پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
رفراندوم در قانون اساسی تابع مقیدات و اصول خاص است. بر اساس نص صریح قانون، نمی توان هر مسئله ای را به رفراندوم گذاشت و در هر مسئله ای بحث رفراندوم را مطرح کرد. ورای این مسائل، بحث آسیب احتمالی جهت دهی ها به نتایج موقعیتی و وضعیتی رفراندوم مطرح می باشد. در چنین شرایطی ، افرادی نظیر آقا جواد لاریجانی با نگاهی مثلا فلسفی- فقهی و بشکل سوپر دو اتشه، شنل اصولگرایی پوشیده و از نفی رفراندوم صحبت می کند. باید خدمت ایشان عرض شود که مباحث بنیادین در حوزه های بینا رشته ای فقه-فلسفه-سیاست از دو نظر مواجهه با امر مطلق در فلسفه و فقه و سیاست ، مورد توجه است. در فقه سنتی، مواجه با امر مطلق ، مواجه غیر مشارکتی بوده و بحث تقلید تام مطرح می باشد. اعتقادی هم به باور تکاملی و تکامل پذیری باورها وجود ندارد. لذا سنت گرایی متعصبانه، جزیی از خروجی های این نگاه خواهد بود. در فقه پویا، مواجهه با امر مطلق، مواجهه مشارکتی بوده و بحث تکامل پذیری باورها مطرح است. بحث تقلید هم ، بحثی سلسله مراتبی و چند لایه تعریف می شود. خروجی این نگاه احیاگری دینی است. در هر دو نگاه باید متوجه مخاطرات و آسیب های برون دینی نظیر سکولاریسم ، لائیک شدگی و آسیب های درون دینی همانند التقاط گرایی ، آشوب گری دینی و تند روی منجر به تکفیر و خشونت، قوالی گری ، خوارج صفتی و مواردی همانند بود. به اقای لاریجانی هم باید مشفقانه متذکر شد که دوره فلسفه دانی و فلسفه خوانی و انگشت به سر خمره فقه و سیاست کشیدن و ادعای حرفه ای بودن، گذشته است. آنقدر جوانان و شایستگانی در این زمینه بروز و ظهور کرده اند که انسان با اشتیاق باید شاکر خداوند باشد. اگر قصد امثال لاریجانی کمک به جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب است، لطفا آستین همت بالا زده و منفعت گرایی محافظه کارانه را کنار گذاشته و در جهت تحکیم پایه های جمهوری اسلامی، در عمل ورود موثر کند. رصد فضای مجازی کامنت جالبی را درباره این خبر نشان می دهد. کاربری در سایت دیده بان ، نوشته بود،چه خبر از زمین ها؟!

شعارسال: رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان با تأکید بر اهمیت توجه به حرف مردم تصریح کردند: «حرف مردم را باید گوش بدهند. حرف مردم کجا است؟ خب مردم در همه‌ی مسائل که حرف ندارند، [ضمناً]یک حرف ندارند؛ باید فکر کنند، مطالعه کنند. حرف مردم سازوکاری دارد. حرف مردم همین است که الان وجود دارد؛ یعنی یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. یک عدّه‌ای را به عنوان نماینده‌ی مجلس انتخاب می‌کنند؛ این حرف مردم است. حرف مردم را این‌جوری میشود فهمید دیگر. حالا یکی از برادر‌ها گفت رفراندوم؛ این‌جوری گفتند که اگر چنانچه شما از اوّل در همه‌ی مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه‌ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می‌شود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات می‌شود کرد، از همه طرف حرف می‌شود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبی‌سازی می‌کنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان عبور کند.»

آقای جواد آقا لاریجانی، لطفا در بحث رفراندوم و گرایشات فکری درونی تان، یکی به میخ و یکی به نعل نزن

بر همین اساس، محمدجواد لاریجانی فعال سیاسی اصولگرا و مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادبن درباره جایگاه رأی مردم و ابعاد مسئله رفراندوم اظهار داشت: برخی انگار رأی مردم را به‌عنوان نردبانی برای بالارفتن در قدرت قبول دارند.

وی افزود: نظام ما مبتنی بر رأی مردم است. هیچ‌کسی در این کشور و نه در کشور، در کل منطقه غرب آسیا و جهان اسلام، قوی‌تر از مقام معظم رهبری، مدافع رأی مردم نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کر: قدرت تحلیل مردم، مسئله تکنیکی است. مثلا شما ببینید میزان مالیاتی که باید از درآمد‌های مختلف گرفت یک مسئله تکنیکی است دیگر. این مسئله تکنیکی باید طراحی بشود و ببینیم که واقعا ابعاد آن چیست؟

لاریجانی یادآور شد: آیا همه مردم باید به اندازه نمایندگان مجلس یا وزرای دولت یا کارشناسان بخش مالی وقت بگذارند که این مسئله را بررسی کنند؟ طبیعتا نه! حرف آقا خیلی روشن است.

وی گفت: در قانون اساسی ما یک بند درباره همه‌پرسی هست و طبق آن همیشه می‌شود همه‌پرسی کرد. در فصول اولیه قانون اساسی، اصولی است که پایه‌های قانون اساسی است و بقیه فروع است. درباره فروع می‌شود همه‌پرسی کرد مثلا اینکه آیا کشور نخست‌وزیر داشته باشد یا نه؟ این‌ها در چارچوب قانون است.

وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی نمی‌شود اصل دموکراسی را همه‌پرسی کنیم. قانون اساسی ما از ب بسم الله تا تای تمت مبتنی بر مردمسالاری است و همه ارکان نظام براساس رای مردم است.

لاریجانی اظهار داشت: این‌هایی که می‌گویند رفراندوم همه مدعی روشنفکری هستند که در فتنه۸۸ دیدید این‌ها با دموکراسی هم بد هستند. فتنه ۸۸ قبل از اینکه کودتا علیه جمهوری اسلامی باشد کودتا علیه دموکراسی و رأی مردم بود.

وی تصریح کرد: درباره اسلام هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. مثلا یک گروهی بگوید رفراندوم کنیم برخی از احکام اسلام اجرا بشود یا نشود؛ این خلاف قانون اساسی است و نمی‌تواند موضوع رفراندوم باشد.

لاریجانی گفت: درباره استقلال کشور هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. در قانون اساسی استقلال یکی از پایه‌هاست.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 6اردیبهشت1402، کدخبر: 153668، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین