پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
گمرک شهرستان ازنا که می تواند یکی از مهم ترین زیربناهای اقتصادی لرستان و آغازی بر شکوفایی تنها منطقه ویژه اقتصادی این استان باشد علی رغم گذشت سه ماه از افتتاح همچنان در رکود به سر می برد و تاکنون تنها موفق به صادرات وعده ها شده است.

شعارسال: ایجاد گمرک در مناطق مستعد می‌تواند نقش مؤثری در رونق تجارت و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد و زمینه سرمایه گذاری کلان و اشتغال را فراهم کند.

با توجه به ظرفیت های موجود در لرستان برای سرمایه گذاری های کلان و توسعه صادرات غیر نفتی ، راه اندازی گمرک در منطقه ویژه اقتصادی ازنا زمینه صادرات و واردات انواع کالا از این منطقه را به صورت مستقیم را فراهم می کند و با توجه به زیرساخت های موجود، این منطقه می تواند به قطب اقتصادی غرب کشور تبدیل شود.

منطقه ای که می تواند اقتصاد لرستان را متحول کند

اما گمرک شهرستان ازنا که در هفت کیلومتری این شهرستان واقع شده است و نقش مهمی در پویایی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان دارد علی رغم اینکه در تیرماه سال جاری با حضور حبیب الله دهمرده استاندار سابق لرستان و جمعی از مدیران استان افتتاح شد همچنان در تعطیلی به سر می برد.

این در حالیست که بیرانوند رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت لرستان در مراسم آغاز به کار منطقه ویژه اقتصادی ازنا  عنوان کرده بود :"منطقه ویژه اقتصادی ازنا می تواند به اندازه تمام اقتصاد لرستان در زندگی مردم استان موثر باشد چرا که این منطقه ویژه زمینه سرمایه گذاری کلان در لرستان را فراهم خواهد کرد." که این اظهار نظر خود گویای نقش مهم منطقه ویژه اقتصادی و گمرک ازنا در توسعه اقتصادی لرستان است.

مروری بر اظهارات مدیران و مسئولین در این زمینه در ماه های گذشته سوالات فراوانی را برای افکار عمومی مطرح کرده است که به راستی دلیل عدم آغاز به کار گمرک منطقه ویزه اقتصادی ازنا چیست؟

زیر ساخت ها آماده هست یا آماده نیست؟!

و اما مشکل آغاز به کار گمرک شهرستان ازنا در حالیست که پیش از این مدیر دفتر کل امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به بازدید هیئتی از نهاد ریاست جمهوری و گمرک ایران از منطقه ویژه اقتصادی ازنا گفته بود که این هیئت وضعیت و پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی ازنا را مطلوب ارزیابی کرده اند و همه کارهای زیرساختی این پروژه آماده است و عملیات گمرکی در این منطقه باید شروع شود.

از زمان مطرح شدن این اظهار نظر تاکنون نزدیک به یکسال می گذرد ولی همچنان گمرک شهرستان ازنا در تعطیلی به سر می برد.

پیش از این نیز داریوش بابایی مدیر کل گمرک استان لرستان طی تیر ماه سال جاری در اظهار نظری از راه‌اندازی گمرک ازنا خبر داده و گفته است: با پیگیری‌های صورت گرفته در نخستین گام رویه ترانزیت خارجی در این گمرک عملیاتی خواهد شد.

این وضعیت به گونه ای است که تاکنون گمرک شهرستان ازنا تنها موفق شده است که "وعده" ها را به گوش مردم استان و این شهرستان صادر کند؛ موضوعی که صدای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان را نیز درآورد.

حجت الله بیرانوند که در جریان مراسم روز ملی صادرات سخن می گفت در این رابطه اظهار داشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ازنا فضا و ظرفیت مناسبی برای رشد سرمایه گذاری و تجارت خارجی در لرستان است که در این راستا انتظار می رود که کم و کاستی ها توسط مسئولان ذی ربط رفع شود.

مشکل تامین نیروی انسانی و تجهیزات برای راه اندازی گمرک ازنا

و اما عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه زیر ساخت ها برای آغاز به کار گمرک فراهم شده است گفت: اداره کل گمرک لرستان در حال حاضر دو ایراد را برای استقرار گمرک در این منطقه مطرح کرده که تامین نیروی انسانی و تجهیزات است.

وی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز از جمله لیفتراک و جرثقیل های سنگین باید توسط شرکت شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی تامین شود یادآور شد: در دولت گذشته موافقت تامین این تجهیزات گرفته شده بود که با تغییر دولت متاسفانه هنوز اقدامی انجام نشده است.

در صورتی که به گفته مدیران گمرک لرستان آغاز به کار گمرک شهرستان ازنا تنها در گرو تامین نیروی انسانی و تجهیزات باشد، فراهم کردن این موارد کار چندان دشواری به نظر نمی رسد و امیدواریم با همدلی و نگاهی کلان شاهد رفع این موانع باشیم.

به مردم وعده پوچ و توخالی ندهید

و اما در این میان مسئله ای که حائز اهمیت است این است که به نظر می رسد از یک طرف افتتاح طرحی که هنوز زیرساخت های لازم آن فراهم نشده آن هم با حضور مدیران استانی قابل توجیه نیست، و از سوی دیگر نیز در طول این مدت نیز عزم جدی برای تامین زیر ساخت ها در این گمرک مشاهده نشده است.

عدم آغاز به کار گمرک شهرستان ازنا پس از گذشت حدود سه ماه از افتتاح آن انتقاد شدید امام جمعه شهرستان ازنا در خطبه های نماز جمعه را نیز به همراه داشت.

حجت الاسلام هراتی مطلق با اشاره به افتتاح گمرک شهرستان ازنا اظهار داشت: مسئولین شهرستان و استان را برای افتتاح گمرک دعوت کردند و وقت آنان را گرفتند اما هنوز از گمرک خبری نیست.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ خودرویی در این گمرک بارگیری نشده است گفت: خواهش ما این است که تا از راه اندازی طرحی یقین ندارند به مردم وعده پوچ و توخالی ندهند.

امام جمعه ازنا یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی ازنا و گمرک این شهرستان تا کنون سه بار افتتاح شده اند اما هنوز هیچ فعالیتی در آن ها آغاز نشده است.

گمرک شهرستان ازنا کلید سرمایه گذاری و اشتغال در لرستان

بنابر این گزارش هم اکنون بیش از 80 درصد صادرات استان از منطقه دشت سیلاخور که شامل شهرستانهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد است انجام می شود و همین امر ضرورت راه اندازی گمرک در این منطقه را روشن تر می سازد.

این در حالیست که راه اندازی گمرک باعث رونق منطقه ویژه اقتصادی ازنا به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی استان لرستان نیز خواهد شد چرا که که در حال حاضر 12 واحد صنعتی با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد تومان در این منطقه فعال هستند و ظرفیت راه اندازی 15 واحد صنعتی بزرگ دیگر نیز در این منطقه وجود دارد.

همچنین در صورت راه اندازی کمرگ و راه اندازی کامل صنایع در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی لرستان، برای حدود دو هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که می تواند بخش عمده ای از مشکل بیکاری در شهرستان ازنا را رفع کند.

امید می رود با توجه به اینکه هوشنگ بازوند استاندار جدید لرستان اولویت اول و دوم خود در لرستان را اشتغال و سرمایه گذاری عنوان کرده است شاهد نگاه ویژه وی به گمرک شهرستان ازنا باشیم چرا که در صورت آغاز به کار هم به جذب سرمایه گذاران منجر خواهد شد و هم باعث ایجاد اشتغال می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی قدس آنلاین، تاریخ انتشار: 4آبان1392، کدخبر: www.qudsonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین