پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
استان خراسان جنوبی با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد که به لحاظ وسعت سومین استان پهناور ایران است. بیش از ۴۰۷ روستای خراسان جنوبی از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی شدند که حاصل اقدام جهادی بوده و شاخص دسترسی جمعیت این استان به گاز طبیعی را به مرز ۱۰۰ درصد رسانده است.نخستین اقدام جهادی دولت سیزدهم در بخش گازرسانی خراسان جنوبی تصویب عملیات گازرسانی به ۱۶۹ روستا در سفر اول رئیس جمهور به این استان بود که ۱۸ ماه برای آن زمان تعیین شده بود، اما در کمتر از ۶ ماه انجام شد و تحسین رئیس جمهور را در پی داشت. سید ابراهیم رییسی همزمان با دهه فجر سال ۱۴۰۰ در آیین افتتاح و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی وزارت نفت گفت: سفر ما به خراسان جنوبی اوایل دولت سیزدهم انجام شد و گازرسانی به ۱۶۹ روستا در همین مدت کوتاه باعث خرسندی است و اجرای مصوبات سفر که مردم آن را می‌بینند، اقدام اعتمادآفرین است.

شعار سال: حدود ۲ دهه از تاسیس استان خراسان جنوبی می‌گذرد و همچنان تکمیل زیرساخت‌ها از مهمترین نیاز‌های اولویت‌دار این استان به شمار می‌رود از همین رو دولت سیزدهم با رویکرد محرومیت‌زدایی و جهش خدمت‌رسانی، دوران جدیدی از اقدامات عمرانی و زیربنایی را در این استان مرزی آغاز کرده که گازرسانی به همه شهرها، روستا‌ها و واحد‌های تولیدی از جمله آنهاست.

شروع فعالیت گازرسانی در خراسان جنوبی به یک سال قبل از تاسیس شرکت گاز استان (سال ۱۳۸۴) بر می‌گردد و تا قبل از تاسیس شرکت مستقل استانی، اقدامات و فعالیت‌های لازم از طریق شرکت گاز استان خراسان (قبل از تقسیم) پیگیری می‌شد.

اقدام جهادی دولت برای تکمیل گازرسانی در خراسان جنوبی + فیلم

فاز اول گازرسانی به خراسان جنوبی در آبان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید و شهر قاین به عنوان اولین شهر این استان از گاز طبیعی برخوردار شد، فاز دوم گازرسانی نیز سال ۱۳۸۷ با تزریق گاز مرکز استان (شهر بیرجند) به بهره‌برداری رسید تا امروز که همه شهر‌های استان با ضریب بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی، هزار و ۸۷۱ روستا با ضریب بهره‌مندی ۹۹.۸ درصدی و ۲ هزار و ۱۰۲ واحد صنعتی و تولیدی با ضریب بهره‌مندی بیش از ۹۸ درصدی زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

براساس آمار شرکت گاز استان خراسان جنوبی فقط طی سال گذشته با اجرای هزار و ۲۱۵ کیلومتر شبکه روستایی و ۱۲۷ کیلومتر شبکه شهری، در مجموع هزار و ۳۴۲ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در اقصی نقاط استان اجرا شده و در حال حاضر گازرسانی به روستا‌های کم جمعیت که فراتر از تکلیف قانونی دولت است، در حال انجام است.

اما نخستین اقدام جهادی دولت سیزدهم در بخش گازرسانی خراسان جنوبی تصویب عملیات گازرسانی به ۱۶۹ روستا در سفر اول رئیس جمهور به این استان بود که ۱۸ ماه برای آن زمان تعیین شده بود، اما در کمتر از ۶ ماه انجام شد و تحسین رئیس جمهور را در پی داشت.

سید ابراهیم رییسی همزمان با دهه فجر سال ۱۴۰۰ در آیین افتتاح و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی وزارت نفت گفت: سفر ما به خراسان جنوبی اوایل دولت سیزدهم انجام شد و گازرسانی به ۱۶۹ روستا در همین مدت کوتاه باعث خرسندی است و اجرای مصوبات سفر که مردم آن را می‌بینند، اقدام اعتمادآفرین است.

 


بعد از این اقدام جهادی دولت که در واقع از شهریور ۱۴۰۰ شروع شد، هفته دولت ۱۴۰۱ با افتتاح گازرسانی به ۱۳۳ روستای دیگر که ۳۸۲ میلیارد تومان هزینه داشت، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار گرفت و در پایان یک سالگی دولت، همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی گازرسانی شد.

اگرچه طبق قانون، تکلیف دولت گازرسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار است، اما دولت سیزدهم فراتر از این تعهد و با توجه به اهمیت ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی و مرزی وارد فاز گازرسانی به روستا‌های زیر ۲۰ خانوار نیز شده است به طوری که دهه فجر سال گذشته طرح گازرسانی به ۲ روستای زیر ۲۰ خانوار بند آخوند و گازگان شهرستان زیرکوه با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

با تکمیل پوشش گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان، ماموریت‌های فرا استانی و فراملی نیز به شرکت گاز خراسان جنوبی سپرده شد که گازرسانی به کلاته نظر افغانستان و بخشی از استان سیستان و بلوچستان از جمله این ماموریت‌هاست.

آن طور که مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفته شبکه گاز با پیش‌بینی ظرفیت انتقال گاز به کلاته نظر افغانستان تا مرز یزدان این استان در حال اجرا است.

رحمان محمودی اظهار داشت: از بازارچه یزدان امکان گازرسانی به کلاته نظر مهیا بوده و چنانچه مجوز صادر شود در کمتر از سه ماه گازرسانی به کلاته نظر قابل انجام است.

وی با بیان اینکه شرکت گاز خراسان جنوبی به عنوان شرکت معین برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان تعیین شده است افزود: گازرسانی به حدفاصل ایرانشهر تا چابهار برای ۱۱ شهر و حدود ۸۰۰ روستا برنامه‌ریزی شده که الان هشت شرکت مشاور در حال طراحی شبکه و خطوط انتقال گاز هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی برای گازرسانی به شهر قصرقند شروع شده و امید است در هفته دولت امسال عملیات اجرایی برای اکثر شهر‌های در تعهد استان خراسان جنوبی آغاز شود.

وی اضافه کرد: با اتصال ۲۳۸ روستای خراسان جنوبی به شبکه گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار مشترک روستایی در اقصی نقاط استان از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.


محمودی گفت: در حال حاضر ۹۹.۸ درصد خانوار‌های روستایی و ۱۰۰ درصد خانوار‌های شهری استان به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و خراسان جنوبی یکی از استان‌های ممتاز در زمینه گازرسانی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به نکات مثبت بهره‌مندی روستا‌ها از گاز طبیعی گفت: گازرسانی به روستا‌ها علاوه بر اینکه موجب ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها می‌شود به عنوان یک منبع سوخت پاک و ارزان، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۴۹ کیلومتر خطوط انتقال در استان اجرایی شده و گازدار است افزود: سه هزار و ۱۹۷ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز شهری در استان اجرایی شده که ۱۲۷ کیلومتر آن در سال گذشته بوده است.

وی گفت: ۱۱ هزار و ۵۱ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز روستایی نیز اجرایی شده که هزار و ۲۱۵ کیلومتر آن در سال گذشته بوده است.

محمودی با بیان اینکه ۰.۱ درصد جمعیت روستایی هنوز در انتظار گازرسانی هستند افزود: با اجرای عملیات گازرسانی در ۷۵ روستا که در دست اقدام است این جمعیت نیز پوشش داده می‌شود.

وی همچنین گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۰۲ واحد صنعتی و تولیدی استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند به عبارتی بیش از ۹۸ درصد صنایع خراسان جنوبی از سوخت پاک استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از تحقق ۲ و نیم برابری هدف گازرسانی به صنایع این استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: ابتدای سال گذشته هدف ما گازرسانی به ۷۰ واحد صنعتی بود که با تلاش کارکنان شرکت گاز در پایان سال با تحقق بیش از ۲ برابری این هدف، ۱۹۹ واحد صنعتی و تولیدی دیگر به شبکه گاز متصل شدند.

با وجود همه تلاش‌هایی که برای گسترش شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی انجام شده، با توجه به اینکه در حال حاضر فقط از یک مسیر تغذیه خطوط گاز استان انجام می‌شود در فصل سرما برخی از مشترکان با افت فشار گاز مواجه می‌شوند و از جمله در بحران سرمای زمستان سال گذشته روز‌های سختی برای مسوولان و مردم در تامین گاز پایدار مشترکان رقم خورد.

افت فشار گاز ناشی از برودت هوا در سال گذشته که با اتخاذ راهکار تعطیلی ادارات، مراکز آموزشی و واحد‌های تولیدی خراسان جنوبی در کنار مدیریت مصرف انرژی همراه شد، مهر تاییدی بر دغدغه‌های موجود زد.

استاندار خراسان جنوبی با استفاده از فرصت تشکیل جلسات روزانه ستاد مشترک مدیریت بحران و مصرف انرژی طی تماس‌های تلفنی مکرر، ضمن اشاره به اهتمام کارکنان شرکت گاز در راستای جلوگیری از قطع گاز، چالش اصلی را به مدیران کشوری یادآور شد و از مکاتباتی گفت که پیش از این و با پیش‌بینی شرایط موجود صورت گرفته و به جلب موافقت وزیر نفت انجامیده بود.


با گرمتر شدن هوا و بازگشت فشار شبکه و آرام‌تر شدن شرایط، فرصت برای پیگیری مجدد وعده‌های دولتمردان فراهم شد لذا اولین اتفاق استفاده از فرصت حضور وزیر نفت در کمیسیون اصل ۹۰ بود.

جواد قناعت با استفاده از این فرصت که با حضور استانداران استان‌های همجوار همراه بود، مهم‌ترین نیاز‌های زیرساختی استان در حوزه سوخت را پیگیری کرد که لزوم ایجاد خط انتقال از مسیر جدید به خراسان جنوبی جزو این مطالبات بود و اتصال استان به شبکه گاز سراسری از طریق سه راهی نهبندان - دشتک - زابل در این نشست مطرح شد.

افت فشار گاز در شرایط جوی ناپایدار و برودت هوا، تبعات ناشی از بودن در انتهای خط تامین گاز، قرار گرفتن خراسان جنوبی بعد از استان خراسان رضوی و رعایت اصول پدافندی از جمله دلایلی بود که بر ضرورت برون رفت از مشکلات موجود تاکید داشت.

جمع‌بندی این جلسه، موافقت وزیر نفت با موارد مطرح شده بود که به صدور دستور ویژه به حوزه‌های متولی مبنی بر تسریع در روند اجرا ختم شد.

بعد از این اتفاق مبارک و دستور ویژه که می‌تواند شرایط موجود استان را متحول سازد، استاندار خراسان جنوبی با استفاده از فرصت حضور در جمع کارکنان شرکت گاز و طی تماس تلفنی با وزیر نفت، ضمن انتقال خدا قوت نماینده عالی دولت در این وزارتخانه به کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی که در آن روز‌های سخت با کار شبانه‌روزی، شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که با وجود افت شدید فشار، قطعی گاز گسترده در شبکه نداشتیم، آخرین تصمیمات این حوزه برای خراسان جنوبی را یادآور شد.

براساس اعلام مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی قرار است تا یک سال آینده این پروژه تا نهبندان اجرا و سال بعد به خط ۳۰ اینچ در سربیشه متصل شود. طول این خط انتقال ۳۰۰ کیلومتر است که ۱۷۰ کیلومتر از زابل تا نهبندان و ۱۳۰ کیلومتر از نهبندان تا سربیشه را شامل می‌شود.

استان خراسان جنوبی با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد که به لحاظ وسعت سومین استان پهناور ایران است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر:۸۵۰۸۹۰۹۰، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین