه هم برخی دروس مرتبط با معارف را تدریس می‌کند.

حدادیان معمولا به خاطر اظهارنظر‌های خاص خود پای ثابت رسانه‌های سیاسی است و در دولت محمود احمدی نژاد و با شکایت رحیم مشایی و دولت دهم، پایش به دادگاه هم باز شد. دولتی که البته از اظهارنظر‌ها و موضع گیری‌های سیاسی مداح‌ها به ویژه سعید حدادیان و منصور ارضی بیشترین استفاده را در ایام انتخابات برد و نهایتا کارشان به جایی رسید که این مداح، مشایی را عورت احمدی نژاد توصیف کرد.

۳- محمود کریمی

مشغول چه کاری است: سفال و بازار سنگ

چهره شماره یک این روز‌های هیئت‌های مذهبی، یکی از چهره‌های بازار سنگ هم هست. محمود کریمی که خودش می‌گوید «از خردسالی روی پای مرحوم کافی نشسته و روضه خوانده» در هیئت محمد طاهری و در کنار این مداح مشهور تهران معروف شد.

اولین مداحی‌ها با سبک «دو نفره» را هم تقریبا همین دو مداح در یکی از مجالس محمد طاهری باب کردند، سبکی که حالا اکثر جلسات مذهبی را درنوردیده و بچه هیئتی‌ها و البته آن‌هایی که شاید فقط محرم‌ها پایشان به هیئت‌ها باز می‌شود با مدل‌های دیگرش کمتر حال می‌کنند، سبک و سیاق دو نفره‌ای که بعد‌ها توسط دیگر مداحان نوظهور تقلید شد و نهایتا «حوسین حوسین» معروف (حسین حسین سابق!) را به وجود آورد، رویه‌ای که انتقادب رخی مراجع تقلید را هم به دنبال داشته است.

از این‌ها که بگذریم، کریمی گویا در بازار سنگ مشغولیت دارد و خودش هم گفته «در کار سفال هستم، تولید سفال و آجر». محمود کریمی پیش از اینکه در مداحی چهره شود، بنایی و نجاری و کارگری را هم تجربه کرده است.

حالا، اما «حاج محمود» در میان جوانان زیادی محبوب است و چهره‌های سرشناس سیاسی هم پامنبری هایش هستند. او نیز از بزرگانی است که کسب درآمد مداحان از مداحی را شایعه محض می‌داند.

۴- عبدالرضا هلالی

مشغول چه کاری است: تجارت چوب

از وقتی که رضا هلالی شیوه‌ای جدید در سینه زنی را باب کرد و حاج منصور ارضی از او تعریف کرد شاید ده سالی می‌گذرد. رضا هلالی از پرحاشیه‌ترین مداحان است و البته بخشی از حاشیه هایش را باید پای خصلت‌های «مردم و جماعتی» نوشت که از سرک کشیدن به زندگی خصوصی خلق الله لذت می‌برند که گویی این کار، کسب و کارشان است. فرقی هم نمی‌کند طرف بازیگر سینما و تلویزیون باشد یا خواننده و مداح.

هلالی هم چند سال پیش، چوب همین جماعت را خورد و آنچه در حریم خصوصی اش گذشته بود، سر از یک گوشی موبایل و نهایتا شبکه بلوتوث درآورد. هلالی که رشته حقوق را در مقطع کاردانی دنبال می‌کرد مثل بسیاری از هم صنفانش در عرصه مداحی، درس را نیمه تمام گذاشت و بیشتر وقتش را به مداحی اختصاص داد. بعد‌ها و با چهره شدن در این عرصه، کمی اوضاعش بهتر شدو حالا هم در حوالی میدان گمرک به تجارت چوب در حجره شخصی اش مشغول است. گویا در این تجارت با حیدر توکل از دیگر مداحان تهران شریک است و با هم در کار خرید و فروش چوب مشغول هستند.

۵- جواد مقدم

مشغول چه کاری است: تذهیب

جواد مقدم از نسل جدید مداحانی است که به خاطر استفاده از سبک و خواندن آهنگ‌هایی عجیب و غریب به سرعت چهره شد. وقتی می‌گوییم «آهنگ‌های عجیب و غریب» درباره زمانی صحبت می‌کنیم که گوش خلق الله به این مدل خواندن‌های امروزی عادت نکرده بود و حساسیتش به چنین بدعت‌هایی را از دست نداده بود.

آهنگ‌ها و سبک‌هایی که باعث شد پای «بزرگترها» و به قول قدیمی‌ها «پیرغلامان» از هیئت‌ها بریده شود و جای آن‌ها را جوانانی پر کنند که با سبک‌های «پاپ گونه» بیشتر حال می‌کنند و در تمام طول عزاداری و سینه زنی لحظه‌ای هم یک جا بند نمی‌شوند و دائم هروله می‌کنند.

جواد مقدم که برخی طرفدارانش او را مداح – هنرمند توصیف می‌کنند، خارج از هیئت هم به کار هنر مشغول است. او از معدود مداحان تحصیلکرده است و در دانشگاه آزاد، «هنر» خوانده. الان هم به کار تهذیب مشغول است و کارگاهی هم برای همین کار دارد. مقدم گاهی اوقات، کار‌های تهذیبش را در برخی نمایشگاه‌ها به نمایش می‌گذارد و در کسب و کار با محصولات هنری اش هم مثل مداحی اش جدی است.

۶- حسین سازور
مشغول چه کاری است: ساخت و ساز

حسین سازور از شاگردان منصور ارضی و از مداحان قدیمی کشور است. محمود کریمی، دیگر مداح سرشناس کشور در یکی از مصاحبه هایش در پاسخ به شایعه دریافت مبالغ نجومی از سوی برخی مداحان سرشناس، این موضوعرا شایعه خواندو گفت هر کدام از مداح‌ها برای خودشان کسب و کار دارند. او برای مثال به محمد طاهری اشاره کرد که دفتر فرهنگی دارد و البته از حسین سازور هم نام برد و گفت در کار «ساخت و ساز» است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خرداد، تاریخ انتشار:21 آبان1392، کدخبر:26510،www.khordad.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین