پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
چند روز قبل رئیس‌جمهور، نشستی با عنوان دیدار با دانشمندان یک درصد برتر جهان برگزار کرد. یکی از مدعوین در اظهاراتی عجیب و بی‌اساس، زبان برنامه نویسی پایتون را برای رئیس‌جمهور، شبکه‌ای جهانی توصیف کرد که سرطان را پیش‌بینی می‌کند، آینده منطقه را ترسیم و حتی رشد تورم را هم متوقف می‌کند! این سخنان باعث شد تا ویدئوی این نشست جدی، دستمایه سرگرمی مردم و به یکی از پربازدیدترین‌های فضای مجازی تبدیل شود. ایسنا نوشت: طرح این‌گونه اظهارات در جایگاه استادی که با درجه بالای علمی معرفی می‌شود، در حضور بالاترین مقام اجرایی کشور و باقی وزرای دولت باید جای نگرانی بسیاری باشد خصوصا این که سابق بر این هم نمونه‌های مختلف و متعددی از اکاذیب علمی و تکنولوژیک در بالاترین سطح کشور معرفی و بعد از آن باعث بی‌اعتباری مراجع رسمی کشور شده است.

شعار سال: چند روز قبل رئیس‌جمهور، نشستی با عنوان دیدار با دانشمندان یک درصد برتر جهان برگزار کرد. یکی از مدعوین در اظهاراتی عجیب و بی‌اساس، زبان برنامه نویسی پایتون را برای رئیس‌جمهور، شبکه‌ای جهانی توصیف کرد که سرطان را پیش‌بینی می‌کند، آینده منطقه را ترسیم و حتی رشد تورم را هم متوقف می‌کند! این سخنان باعث شد تا ویدئوی این نشست جدی، دستمایه سرگرمی مردم و به یکی از پربازدیدترین‌های فضای مجازی تبدیل شود. ایسنا نوشت: طرح این‌گونه اظهارات در جایگاه استادی که با درجه بالای علمی معرفی می‌شود، در حضور بالاترین مقام اجرایی کشور و باقی وزرای دولت باید جای نگرانی بسیاری باشد خصوصا این که سابق بر این هم نمونه‌های مختلف و متعددی از اکاذیب علمی و تکنولوژیک در بالاترین سطح کشور معرفی و بعد از آن باعث بی‌اعتباری مراجع رسمی کشور شده است.

برخی کاربران نیز به این مسئله نگاه طنزآمیزی داشتند. کاربری نوشت: پروژه ملی کردن «شبکه جهانی پایتون» از فردا به همت شرکت‌های دانش بنیان کلید می‌خوره.

کاربر دیگری نیز نوشت: اگر آمریکا تحریم رو برداره و بذاره پایتون وارد کشور بشه ما ایدز و سرطان و کرونا رو تا شش ماه آینده شکست می‌دیم! مریخ هم تا چندی دیگر به حیاط خلوت خودمان تبدیل می‌شود.

کاربری نیز به شدت از وزیر علوم به دلیل بی دقتی در دعوت از حاضران جلسه انتقاد کرد.

برخی کاربران دیگر هم اظهارات این استاد دانشگاه را با مرحوم مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان مطرح کشورمان مقایسه کرده‌اند و یکی از آن‌ها نوشته‌است: «امروز و امشب و بعد از ماجرای پایتون، دایم به مریم میرزاخانی فکر می‌کنم؛ دانشمند جوانی که با هوش و تلاش خودش بر قله دانش ریاضی نشست و مایه آبرو و اعتبار ما ایرانیان شد. حالا مقایسه کنید با برخی دیگر که ...»

کاربری نیز نوشت: مورد پایتون گیت خوشبختانه علنی شده و آن قدر هم چرند هست که مبنای عمل قرار نگیرد (ان شاءا...)، اما باید ترسید از هزاران جلسه‌ای که در آن‌ها مقامات در معرض دانشمندان پایتونی قرار می‌گیرند؛ پایتونیسم، منطق برنامه‌ریزی می‌شود؛ و سیاست‌های پایتونی، پنهان و آشکار، وضع و اجرا می‌شوند.

برخی دیگر از کاربران هم اشاره کرده‌اند که بعضی از استادان بنام دانشگاهی، خودشان فعالیت علمی آن چنانی ندارند و با استفاده از مقالات تولید شده و پایان‌نامه‌های دانشجویان، معروف می‌شوند و رتبه علمی کسب می‌کنند.

کاربری هم با اشاره به این که اصلا عنوان «دانشمندان یک درصد برتر جهان» برای این نشست صحیح نبوده گفته است که عبارت صحیح برای این گردهمایی «پژوهشگران پُر استناد» است. او دراین‌باره نوشته است: «عبارت دقیق «پژوهشگران پُر استناد» هست که در ایران به غلط «یک درصد دانشمندان برتر جهان» ترجمه و متداول شده. نه پژوهشگر (مقاله نویس) لزوماً دانشمند است و نه «پر استناد» لزوماً معادل «برتر جهان». صرفاً یک شاخص از شاخص‌های علم‌سنجی است که در ایران شیوع زیادی پیدا کرده است.» ‏

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۸۰۱۵۴، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین